BOVAG-RAI zien niets in pas met 17 jaar op brommer
9 January 2004
Regiojeugd zwaar gedupeerd
BOVAG en RAI zijn verbijsterd dat minister Karla Peijs toch haar plan
om de minimumleeftijd van bromfietsers te verhogen naar 17 jaar door
wil zetten. Vooral de jeugd in de regio wordt hierdoor zwaar
gedupeerd. De organisaties zijn van mening dat andere maatregelen
zeker zo effectief zullen blijken zonder dat een grote groep
16-jarigen van dit voertuig verstoken hoeft te blijven. Vooral voor
grotere afstanden naar school en werk zijn velen van hen toch op dit
voertuig aangewezen.
Al in 1996 werd er een convenant gesloten met de overheid om het
oneigenlijk gebruik (opvoeren en gevaarlijk verkeersgedrag) van brom-
en snorfietsen sterk terug te dringen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zou daartoe een
kentekenregeling voor brom- en snorfietsen invoeren. Nu in 2004 is dit
nog steeds niet gerealiseerd. Inmiddels hebben BOVAG en RAI al nieuwe
voorstellen gedaan om de jeugdige bromfietsberijders veilig aan het
verkeer te laten deelnemen. In de praktijk blijkt deze theorie- en
praktijkopleiding o.a. in Gelderland al een succes. Met actieve steun
van BOVAG en RAI wordt de formule binnenkort ook in Rotterdam,
Noord-Brabant en Utrecht geĂŻntroduceerd.
De invoering van de kentekenregeling maakt bovendien de controle op
opvoeren en verkeersgedrag ook aanzienlijk gemakkelijker en
effectiever.
De organisaties zijn van mening dat eerst de kentekenregeling en de
opleiding van jeugdige bromfietsers moeten worden ingevoerd. Ook de
nieuwe mogelijkheden voor handhaving moeten hun effect kunnen
krijgen. Dan zal volgens de organisaties blijken dat het
paardenmiddel de 16-jarigen de bromfiets te ontzeggen niet meer nodig
is.
BOVAG