23-1-2004
Europese verkoop Mazda in 2003 sterk gestegen
In het afgelopen jaar was Mazda in Europa één van de snelst groeiende
automerken. De verkopen stegen ten opzichte van 2002 met 25,8 procent
en dat terwijl er in Europa vorig jaar 1,3 procent minder nieuwe
personenautos werden verkocht (14,2 miljoen tegenover 14,4 miljoen).
Verkoop Mazda Motor Europe in 2003 bijna 26% hoger dan in 2002
Meer dan 100.000 Mazda6n verkocht
Absolute verkooprecords in Groot-Brittannië, Italië, Spanje en
Portugal
Mazda verkocht in 2003 229.113 eenheden, wat een toename betekent van
46.983 autos ten opzichte van 2002.
Bestseller bij Mazda was de Mazda6, waarvan er meer dan 100.000 werden
verkocht. Dit cijfer betekent een toename van 93,6 % ten opzichte van
het totale aantal Mazda6/Mazda626n over 2002. De verkopen van Mazda in
het B-segment stegen in 2003 met 83 % dankzij de introductie van de
Mazda2 in februari van dat jaar. Ook de verkoop van de Mazda MPV steeg
en wel met 18,6 %, het beste resultaat voor dit model ooit. Bijna
19.000 MX-5n vonden hun weg naar een eigenaar, het op drie na beste
jaar resultaat in de 14-jarige geschiedenis van deze roadster pur
sang.
Vier markten in Europa behaalden in het afgelopen jaar hun
allerhoogste verkoopstijging ooit. In Groot-Brittannië werden totaal
38.863 Mazdas verkocht, dat is 20 % en 6.571 eenheden meer dan het
jaar daarvoor, wat 2003 tot het allerbeste jaar ooit in
Groot-Brittannië maakt.
In Italië stegen de verkopen met 6.676 eenheden ofwel 88 % ten
opzichte van 2002, wat ook voor dit land een absoluut record opleverde
in de geschiedenis van Mazda. Hetzelfde gold voor Spanje, waar in 2003
totaal 9.452 Mazdas werden verkocht, 2.987 meer dan in 2002. In
Portugal werden voor het eerst meer dan 3.000 eenheden verkocht, ook
een record.
Ook op andere markten werden uitstekende resultaten geboekt. Vooral in
Nederland was het afgelopen jaar voor Mazda bijzonder succesvol. De
verkoop van nieuwe personenautos steeg aanzienlijk en wel met 43,7 %.
Daarmee is Mazda en het snelst groeiende Japanse merk in Nederland en
gerekend over alle merken het op twee na snelst groeiende merk in dat
land. In totaal werden er vorig jaar 11.147 Mazdas in Nederland
verkocht, wat een marktaandeel betekent van 2,28 %, een stijging van
0,76 punten. Ook in Denemarken, waar de totale markt (niet alleen de
automobielmarkt) met 10 % is gedaald, was men erg succesvol en steeg
de verkoop van Mazda met maar liefst 88 % vergeleken met 2002. In
Oostenrijk werden in 2003 (inclusief de exportmarkten) 21.463 Mazdas
verkocht, een stijging ten opzichte van 2002 met 40 %. Het
bijbehorende marktaandeel was 3,6 % waarmee Mazda na Toyota het op één
na best verkochte Japanse automerk in dat land is.
In Frankrijk werden voor het eerst in 10 jaar meer dan 10.000 eenheden
verkocht, 29% meer dan in 2002. In Zwitserland
steeg het marktaandeel met 0,3 punten naar 2,6 %.
In Duitsland, de grootste markt van Mazda in Europa, bleef Mazda met
71.855 eenheden de tweede Japanse autofabrikant. In een licht dalende
markt verkocht Mazda 6 % meer dan in 2002 en eindigde op een
marktaandeel van 2,0 %. In Ierland werd een marktaandeel behaald van
2,4 %, een stijging van 0,6 punten vergeleken met vorig jaar.
In Griekenland stegen de verkopen met 95 %. In Finland
en de Baltische Staten met 94 % en in Tsjechië en Slowakije met 40 %.
In Noorwegen werd 30 % meer verkocht, in Zweden 15 % en in België 5,5
% meer vergeleken met 2002.
We hebben het afgelopen jaar in Europa een geweldige prestatie
geleverd en kunnen met tevredenheid constateren dat in vrijwel alle
markten ons marktaandeel is gestegen zegt Dan Morris, President en CEO
van Mazda Motor Europe GmbH. Mijn felicitaties gaan uit naar al onze
medewerkers en dealers in Europa die dit mogelijk hebben gemaakt. Maar
dit is slechts het begin. We willen vanaf deze mijlpaal verder bouwen
en dit jaar nog meer autos verkopen dan vorig jaar. De Mazda3 en de
Mazda RX-8, op de meeste markten onlangs geïntroduceerd, zullen ons
daar zeker bij helpen.
AutoRai