Publicaties TNS NIPO onderzoek
24 december 2003
Kerst 2003 in teken van huiselijke gezelligheid
Kerstmis is in 2003 een feest van huiselijke gezelligheid. Voor de
meeste Nederlanders staat het kerstfeest dit jaar vooral in het teken
van gezellig samen zijn met familie en vrienden. Daarnaast vindt bij
de meeste Nederlanders het kerstdiner dit jaar thuis of bij familie of
vrienden plaats.
Driekwart van de Nederlanders (76%) zegt dat kerstmis voor hen vooral
in het teken staat van gezellig samen zijn met mensen die veel voor
hen betekenen. Dit geldt met name voor ouderen (ouderen: 80%,
middelbare leeftijd: 73%, jongeren: 76%).
Voorts blijkt dat relatief weinig Nederlanders uit eten gaan met de
kerst (11%). De meeste respondenten geven aan tijdens de kerstdagen
thuis (62%) en/ of bij familie of vrienden (60%) te gaan eten.
De respondenten die hebben aangegeven dat het kerstdiner bij hen thuis
plaatsvindt, is gevraagd wie het diner gaat bereiden. De uitkomsten
laten geen verrassingen zien: een meerderheid van de kerstkoks is
vrouw en tussen de 35 en 54 jaar oud.
---
1 | Wie bereidt het kerstdiner?
---
Vrouwen 65% 12-34 jaar 24%
Mannen 35% 35-54 jaar 53%
Totaal 100% 55 jaar en ouder 23%
Totaal 100%
---
De meeste koks zijn van plan maaltijden van drie of vier gangen te
maken (67%), en daarbij vlees (79%), vis (30%) en gevogelte (28%) te
bereiden.
Men denkt gemiddeld zo'n EUR 86,- te besteden aan de kerstdiners. Een
meerderheid (56%) geeft aan dat dit bedrag ongeveer gelijk is aan het
bedrag dat vorig jaar aan de kerstmaaltijd is gespendeerd.
Dat kerstmis 2003 in het teken van huiselijke gezelligheid staat,
wordt nog eens benadrukt door de versieringen die thuis moeten zorgen
voor de nodige kerstsfeer. Ongeveer negen op de tien Nederlanders
(88%) zeggen met kerst het huis te versieren.
De kerstboom is nog altijd de populairste kerstversiering (2003: 83%,
2000: 82%). Wanneer gekeken wordt of men een echte kerstboom of een
kunstboom in huis haalt, blijkt de kunstboom in opmars. Waar in 2000
meer huishoudens een echte boom hadden (47% versus 35%), hebben in
2003 meer mensen een kunstboom (43% versus 40%).
---
2 | Top 5 kerstversieringen (%)
---
2000 2003
Kerstboom (echte en kunstbomen) 82 83
Opgehangen kerstkaarten 71 73
Verlichting rond de ramen/ in de vensterbank 39 55
Kerststukjes 56 50
Kerstkrans (op de deur) 32 32
---
Een opmerkelijke verschuiving in de top 5 is de toegenomen
populariteit van verlichting rond de ramen en in de vensterbank: een
toename van zestien procentpunten (2000: 39%, 2003: 55%).
C0521 | Methode: Homebus | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in week
50 en 51 van 2003. Hierbij zijn 607 personen ondervraagd (n=607).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Ronald Baden (tel: 020 522
54 85) of met Roe Kerssies (tel: 020 522 54 93).