BASF doet afstand van groeistof-herbiciden
BASF Aktiengesellschaft in Ludwigshafen heeft aangekondigd haar
groeistoffen aan Nufarm Limited in Melbourne te zullen verkopen.
Groeistoffen zijn herbiciden die gebruikt worden voor de bestrijding
van breedbladige onkruiden in granen en grassen. BASF groeistoffen
zijn wereldwijd bekend onder de handelsnamen U 46® en Duplosan® .
De voorgenomen verkoop betreft de zes werkzame stoffen 2.4-D, MCPA,
Mecoprop-P, Mecoprop, Dichloorprop-P en Dichloorprop met een omzet van
rond de veertig miljoen euro in het jaar 2002. Tot de transactie
behoren registraties, merknamen, licenties en patenten.
De overname van het gehele pakket inclusief de voorraden
vertegenwoordigt een waarde van 42 miljoen euro. Beide ondernemingen
verwachten de transactie begin 2004 af te ronden.
Bestaande combinaties van de hierboven genoemde zes werkzame stoffen
met innovatieve BASF-herbiciden vormen geen onderdeel van de overname.
De groeistoffen voor deze formuleringen zal BASF in de toekomst van
Nufarm afnemen.
Voor BASF is dit opnieuw een stap om ons op het gebied van
gewasbescherming verder te concentreren op producten met een sterkere
groei, aldus Hans W. Reiners, verantwoordelijk voor het onderdeel
Gewasbeschermingsmiddelen binnen BASF.
Groeistoffen werden vijftig jaar geleden geïntroduceerd in de landbouw
en hebben vandaag de dag nog steeds een belangrijke functie op het
gebied onkruidbeheersing. Wereldwijd vertegenwoordigen deze producten
ongeveer vier procent van de markt voor herbiciden.
Het BASF bedrijfsonderdeel Gewasbeschermingsmiddelen is met een omzet
van drie miljard euro in het jaar 2002 een toonaangevende producent
van fungiciden, insecticiden en herbiciden. Met innovaties, die de
productie in de landbouw bevorderen, wil BASF de kwaliteit van
voedingsmiddelen op een hoger niveau brengen.
Meer informatie over de gewasbeschermingsmiddelen kunt u vinden op de
Nederlandse website van de divisie Agro.
BASF is één van de toonaangevende ondernemingen in de chemische
industrie wereldwijd. Zij biedt haar klanten een breed assortiment van
producten; van hoogwaardige chemicaliën, kunststoffen,
veredelingsproducten, gewasbeschermingsmiddelen en fijnchemicaliën,
tot aardolie en aardgas.
De Verbundstrategie is één van de bijzondere sterkten van BASF.
Hiermee verzekert het bedrijf haar leidende positie en daarmee op
lange termijn onderscheidende voordelen ten opzichte van haar
concurrenten. De handelswijze van BASF is in overeenstemming met de
principes van verantwoord ondernemen. In 2002 behaalde BASF met meer
dan 89.000 medewerkers een omzet van rond de 32 miljard euro. BASF is
genoteerd aan de beurzen van Frankfurt (BAS), Londen (BFA), New York
(BF), Zürich (BAS) en Parijs (BA).
BASF