7-1-2004
Volkswagen Concept T viert wereldpremière op Detroit Motor Show 2004
Volkswagen presenteert op de North American International Autoshow
(NAIAS) in Detroit de Concept T, een combinatie van SUV en sportwagen.
Met dit studiemodel kijkt Volkswagen in de toekomst door een nieuw
segment te verkennen: dat van de Offroad Coupé.
De Concept T is volgens Volkswagen de ontbrekende schakel tussen
sportwagens en SUVs. Hij combineert hoge prestaties op verharde wegen
met de veelzijdigheid en aandrijftechniek die het mogelijk maken om
ook in het ruwe terrein goed uit de voeten te kunnen. Door deze twee
werelden die onverenigbaar leken toch bij elkaar te brengen, biedt het
studiemodel niet alleen een nieuw soort rijplezier, maar staat hij
tevens voor een nieuwe beleving van vrije tijd.
Dankzij een V6 met een vermogen van 177 kW (241 pk), de 4MOTION
vierwielaandrijving en de automatische versnellingsbak (Tiptronic)
zijn de prestaties van de Concept T van hoog niveau: zo accelereert
hij in 6,9 seconden van 0-100 km/h en is de topsnelheid elektronisch
afgeregeld op 230 km/h.
Avant-gardistisch uiterlijk
Zowel in technisch als in stilistisch opzicht zijn de vleugeldeuren
het meest opvallende aspect van het koetswerk van de Concept T. Bij
het openen bewegen ze recht omhoog en tegelijkertijd iets naar buiten
waardoor zowel de in- als de uitstap bijzonder makkelijk is. Daarbij
hebben de vleugeldeuren relatief weinig ruimte nodig om ze te kunnen
openen. Daardoor is de Concept T ook in krappe ruimtes te parkeren
zonder dat in- en uitstap in gevaar komen.
Een ander opvallend kenmerk van de Concept T is het T-Bar-dak. De
constructie daarvan maakt het mogelijk om zonder noemenswaardige
inspanning de twee dakhelften te verwijderen en zodoende grotendeels
open te rijden zonder concessie te doen aan de veiligheid. Het
achterste gedeelte van het dak met daarin de achterklep, is uitgevoerd
als een afneembare hardtop waardoor de sensatie van open rijden nog
verder kan worden versterkt. Het vooraanzicht van de Concept T wordt
grotendeels bepaald door de V-vormige en in de bumper geïntegreerde
grille en door de bijzondere oogvorm van de koplampen. Om het
offroad-karakter van de auto te benadrukken zweven de koplampen tussen
de bumper en de spatschermen. Doordat die spatschermen zo breed zijn,
lijken de 19-inch wielen volledig vrij te staan.
Van achteren is de overhang van de carrosserie nog korter dan voor.
Ook hier springen de zwevende lichtunits in het oog. Daartussen
bevinden zich de opvallende RVS-uitlaatpijpen die door hun hoge
positie ook bij rijden in zwaar terrein niet snel zullen beschadigen.
Ook achter vallen de forse spatborden op. Ze verlenen de Concept T
brede schouders die naadloos overgaan in de portieren. De lijn die
door de achterste spatborden wordt ingezet, eindigt halverwege de
voorste wielkast. Dat geeft de Concept T een pijlvormig, en daarmee
dynamisch uiterlijk. Alle onderste carrosseriedelen zijn uitgevoerd in
een kunststof die letterlijk tegen een stootje kan.
Avant-gardistisch interieur
Het interieur van de Concept T is sportief en puristisch. Dat uit zich
onder andere in de ergonomische Aluminium-Flex-sportstoelen en het
multifunctionele stuurwiel, maar ook door de toepassing van een
bekledingsmateriaal van zachte kunststof met een satijnachtige
structuur die wordt gebruikt op het dashboard, de deuren en de
stoelen. Dit makkelijk te reinigen outdoor-materiaal is eenvoudig te
verwijderen en kan dan worden vervangen door de leren
Downtown-bekleding.
Uiteraard is de Concept T ook vooruitstrevend als het gaat om
gebruiksmogelijkheden. Hij is te gebruiken als tweezitter of als 2+2.
In de tweezitteropstelling bevindt het reservewiel (dat dan van
buitenaf zichtbaar is) zich achterin en is er ruimte voor bagage. Als
het reservewiel wordt verwijderd, ontstaat er ruimte voor de tweede
zitrij. Ook in dat geval is er voldoende plaats voor bagage.
Alle noodzakelijke cockpitinformatie wordt via een head-up display op
de voorruit geprojecteerd, maar daarnaast beschikt de Concept T over
een PMG (Personal Mobility Gateway) een draadloos gestuurde
communicatie-unit waarvan de vorm en de functies lijken op die van een
PDA-computer. Via de PMG kunnen bestuurder en passagier hun
persoonlijke voorkeuren voor bijvoorbeeld de airconditioning en de
zitpositie instellen, maar daarnaast is de unit ook buiten de Concept
T te gebruiken als mobiele telefoon, snelle internetverbinding,
navigatiesysteem en mp3-speler.
AutoRai