Koninklijke Ahold
09/01/04
Omzet Ahold in 2003 EUR 56,1 miljard
· Geconsolideerde omzet in 2003 bedroeg EUR 56,1 miljard, een daling
van 10,5% ten opzichte van 2002; exclusief wisselkoerseffecten steeg
de omzet met 2,7%
· Geconsolideerde omzet in het vierde kwartaal bedroeg EUR 12,7
miljard, een daling van 10,8% in vergelijking met het vierde kwartaal
van 2002; exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 0,7%
· Geconsolideerde resultaten over 2003 worden naar verwachting op 19
april 2004 bekend gemaakt
Bekijk pdf bestand:
- Omzet Ahold in 2003 EUR 56,1 miljard
Zaandam, 9 januari 2004 Ahold heeft vandaag een geconsolideerde
netto-omzet over 2003 (52 weken tot 28 december 2003) bekendgemaakt
van EUR 56,1 miljard, een daling van 10,5% in vergelijking met de
omzet van EUR 62,7 miljard die in 2002 gerealiseerd werd. Het totale
effect van acquisities en desinvesteringen op de groei van de
netto-omzet in 2003 was 0,7% positief.
In het vierde kwartaal (12 weken tot 28 december 2003) bedroeg de
omzet EUR 12,7 miljard, een daling van 10,8% ten opzichte van de omzet
van EUR 14,3 miljard die in het vierde kwartaal van 2002 werd
gerealiseerd. Het totale effect van acquisities en desinvesteringen op
de groei van de netto-omzet in het vierde kwartaal was 1,4% negatief.
De omzet werd substantieel beïnvloed door lagere wisselkoersen, met
name van de Amerikaanse dollar; exclusief wisselkoerseffecten steeg de
omzet met 2,7% in 2003 en met 0,7% in het vierde kwartaal.
De omzetcijfers in dit persbericht zijn voorlopig en er is nog geen
accountantscontrole toegepast.
Detailhandel Verenigde Staten
In de Verenigde Staten steeg de netto-omzet van de
detailhandelsactiviteiten in USD met 2,7% tot USD 27,0 miljard (2002:
USD 26,3 miljard). De vergelijkbare omzet steeg met 0,9% en de
identieke omzet met 0,1%.
In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet met 0,9% tot USD 6,3
miljard (2002: USD 6,2 miljard). De vergelijkbare omzet steeg met 0,6%
en de identieke omzet daalde met 0,1%.
Detailhandel Europa
In Europa steeg de netto-omzet met 0,9% tot EUR 12,9 miljard (2002:
EUR 12,8 miljard). In het vierde kwartaal bedroeg de netto-omzet EUR
3,2 miljard (2002: EUR 3,2 miljard), een daling van 0,4%.
Exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 1,7% in 2003 en met
0,6% in het vierde kwartaal.
De identieke omzet van Albert Heijn nam af met 1,9% in 2003. In het
vierde kwartaal bleef de afname van de identieke omzet beperkt tot
0,4%.
Foodservice
De netto-omzet van U.S. Foodservice steeg met 2,3% tot USD 17,8
miljard (2002: USD 17,4 miljard). In het vierde kwartaal steeg de
omzet van U.S. Foodservice met 6,0% tot USD 4,2 miljard (2002: USD 3,9
miljard).
De acquisitie van Allen Foods (december 2002) en Lady Baltimore
(september 2002) droeg circa 1,5% bij aan de omzetgroei in 2003 en
0,9% in het vierde kwartaal.
Zuid-Amerika
In Zuid-Amerika steeg de netto-omzet met 3,5% tot EUR 2,2 miljard
(2002: EUR 2,1 miljard). De omzetgroei werd positief beïnvloed door de
consolidatie van Disco in Argentinië voor het gehele jaar (in 2002
slechts drie kwartalen) en door de omzet over nagenoeg een geheel jaar
van Santa Isabel in Peru en Paraguay (in 2002 alleen het tweede
halfjaar). Santa Isabel in Chili had geen materieel effect op de groei
van de omzet over het gehele jaar, aangezien de omzet in beide jaren
voor een half jaar is meegenomen.
In het vierde kwartaal bedroeg de omzet EUR 517 miljoen (2002: EUR 646
miljoen), een daling van 20,0%. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door
de verkoop van Santa Isabel in Chili in het derde kwartaal van 2003.
Azië
In Azië daalde de netto-omzet met 20,7% tot EUR 363 miljoen (2002: EUR
458 miljoen) als gevolg van de verkoop van het merendeel van de activa
van Ahold Maleisië en Ahold Indonesië in de loop van het derde
kwartaal van 2003.
In het vierde kwartaal bedroeg de omzet EUR 84 miljoen (2002: 119
miljoen), een daling van 29,4%.
Niet-geconsolideerde joint ventures
De totale omzet van de niet-geconsolideerde joint ventures daalde met
3,5% tot EUR 11,1 miljard (2002: EUR 11,5 miljard). Deze daling werd
veroorzaakt door de consolidatie van Disco en Santa Isabel in de loop
van 2002.
In het vierde kwartaal daalde de omzet met 0,3% tot EUR 3,0 miljard
(2002: EUR 3,0 miljard).
Vennootschappelijke kalender 2004*
Boekjaar 2004 (53 weken):29 december 2003 2 januari 2005
Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 3 maart 2004
Jaarcijfers en resultaten vierde kwartaal 2003: 19 april 2004
Jaarverslag en Form 20-F: 6 mei 2004
Omzetcijfers eerste kwartaal 2004: 11 mei 2004
Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 2 juni 2004
Resultaten eerste kwartaal 2004: 14 juni 2004
Omzetcijfers tweede kwartaal 2004: 29 juli 2004
Resultaten tweede kwartaal 2004: 26 augustus 2004
Omzetcijfers derde kwartaal 2004: 21 oktober 2004
Resultaten derde kwartaal 2004: 24 november 2004
Omzetcijfers 2004 en vierde kwartaal 2004: 13 januari 2005
* Ahold behoudt zich het recht voor van bovengenoemde data af te
wijken.
Definities
· Identieke omzet vergelijkt de omzet van uitsluitend dezelfde
winkels.
· Vergelijkbare omzet is de identieke omzet plus de omzet van
vervangende winkels.
· Wisselkoerseffect is het effect van het gebruik van verschillende
wisselkoersen bij de omrekening van financiële cijfers van onze
werkmaatschappijen naar Euro´s. Waar dit wordt aangegeven, zijn de
financiële cijfers van het voorgaande jaar opnieuw berekend met behulp
van de actuele wisselkoersen, teneinde het wisselkoerseffect te
elimineren.