Amsterdam voert geen `Londense verkeersheffing' in
14 januari 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Marjan Lansdaal
Het college van B&W is niet van plan om de verkeersmaatregelen uit
Londen over te nemen. Dit staat in het preadvies op de notitie
`Verkeersaanpak Londen verdient navolging' van Amsterdam Anders/De
Groenen.
In Londen is vorig jaar een verblijfsheffing ingevoerd waarmee het
vastgelopen binnenstedelijk verkeer weer beter kan doorstromen en
waarmee inkomsten worden gegenereerd om vervoersalternatieven te
verbeteren. In de notitie pleit Amsterdam Anders/De Groenen voor
invoering van een vergelijkbaar systeem (verblijfsheffing) in
Amsterdam. Het college stelt in het advies aan de gemeenteraad voor om
een dergelijk systeem niet in te voeren. "De Amsterdamse problematiek
is niet vergelijkbaar met die van Londen. Vooral, omdat in Amsterdam
de bereikbaarheidsproblemen zich afspelen in het gebied rondom de Ring
A10 en niet, zoals in Londen, in de binnenstad", aldus wethouder Mark
van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur).
Overige argumenten voor het niet invoeren van het Londense systeem
zijn:
* In Londen was het grootste probleem dat het verkeer in de
binnenstad volledig dreigde vast te lopen. In Amsterdam neemt het
autoverkeer binnen de ring echter al jaren af door het gevoerde
stringente parkeerbeleid. De problemen rond Amsterdam spelen zich
vooral af op de toeleidende snelwegen in het gebied buiten de Ring
A10.
* Het is niet gewenst om in Amsterdam bovenop het systeem van
betaald parkeren nog een verblijfsheffing binnen de ring in te
voeren, omdat daarmee op termijn regionale problemen als gevolg
van ongewenste bedrijfsverplaatsingen zouden kunnen ontstaan.
* Door autoverkeer binnen de ring nog zwaarder te belasten ontstaat
het risico dat inwoners en bedrijven de binnenstad ontvluchten
waarmee de regionale verkeersproblematiek in de toekomst nog
verder toeneemt.
* In Noordvleugelverband is geconstateerd dat het zinvol kan zijn
om, zodra dat wettelijk mogelijk gemaakt is, een regionale vorm
van beprijzing in te voeren om zowel het autoverkeer te reguleren
als om extra regionale middelen te verwerven, om daarmee de
regionale bereikbaarheidssituatie te verbeteren.
Wel is het college van mening dat het aanbeveling verdient om in
regionaal verband met de Noordvleugelpartijen en het Rijk een pilot
uit te werken voor de invoering van een regionaal prijsinstrument.
Hieraan verbindt het college de voorwaarde dat de opbrengsten van een
dergelijk prijsinstrument ten goede moeten komen aan regionale
infrastructurele projecten.
Behandeling in de raadscommissie is op 21 januari en in de
gemeenteraad op 4 februari.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam