9-1-2004
Kia Cerato klaar voor de Europese markt
Afgelopen jaar ging het Kia, met name in Nederland, erg voor de wind.
Het Koreaanse merk boekte spectaculaire verkoopsuccessen en wist in
diverse segmenten goed te scoren. Ook dit jaar komt Kia met drie
nieuwe modellen, waaronder een aantrekkelijke nieuwkomer in het
C-segment: de Kia Cerato.
Op de Brusselse autoshow beleeft de vierdeursversie van de nieuwe
Cerato zijn Europese première. In maart is het de beurt aan de
vijfdeurs hatchback die op de autoshow in Genève zijn werelddebuut
maakt. Met de Cerato zet Kia wederom een auto neer van een zeer hoog
kwaliteitsniveau en heeft dan ook hoge verwachtingen van haar jongste
telg op de Europese markt.
Kia behoort op dit moment tot de sterkste groeiers op de Europese
markt. Ook de Nederlandse consument is massaal gevallen voor het
Koreaanse merk, dat aansprekende modellen van hoogwaardige kwaliteit
koppelt aan een zeer aantrekkelijke prijsstelling. Vorig jaar was Kia,
ondanks de dalende trend in de automarkt, verreweg de snelste stijger
op de Nederlandse automarkt met een groeipercentage van maarliefst
92%.
Ook voor komend jaar zijn Kias doelstellingen ambitieus te noemen. In
dit kader is er voor de Cerato in Europa een belangrijke rol
weggelegd. Hij komt uit in het het C-segment, het grootste segment van
de Europese automarkt. De lat ligt hoog en de eisen zijn zwaar, want
in dit deel van de markt zijn reeds veel automerken vertegenwoordigd.
Toch hoopt Kia de komende twee jaar in Europa rond de 45.000
exemplaren van de Cerato te verkopen. Deze aantallen gaan met name van
de vijfdeurs-versie afkomen, die speciaal voor de Europese markt werd
ontwikkeld.
Motoren en milieu
Met de Cerato biedt Kia haar kopers de keuze uit vier verschillende
krachtbronnen en drie uitrustingsniveaus (LX, LX airco en EX). Naast
twee benzinemotoren (1,6- en 2,0-liter) zijn er ook twee dieselmotoren
(1,5- en 2,0-liter) leverbaar. Hiermee is de Cerato de eerste Kia die
wordt aangeboden in twee dieselvarianten. Kia zet hiermee een
aanzienlijke stap richting het zakelijke rijderssegment. De diesels
zijn voorzien van directe brandstofinjectie en common-rail. Dit
laatste zorgt niet alleen voor een hoger vermogen, maar garandeert ook
een lager brandstofverbruik en schonere emissies. Ook bij de
benzinemotoren van de Cerato past Kia de modernste technieken toe en
beantwoordt hiermee probleemloos aan de wettelijke milieueisen.
De viercilinder benzinemotoren hebben een gietijzeren blok en een
aluminium cilinderkop met vier kleppen per cilinder. De kleppen worden
bediend door twee bovenliggende nokkenassen. De 1,6-liter levert een
vermogen van 105 pk, de 2,0-liter is goed voor 143 pk. Deze krachtbron
is bovendien voorzien van continu variabele kleptiming (CVVT).
De 1,5-liter dieselmotor is volledig nieuw en bereikt een maximum
vermogen van 102 pk. Deze motor komt komende zomer beschikbaar. De
2,0-literversie (112 pk), die al verkrijgbaar is in de Kia Carens, is
direct vanaf de marktintroductie van de Cerato beschikbaar. Het
maximum koppel van deze motor bereikt een waarde van 245 Nm bij
slechts 2.000 toeren per minuut. De krachtbronnen zijn gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfversnellingsbak, alleen de benzinevarianten
zijn ook leverbaar met een viertrapsautomaat.
Carrosserie en veiligheid
De carrosserie van de Cerato heeft een hoge weerstand tegen torderen.
De constructie is bijzonder stijf en biedt de inzittenden een uiterst
veilige omgeving. Ook aan het onderstel is goed te zien dat is gekozen
voor moderne techniek. Dit blijkt uit de onafhankelijke wielophanging,
de bekrachtigde tandheugelbesturing en de schijfremmen rondom. ABS,
EBD behoren tot de standaard veiligheidsuitrusting evenals
remassistentie (BAS).
De Cerato heeft standaard twee airbags voorin die, in de luxere
Cerato-varianten, zijn voorzien van intelligente techniek. Dit houdt
in dat sensoren eerst de impact en de hoek van de aanrijding bepalen
om vervolgens met de juiste snelheid en kracht in werking te treden.
De Cerato EX is tevens uitgerust met zij-airbags voorin en gordijn
airbags.
Interieur, vormgeving en uitrusting
De Cerato straalt Kias nieuwe merkidentiteit uit: jong, sportief en
vriendelijk. Met deze auto wil het merk wereldwijd een sterke
marktpositie verwerven en vooral in Europa heeft de Cerato nóg een
missie: de uitstraling van Kia in het belangrijke C-segment
versterken. Dankzij de lange wielbasis (2.610 mm) biedt de Cerato een
ruim interieur. De Cerato biedt een goede mix van functionaliteit en
stijl. Bij het ontwerpen van de ruimte rondom de bestuurdersplaats is
veel aandacht besteed aan comfort, ergonomie en functionaliteit.
Bovendien is het interieur van de Cerato met kwalitatief hoogwaardige
materialen afgewerkt. De bestuurder heeft alle bedieningselementen en
meters binnen handbereik en zijn gemakkelijk afleesbaar. De kracht zit
hem tevens in de goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Zo is ook de uitrusting van de Cerato zeer compleet. Standaard
beschikt de LX al over ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD),
remassistent (BAS), schijfremmen rondom, in hoogte verstelbare
bestuurderstoel met actieve hoofdsteun, elektrisch verstelbare en
verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling en elektrisch
bedienbare ramen voor. Deze LX is ook verkrijgbaar met
airconditioning. De EX is nog completer en is onder andere uitgerust
met climate control, zij en gordijnairbags, cruise control, trip
computer, mistlampen voor, centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en
metaalafwerking van het dashboard.
Toekomst
De Cerato past uitstekend in de nieuwe koers van het Koreaanse merk:
de introductie van modellen die modern, aantrekkelijk en technisch
vooruitstrevend zijn. Overigens met behoud van een heel belangrijk
kenmerk van Kia: het bieden van veel waar voor het geld. De Sorento,
de Carens, de Picanto en nu de nieuwe Cerato zijn stuk voor stuk van
een nieuwe generatie, waarmee de autoproducent nadrukkelijk mikt op de
Europese markt. Ze zijn ontworpen om bij de Europese consument in de
smaak te vallen. De nieuwkomer in het gamma van Kia heeft kortom
genoeg in huis om in het C-segment te scoren. Niet alleen in Europa,
maar ook in de rest van de wereld vormt het segment sowieso het hart
van de automarkt. Hier worden de hoogste verkoopaantallen gehaald en
hier is de competitie tussen de diverse merken het sterkst.
Kia beoogt in 2006 wereldwijd 250.000 Ceratos te verkopen, waarvan 19
procent in Europa. De rest wordt afgezet in Korea (63.000),
Noord-Amerika (120.000) en in de overige werelddelen (20.000). De
Cerato past in de strategie van het merk om in Europa in meer
marktsectoren vertegenwoordigd te zijn. In de komende twee jaar breidt
Kia het gamma dan ook flink uit. Het doel is om in 2005 in Europa
300.000 autos te verkopen. Het past in de strategie om samen met
moederconcern Hyundai Motor Company in 2010 tot de topvijf van
grootste autofabrikanten ter wereld te behoren.
Met de Cerato neemt Kia het op tegen autos die in Europa sterk staan.
Het is daarom ook vanzelfsprekend dat tijdens de ontwikkeling de lat
hoog is gelegd. De Cerato is het resultaat van meer dan veertig
maanden intensief werk in designcentra van Kia in Europa, Korea en de
Verenigde Staten. Hiermee is een investering gemoeid van zon 220
miljoen euro. Het is dus logisch dat de verwachtingen hoog zijn en dat
de Cerato een hoofdrol krijgt toebedeeld in de snelle groei van het
merk in Europa.
Prijzen
De prijzen en specificaties van de Cerato zijn nog niet vastgesteld,
deze worden naar verwachting begin maart bekend gemaakt. De auto staat
vanaf begin juni bij de Nederlandse Kia dealers in de showroom.
AutoRai