9-1-2004
Lexus introduceert derde generatie GS
De compleet vernieuwde Lexus GS sportsedan maakt tijdens de North
American International Auto Show in Detroit zijn debuut. De nieuwe
generatie GS beschikt over krachtigere motoren en is voorzien van de
modernste technologie om prestaties en rijgedrag te ondersteunen.
De nieuwe Lexus laat een vormgeving zien de uiterst krachtig en
gepassioneerd overkomt.
Zelfs de meest enthousiaste en ervaren autorijders zullen onder de
indruk zijn van het veiligheidsniveau, comfort en gebruiksgemak van
deze nieuwe Lexus, vertelt Denny Clements, vice president en general
manager van de Lexus Group USA in een toelichting. De nieuwe GS is de
eerste van een reeks Lexus modellen met een compleet nieuwe, meer
gepassioneerde vormgeving.
Het uiterlijk van de nieuwe GS wordt gekenmerkt door een meer
artistieke en eigenzinnige vormgeving. De vijf centimeter langere
wielbasis en kortere overhang voor en achter geven de nieuwe GS een
stoer en krachtig uiterlijk. Met zijn lange motorkap, verder naar
achteren geplaatste inzittendencompartiment en lage daklijn heeft de
nieuwe GS proporties van de klassieke sportauto. De verticale grille,
de vier losse koplampen en de geïntegreerde mistlampen zijn meer
futuristisch van vorm. Het gespierde en tegelijkertijd elegante
uiterlijk wordt gecompleteerd door 18 inch lichtmetalen velgen.
Uniek ruimtelijk gevoel
Een interieur met een uniek ruimtelijk gevoel staat centraal in de
nieuwe designrichting van Lexus. Het interieur van de nieuwe GS ademt
nauwgezet vormgegeven luxe, met accenten van hoogwaardig hout,
gepolijst metaal en leder. Alles in het interieur is ontworpen om een
oase van comfort en ontspanning te creëren, van de ergonomisch
vormgegeven voorstoelen tot het audiosysteem dat standaard wordt
uitgevoerd met tien speakers en handige bediening op het stuurwiel.
Prestaties geoptimaliseerd
Naast de even krachtige als verfijnde 4,3 liter V8 zal de Lexus GS
voortaan leverbaar zijn met een 245 pk sterke V6 benzinemotor. Deze
compleet nieuwe krachtbron dient ter vervanging van de huidige
zescilinder lijnmotor. Beide motoren worden gecombineerd met een
compleet nieuwe zestraps sequentiële automatische transmissie, die ook
handmatig kan worden bediend. Deze combinatie staat garant voor een
snellere en meer gelijkmatige acceleratie, en zorgt bovendien ook voor
een gunstiger brandstofverbruik. Dankzij een nieuwe Adaptive Variable
Suspension kan de instelling van de schokdempers in vier verschillende
standen worden afgestemd op alle denkbare rijomstandigheden, van
normal-mode voor de dagelijkse ritten tot een sport-mode voor een
stugger, preciezer veergedrag.
De nieuwe GS is de eerste Lexus sedan voorzien van elektronisch
gestuurde vierwielaandrijving. De rijprestaties en wegligging worden
bovendien verder verbeterd door het Lexus Vehicle Dynamic Management
(VDM) systeem. Dankzij een groot aantal verschillende sensoren is dit
systeem in staat om te anticiperen op een mogelijke slipsituatie, en
hierop in te spelen door automatische bediening van de remmen en het
gaspedaal. Het nieuwe VDM systeem werkt minder opvallend dan de
conventionele Vehicle Stability Control, maar is aanmerkelijk
effectiever.
Nieuwe intelligentie in luxueuze Sport Sedan
Naast een moderner uiterlijk en een luxueuzere uitstraling profiteert
ook de nieuwe Lexus GS van de modernste technologie. De
standaarduitrusting van de nieuwe GS omvat een breed scala aan
comfortverhogende voorzieningen, zoals SmartAccess zonder sleutel. Met
deze afstandsbediening op zak kan de bestuurder zijn auto openen of
afsluiten door simpelweg de deurgreep aan te raken, en de auto starten
door het indrukken van de startknop. Een geavanceerd Tire Pressure
Monitoring systeem (TPM) waarschuwt wanneer één of meer banden veel
druk verliezen. De GS is tevens voorzien van het intelligent Adaptive
Front lighting System (i-AFS), een veiligheidsverhogende voorziening
die een bocht op het moment van insturen verlicht.
Een achteruitrijcamera zal leverbaar worden, waarmee de bestuurder
goed zicht heeft op hetgeen achter de auto gebeurt wanneer hij
achteruit rijdt. Op het moment dat de achteruitversnelling wordt
ingeschakeld wordt het door de camera geregistreerde beeld weergegeven
op het scherm dat onderdeel uitmaakt van het eveneens optionele
navigatiesysteem. "In de nieuwe GS hebben we het beste van alle
beschikbare technologieën kunnen combineren, en de bediening bovendien
meer intuïtief en intelligenter gemaakt om de techniek beter af te
stemmen op de specifieke behoeften van de bestuurder", aldus Clements.
Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
De GS is ook optioneel uitgerust met een Pre-Collision System (PCS),
dat ertoe bijdraagt om letsel en schade als gevolg van een aanrijding
te reduceren. Dit systeem maakt gebruik van een radarsensor die
obstakels voor de auto opmerkt, en een pre-collision computer die aan
de hand van de snelheid, stuurhoek en wieluitslag vooraf bepaalt of
een aanrijding nog kan worden vermeden. Wanneer dit niet het geval is,
spant het systeem uit voorzorg de veiligheidsgordels aan, en zorgt het
via Brake Assist voor extra remkracht om de snelheid nog sneller te
verminderen.
Standaard knie-airbags
Om de veiligheid op een nog hoger niveau te brengen, wordt de nieuwe
GS ook standaard voorzien van knie-airbags voor bestuurder en
passagier vóór, alsmede gordijnairbags voor en achter. Het
Supplemental Restraint System (SRS) in de nieuwe GS omvat ook
adaptieve airbags voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. Dit
systeem bepaalt de kracht waarmee de airbags moeten worden
geactiveerd, afhankelijk van de kracht van de aanrijding, zodat de
bescherming voor de inzittenden aan de situatie wordt aangepast.
"Vrijwel iedere voorziening op de GS maakt deze sportsedan eenvoudiger
te bedienen en tot een nog groter plezier om mee te rijden," aldus
Clements tot besluit.
AutoRai