23-1-2004
GM Daewoo groeit hard in stagnerende Europese markt
In tegenstelling tot de trend binnen de Europese personenwagenmarkt,
heeft nieuwkomer GM Daewoo in 2003, het eerste volle jaar voor het
bedrijf, een continue groei verwezenlijkt.
Hoewel de afzet in januari 2003 nog onder het niveau van 2002 bleef
(-23,8 procent), werd in de maand december een groei van maar liefst
72,2 procent gerealiseerd ten opzichte van de maand december in 2002.
In totaal verkocht GM Daewoo in 2003 133.000 autos in West- en
Midden-Europa, een toename van 21,6 procent ten opzichte van het
totaal in 2002 (109.000 autos). Het marktaandeel van het bedrijf nam
daardoor toe van 0,6 naar 0,75.
De bestverkopende markten van GM Daewoo in 2003 waren Italië, met ruim
34.000 registraties (+ 9 procent), en Spanje, waar bijna 23.000
Daewoos werden verkocht (+ 33 procent). In Zuid-Oost Europa verliep de
groei al even voorspoedig, waar de verkopen met 31 procent toenamen
tot 14.000 autos. De hoogste groeicijfers werden echter in kleinere,
Noord-Europese markten genoteerd. Vanuit een bescheiden verkoopniveau
realiseerden Denemarken en Noorwegen een indrukwekkende groei van 480
en 247 procent. Echter, ook in grotere markten was er sprake van een
behoorlijke afzettoename. In Duitsland bijvoorbeeld werden er in 2003
12.800 Daewoo personenwagens verkocht, ruim driemaal zoveel als in het
jaar ervoor.
Een gemiddelde groei van ruim 20 procent is een zeldzaamheid in een
totale markt die vorig jaar met slechts een verwaarloosbare 0,03
procent toenam, aldus Hardy Spranger, Executive in Charge of GM Daewoo
Europe. Onze Europese werknemers kunnen trots zijn op hetgeen we
bereikt hebben. We beseffen echter dat onze verkopen in absolute
aantallen nog steeds redelijk beperkt zijn. Om onze voorlopige
doelstelling van 200.000 autos per jaar te halen, moeten we in
hetzelfde tempo en met dezelfde grote inzet blijven groeien.
Het potentieel voor GM Daewoo om haar snelle groei in Europa voort te
zetten, is groot. De onderneming, die in oktober 2002 werd opgericht,
heeft in korte tijd een nieuwe organisatie opgezet om de acht Europese
importeurs die GM Daewoo van Daewoo Motor Co. heeft overgenomen, te
ondersteunen. Eind 2003 startte GM Daewoo met activiteiten in een
aantal Oost-Europese landen. In 2004 zullen er meer nieuwe
verkooporganisaties worden opgericht in landen als Turkije en Polen.
Om redenen die op die regios van toepassing zijn, zal GM Daewoo haar
modellen in deze nieuwe markten onder de Chevrolet merknaam verkopen.
Ons Koreaanse moederbedrijf gebruikt de naam Chevrolet al langer om
haar producten in veel landen wereldwijd op de markt te brengen,
verklaart Hardy Spranger. Als lid van de GM-familie worden allerlei
deuren gemakkelijker voor ons geopend. De samenwerking met ons
zustermerk Chevrolet biedt ons de mogelijkheid tot veelbelovende
markten toe te treden, die voor ons anders waarschijnlijk moeilijk
toegankelijk zouden blijven.
Continue groei is in eerste instantie en bovenal afhankelijk van de
introductie van aantrekkelijke, nieuwe producten. Minder dan een jaar
na de oprichting heeft GM Daewoo al drie nieuwe modellen
geïntroduceerd: de Kalos, een compacte vijfdeurs hatchback, de Evanda,
het topmodel van Daewoo, en de Nubira sedan. Met de huidige
modellenreeks bestrijkt GM Daewoo 43 procent van de markt. In 2004
worden er opnieuw drie nieuwe modellen aan het productaanbod
toegevoegd. De Lacetti, een compacte vijfdeurs hatchback, maakt in de
lente zijn opwachting, in de zomer gevolgd door de Nubira station
wagon. Een compacte SUV zal vóór het eind van het jaar in de Europese
showrooms te zien zijn. Begin 2005 brengt GM Daewoo bovendien een
driedeurs versie van de Kalos en de nieuwe generatie Matiz op de
markt. Overigens namen de Matiz en Kalos in 2003 samen 80 procent van
de Europese verkopen van GM Daewoo voor hun rekening.
Het succes van GM Daewoo beperkte zich in 2003 niet tot Europa alleen.
Wereldwijd groeide de verkoop met 51,4 procent, van 375.000 autos in
2002 tot 570.000 in 2003. Vanwege de economische depressie op de
Koreaanse thuismarkt speelde de export met 443.000 autos meer dan ooit
een belangrijke rol, met bijna een verdubbeling ten opzichte van 2002.
In december 2003 alleen al exporteerde het bedrijf 58.000 autos, een
verbetering van 192 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar
eerder.
Aandeelhouders van de onderneming, GM, Suzuki en Shanghai Automotive,
importeren door GM Daewoo geproduceerde autos (of assembleren ze zelf
op basis van pakketten) en verkopen ze via de door hun zelf opgerichte
distributienetwerken. Klanten in Noord- en Zuid-Amerika kennen de
modellen als Chevrolet en Suzuki. In de meeste Aziatische markten en
in Zuid-Afrika wordt opnieuw de merknaam Chevrolet gebruikt. De
multi-brand strategie is een groot succes geworden; de verkopen lopen
goed en de acceptatie van de nieuwe producten is prima. In China
werden bijvoorbeeld de lokaal geproduceerde Buick Excelle (de Nubira
in Europa) en de Chevrolet Spark (Matiz) verkozen tot Auto van het
Jaar 2003 in hun respectievelijke klassen.
Nederland
Vorig jaar verkocht Daewoo in Nederland 8.632 nieuwe Daewoos, wat een
groei van maar liefst 39 procent inhoudt ten opzichte van het jaar er
voor, terwijl de planning voor 2004 zon 12.000 eenheden bedraagt. De
nieuwe Kalos zal dit jaar het leeuwendeel voor zijn rekening nemen,
met 3.500 verkopen, op de voet gevolgd door de nog steeds uiterst
populaire Matiz, met 2.900 verkopen. Derde in de rij zal de nieuwe
Lacetti zijn, met ongeveer 1.300 geplande registraties. Daewoo
verwacht van de vorig jaar gelanceerde Nubira 750 units te verkopen en
ook de Evanda zal met 300 verkopen bijdragen aan de verkoopstijging
van Daewoo in Nederland. Van de Tacuma tenslotte, de midi MPV van
Daewoo, verwacht Daewoo 2.000 eenheden op kenteken te zetten.
AutoRai