9-1-2004
9-2X derde nieuwe Saab-model
De Saab 9-2X is de derde belangrijke stap in het grootste
productoffensief in de historie van Saab. Met standaard
vierwielaandrijving, krachtige motoren en een herkenbaar Europese
vijfdeurscarrosserie is het een uniek aanbod in de nieuwe niche van de
automarkt, het premium sport-segment.
De vraag naar dergelijke autos zal de komende jaren naar verwachting
flink toenemen. De Saab 9-2X zorgt ook voor de opbouw van het merk
Saab, op dit moment het snelst groeiende Europese topmerk in Amerika.
In beginsel komt de nieuwe Saab op de markt in de Verenigde Staten en
Canada. Verkoop op andere markten waaronder Europa wordt nog
overwogen.
Met de marktintroductie in juli 2004 maakt de Saab 9-2X een snelle
entree in een sterk groeiend segment; dat van de premium sportieve
autos. Andere autos die naar verwachting de komende tijd dit segment
betreden, zijn de Audi A3, de BMW 1-serie en de Volvo V50.
We verwachten met de 9-2X vooral jonge Saab-klanten te trekken. Dat
zijn mensen met een actieve levensstijl, die hechten aan
individualiteit en op zoek zijn naar een ongewone auto met
onovertroffen rijeigenschappen, zegt Chip Wilkerson, Brand Manager
Future Vehicles. Omdat het prijspeil van de 9-2X lager ligt dan de
rest van onze producten, is de Saab 9-2X toegankelijker voor een
grotere en jongere groep mensen. Dit zorgt er in combinatie met de
standaard vierwielaandrijving voor dat deze auto veel potentie heeft.
Consumentenonderzoeken tonen aan dat veertig procent van alle
Amerikanen vierwielaandrijving wenst op hun volgende auto.
Met een consumentenprijs onder de $ 25.000 is de Saab 9-2X de eerste
auto van een premium merk voor veel kopers. Met dit voertuig verwacht
Saab klanten aan te trekken die zich aan het begin van hun carrière
bevinden, open staan voor vernieuwingen en de verfijnde stijl van een
Europees merk waarderen.
Mensen die nu in een Saab 900 of 9-3 rijden behoren ook tot de
doelgroep. Met de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan zijn we hoger in de
markt gaan zitten. De 9-2X, en vooral het topmodel Aero, vult de
vrijgekomen plaats prima op. Het nieuwe model spreekt onze loyale
klanten ongetwijfeld aan, zeker degenen die gewend zijn aan het gemak
van een vijfdeurscarrosserie, legt Wilkerson uit.
Zeer flexibel en erg spaarzaam
Saab 9-2X-klanten hebben een actieve levensstijl en zoeken daarom naar
een auto waarin ze passagiers en sportuitrusting kunnen vervoeren. Met
een wielbasis van 2.525 mm en een totale lengte van 4.460 mm is de
Saab 9-2X prima geschikt voor stadsverkeer. Toch heeft hij een
bagageruimte van 790 liter. Met de achterbank neergeklapt is de ruimte
zelfs een royale 1.744 liter. Standaard is elke 9-2X voorzien van een
in delen neerklapbare achterbank (60/40). Dankzij de royale vijfde
deur is de bagageruimte zeer gemakkelijk te bereiken.
Met een leeggewicht van net geen 1.400 kilogram haalt de Saab 9-2X
prima verbruikscijfers. Naar verwachting ligt het gemiddelde verbruik
rond de 10,1 liter per honderd kilometer. Dankzij de standaard
vierwielaandrijving kunnen alle uitvoeringen veilig een trekgewicht
van 900 kilogram aan.
Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
De Saab 9-2X beschikt over uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Zo
zijn de voor- en achterzijde van de carrosserie ontworpen om
botskrachten te absorberen. De veiligheidskooi rondom de inzittenten
is extra verstevigd om vervorming te voorkomen. Balken in de portieren
en verstevigde B-stijlen zijn zo ontworpen dat ze de botskrachten van
zijdelingse aanrijdingen verdelen over de veiligheidskooi.
Er zijn driepuntsgordels op alle vijf zitplaatsen. Om het effect van
de voorste veiligheidsgordels te vergroten zijn deze voorzien van
gordelspanners, die in het geval van een ongeluk de gordels strak
aanspannen. Drukbegrenzers zorgen ervoor dat de kracht op de torso
niet te groot wordt.
Airbags voor bestuurder en passagier bieden bescherming in het geval
van een frontale aanrijding. In de voorstoelen zijn bovendien
zijairbags gemonteerd; deze beschermen de torso en het hoofd in het
geval van een zijdelingse aanrijding. De voorstoelen van de Saab 9-2X
zijn voorzien van actieve hoofdsteunen die het risico op een whiplash
bij een aanrijding van achter minimaliseren.
AutoRai