Amsterdam 'Tourist' ook naar Noord-Holland
Dames en heren,
Welkom.
Ik ben blij met deze gezamenlijke stand Noord-Holland, waar we samen
onze mooie provincie promoten. En met we bedoel ik: Toerisme
Noord-Holland en de regio-VVVs.
Jammer dat de IJmondregio zich een beetje gemangeld voelt tussen twee
regio-VVVs. Het is goed dat Heemskerk en Beverwijk/Wijk aan Zee nu ook
hun andere, hun toeristische gezicht laat zien. Maar ik denk dat het
voor de toekomst raadzaam is als de promotie van de IJmond samen met
de regio-VVVs wordt besproken.
Die regio-VVVs staan onder grote druk om beter uit te komen met hun
budgetten. Ik vind het dus verheugend dat er dit jaar initiatieven
zullen worden uitgewerkt die moeten leiden tot meer en betere
samenwerking.
Dank voor de beide cadeautjes die ik net heb mogen ontvangen: de
nieuwe brochure van de Sitra (over industrieel toerisme) en het
rapport Amsterdam Plus (door het Amsterdam Tourist Board).
De Stichting Industrieel Toerisme Regio Amsterdam wil stimuleren dat
mensen een kijkje nemen achter de schermen van gerenommeerde
bedrijven. Industrieel toerisme is een nog betrekkelijk nieuwe manier
om bezoekers te trekken. De activiteiten van Sitra sluiten uitstekend
aan bij wat de provincie Noord-Holland wil. Wij hebben dat
opgeschreven in onze Agenda Recreatie en Toerisme. Wij willen onze
cultuurhistorie toegankelijk maken en tegelijk de regionale economie
stimuleren. Een mooi voorbeeld is de Industrieel Erfgoedroute
Noordzeekanaalgebied die we willen ontwikkelen.
Activiteiten die goed aansluiten bij het Amsterdam Plusverhaal. Het is
des te meer nodig om ernst te maken met Amsterdam Plus, omdat het
toeristische klimaat in 2003 matig was en ook de vooruitzichten voor
dit jaar niet florissant zijn. Er kwamen het afgelopen jaar minder
toeristen naar Noord-Holland en ook het aantal museumbezoekers liep
terug. Hoog tijd dus voor een antwoord. Met Amsterdam Plus wil de
provincie op de ontstane situatie inspelen.
Amsterdam Plus is wat je noemt een groot verhaal. Als je de grenzen
ruim trekt, beslaat het bijna heel Noord- en Zuid-Holland en een deel
van Utrecht. Het rapport trekt de grenzen voor de Europese markten in
het noorden bij Edam, Volendam en Marken, in het zuiden bij de
Keukenhof, in het oosten bij Almere, en in het westen bij de kust. Om
u een idee te geven.
Op 22 januari hoop ik tijdens mijn werkbezoek Amsterdam Plus een nog
completer beeld van de mogelijkheden te krijgen.
Het rapport geeft adviezen voor promotie en marketing van Amsterdam
Plus en voor verbetering van het toeristisch product. Daar ben ik blij
mee.
Uit dit rapport blijkt dat er volop mogelijkheden zijn om de toerist
de provincie in te trekken.
Prima, want voor bezoekers moet een dagje Noord-Holland in de komende
jaren steeds meer een onderdeel worden van de stedentrip Amsterdam.
Als dat gebeurt, kan dat leiden tot 6 miljoen euro extra bestedingen
in Noord-Holland door buitenlandse toeristen en tot 80 extra
arbeidsplaatsen.
Amsterdam Plus verkopen als hoofdbestemming van een stedentrip dat is
dus de opgave. Het Amsterdam Plusverhaal als onderdeel van de
Noord-Holland-promotie.
Richt je met Amsterdam Plus voor de intercontinentale markten op
Noord-Amerika, Japan en China. Want het rapport zegt dat van die
markten het meeste rendement kan worden verwacht qua bezoekers en
bestedingen.
Er is veel potentie. We moeten onze kwaliteiten alleen nog en beetje
beter verkopen. Meer gebruik maken dus van de aantrekkingskracht van
Amsterdam. We blijven ons richten op de traditioneel sterke markten,
maar we zouden de accenten een klein beetje moeten verleggen naar
nieuwe markten. En hier en daar moeten we het aanbod versterken en aan
elkaar koppelen. ( zie volgende pagina)
Zoals gezegd: de grenzen van Amsterdam Plus houden niet op bij
Noord-Holland. Dat betekent dat ook de samenwerking van Toerisme
Noord-Holland met andere partijen zich niet beperkt tot alleen onze
provincie. Er is meer samenwerking nodig, en dat juich ik toe.
Om Amsterdam Plus te kunnen promoten in de nieuwe markten (zoals
bijvoorbeeld Scandinavië), is aansluiting van promotionele partners
gewenst. Partners met aanvullende producten. Gelukkig zijn er
voldoende potentiële partners voor gezamenlijke promotie.
Bijvoorbeeld: de Gouden Cirkel, het Zuid-Hollands Bureau voor
Toerisme, en de Keukenhof.
Het aanbod aan musea en attracties in Noord-Holland is qua kwaliteit
en hoeveelheid op peil. Maar er is nog winst te behalen. Het advies in
het rapport is om op korte termijn de promotie door toeristische
aanbieders te versterken en om het excursieaanbod te vernieuwen.
Het doet me deugd dat het rapport afsluit met een
activiteitenprogramma. Dat sluit aan bij mijn wens om vooral uit te
voeren, om dingen te doen.
Daar komt bij dat de plannen in het rapport stroken met onze Agenda
Recreatie en Toerisme. U zult dus begrijpen dat ik de door ATB
gevraagde bijdrage met een positief advies zal voorleggen aan GS.
Ik wens de standwerkers van de regio-VVVs en van Toerisme
Noord-Holland de komende dagen, maar ook natuurlijk daarna, alle
succes bij de promotie van Noord-Holland, én bij de verkoop van de
regio als onderdeel van een stedentrip naar Amsterdam.
13 januari 2004
Provincie Noord-Holland