vrijdag 9 januari 2004
Visitatie Fontysopleidingen Pedagogiek positief
Drie opleidingen Pedagogiek van Fontys Hogeschool Pedagogiek,
gevestigd in Tilburg, Sittard, Amsterdam en Den Haag, hebben vandaag
een positieve beoordeling gekregen in het kwaliteitsonderzoek van de
visitatiecommissie dat in opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd.
Bacheloropleidingen Pedagogiek en Lerarenopleiding Pedagogiek
Van de 25 beoordeelde aspecten scoren de opleidingen Pedagogiek en
Lerarenopleiding Pedagogiek vier keer goed en zeventien keer
voldoende. Het positieve oordeel is onder meer gebaseerd op de heldere
uitgewerkte visie van de opleiding op het beroep van de pedagoog en op
de diverse specialisaties. Afgestudeerden vinden dat de opleiding
zowel praktisch als theoretisch een goede basis vormt voor hun
werkveld. De commissie vindt de opleidingscultuur positief en de
docenten zijn enthousiast met veel inzet voor het onderwijs en voor de
veranderingen die plaatsvinden zoals het invoeren van
competentiegericht onderwijs. Studenten voelen zich gesteund door hun
docenten.
Minpunt is de samenhang en de integratie binnen het curriculum. De
opleiding pakt dit aan door competentiegericht onderwijs in te voeren
dat dwingt tot een meer integratieve en beroepsgerichte aanpak van het
curriculum. In de deeltijd is de studiebegeleiding en systematische
voortgangsbewaking onvoldoende. De commissie adviseert de eisen die
aan werkervaring worden gesteld uit te breiden, de begeleiding te
intensiveren en bindende leerdoelen te formuleren.
Toekomstige Masteropleiding Hogere Kaderopleiding Pedagogiek.
De visitatiecommissie heeft ook de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek
beoordeeld. De HKP is een opleiding op masterniveau, gericht op hogere
kaderfuncties binnen diverse werkvelden. Ook over deze opleiding is de
visitatiecommissie overwegend positief. De opleiding scoort op 21 van
de 25 beoordeelde aspecten een voldoende. Net als bij de
bacheloropleidingen heeft deze post hbo-opleiding een duidelijke visie
op het onderwijs wat tot uiting komt in het beroepsbeeld, de
werkvormen, en het onderwijsprogramma. Ook hier is de relatie tussen
docenten en studenten uitstekend en heerst er een goede sfeer. De
aanbevelingen die de visitatiecommissie doet voor de
bacheloropleidingen zijn ook op deze post-hbo-opleiding van
toepassing. Daarnaast is de commissie van mening dat de opleiding een
sterke marktwaarde heeft en dat de opleiding meer geprofileerd moet
worden. Sophie Drenth , directeur van Fontys Hogeschool Pedagogiek,
constateert met plezier dat datgene waar het in de pedagogiek om gaat:
de voorwaarden scheppen voor een relatie waarin kinderen en jeugdigen
zich optimaal kunnen ontwikkelen, ook voor de commissie hét zichtbare
kenmerk is van de Fontys Pedagogiekopleidingen.