De Unie
PinkRoccade-Principeakkoord arbeidsvoorwaarden
19 januari 2004 - In de BRAVO 2003 hebben wij een tweetal afspraken
gemaakt, waarover we de afgelopen tijd intensief hebben onderhandeld
met de directie. De eerste afspraak betreft het vernieuwen van de
pensioenregeling (SPPR-regeling), die minder kosten meebrengt voor het
bedrijf en de medewerkers. Dit overleg is nog volop aan de gang en u
hoort hier binnenkort meer over.
Van DAVO naar BRAVO
De tweede afspraak betreft het overhevelen van onderwerpen uit de
diverse DAVOs (Deel Arbeidsovereenkomsten, regelingen op
divisie-niveau) naar de BRAVO (ondernemings-CAO). Dit leidt
tegelijkertijd tot harmonisatie van diverse arbeidsvoorwaarden binnen
PinkRoccade.
Vakbonden zijn hier al lang voor. PinkRoccade ziet hier pas sinds kort
het voordeel van. Doel van de harmonisatie is het vergemakkelijken van
de overstap van de ene werkmaatschappij naar de andere. Dit is iets
wat vele collegas, al dan niet vrijwillig, de laatste tijd hebben
ondervonden. Mede door de sectorvorming zal op dit vlak de rust nog
niet zijn weergekeerd. Ook voorkomt dit veel administratieve rompslomp
en onduidelijkheid.
Daarnaast wordt er jaarlijks zeer veel energie gestoken in
onderhandelingen tussen OR-en en directies. Doordat deze
onderhandelingen steeds opnieuw op alle plekken moeten plaatsvinden,
is er lang onzekerheid over de arbeidsvoorwaarden in de nieuwe
situatie. Zo hebben collegas van u bij het huidige PRInS meegemaakt
dat over hun arbeidsvoorwaarden wel 3 keer is onderhandeld, met alle
onzekerheid van dien. Een omstandigheid die voor u en voor de
bedrijfsvoering niet goed is.
Voor PinkRoccade komt er overigens een extra argument bij: het wordt
makkelijker om de HR functie te centraliseren en gezamenlijk
personeelsbeleid uit te voeren
Geen nadelig gevolg voor u
Van tevoren hebben wij de afspraak gemaakt dat de harmonisatie per
saldo niet ongunstig mag zijn voor de individuele werknemer. Met
andere woorden: u mag er niet op achteruit gaan. Dit is over het
algemeen moeilijk te realiseren wanneer je op een groot aantal punten
tot harmonisatie overgaat. Toch zijn we daar goed in geslaagd. We
hebben daarvoor de belangrijke keuze gemaakt om het bedrijf wat
betreft de arbeidsvoorwaarden op te splitsen in urenbedrijven (zoals
Finance en ITM) en niet-urenbedrijven (zoals PRInS, Healthcare en
Civility). De harmonisatie heeft zich uiteindelijk vooral binnen deze
twee clusters afgespeeld. Er zijn dus nog steeds relatief grote
verschillen tussen deze twee clusters.
Wat betekent dit in de toekomst?
De arbeidsvoorwaarden in de BRAVO zijn arbeidsvoorwaarden op
CAO-niveau en komen in onderhandelingen tussen vakbonden en directie
tot stand. Heel concreet betekent dit dat het nu voorliggende
principe-akkoord geldend wordt op 31 december 2003. Per die datum
worden de geharmoniseerde arbeidsvoorwaarden, die eerst in de DAVOs
stonden, onderdeel van de BRAVO. Dus van de CAO. Deze
arbeidsvoorwaarden worden direct meegenomen bij de
CAO-onderhandelingen voor de BRAVO 2004, tussen vakbonden en directie,
die nog moeten starten.
Wat is er nu afgesproken?
Het is een groot pakket veranderingen geworden. Het hele pakket wordt
toegevoegd aan de CAO 2003. De tekst van het pakket (het
principe-akkoord) kunt u op Synergy vinden en wordt samengevat in het
Synergybericht van HR. Als u geen toegang tot Synergy heeft, kunt u de
tekst opvragen bij ons secretariaat ( mrl-s@unie.nl ).
Totstandkoming Principeakkoord
Voor het eerst in de geschiedenis van onderhandelingen tussen
vakbonden en directie bij PinkRoccade, zijn kaderleden als
delegatieleden bij de onderhandelingen aanwezig geweest. Hiermee
hebben we gezorgd dat we over de benodigde informatie beschikten en
tegelijkertijd, dat er korte lijnen waren richting verschillende
OR-en. De Unie vindt dat deze manier van werken duidelijk vruchten
afgeworpen heeft. Wij maken ons er dan ook sterk voor dat bij de
onderhandelingen over de BRAVO 2004 wederom kaderleden aanwezig zullen
zijn!
Stemming
Aan u worden nu de verandering van arbeidsvoorwaarden ter stemming
voorgelegd. U kunt uw stem uitbrengen via e-mail, mrl-s@unie.nl o.v.v.
uw naam en lidmaatschapsnummer. Uiterlijk vrijdag 30 januari a.s. moet
het uw stem bij ons binnen zijn. Alleen de uitgebrachte stemmen worden
geteld.
Vragen
Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met uw
bestuurder, Babet Hendriks, via telefoonnummer (0345) 851 098, of via
e-mail, ict@unie.nl, of met Jan Kees de Jong, delegatielid voor De
Unie, via pronto 8078 of jc.dejong@pinkroccade.com.
Babet Hendriks
Bestuurder
maandag, 19 januari 2004