TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

24 december 2003

Kerst 2003 in teken van huiselijke gezelligheid

Kerstmis is in 2003 een feest van huiselijke gezelligheid. Voor de meeste Nederlanders staat het kerstfeest dit jaar vooral in het teken van gezellig samen zijn met familie en vrienden. Daarnaast vindt bij de meeste Nederlanders het kerstdiner dit jaar thuis of bij familie of vrienden plaats.

Driekwart van de Nederlanders (76%) zegt dat kerstmis voor hen vooral in het teken staat van gezellig samen zijn met mensen die veel voor hen betekenen. Dit geldt met name voor ouderen (ouderen: 80%, middelbare leeftijd: 73%, jongeren: 76%).

Voorts blijkt dat relatief weinig Nederlanders uit eten gaan met de kerst (11%). De meeste respondenten geven aan tijdens de kerstdagen thuis (62%) en/ of bij familie of vrienden (60%) te gaan eten.

De respondenten die hebben aangegeven dat het kerstdiner bij hen thuis plaatsvindt, is gevraagd wie het diner gaat bereiden. De uitkomsten laten geen verrassingen zien: een meerderheid van de kerstkoks is vrouw en tussen de 35 en 54 jaar oud.

---

1 | Wie bereidt het kerstdiner?

---

Vrouwen 65% 12-34 jaar 24%
Mannen 35% 35-54 jaar 53%
Totaal 100% 55 jaar en ouder 23%
Totaal 100%

---

De meeste koks zijn van plan maaltijden van drie of vier gangen te maken (67%), en daarbij vlees (79%), vis (30%) en gevogelte (28%) te bereiden.
Men denkt gemiddeld zo'n EUR 86,- te besteden aan de kerstdiners. Een meerderheid (56%) geeft aan dat dit bedrag ongeveer gelijk is aan het bedrag dat vorig jaar aan de kerstmaaltijd is gespendeerd.

Dat kerstmis 2003 in het teken van huiselijke gezelligheid staat, wordt nog eens benadrukt door de versieringen die thuis moeten zorgen voor de nodige kerstsfeer. Ongeveer negen op de tien Nederlanders (88%) zeggen met kerst het huis te versieren.

De kerstboom is nog altijd de populairste kerstversiering (2003: 83%, 2000: 82%). Wanneer gekeken wordt of men een echte kerstboom of een kunstboom in huis haalt, blijkt de kunstboom in opmars. Waar in 2000 meer huishoudens een echte boom hadden (47% versus 35%), hebben in 2003 meer mensen een kunstboom (43% versus 40%).
---

2 | Top 5 kerstversieringen (%)

---

2000 2003 Kerstboom (echte en kunstbomen) 82 83 Opgehangen kerstkaarten 71 73 Verlichting rond de ramen/ in de vensterbank 39 55 Kerststukjes 56 50 Kerstkrans (op de deur) 32 32
---

Een opmerkelijke verschuiving in de top 5 is de toegenomen populariteit van verlichting rond de ramen en in de vensterbank: een toename van zestien procentpunten (2000: 39%, 2003: 55%).

C0521 | Methode: Homebus | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in week 50 en 51 van 2003. Hierbij zijn 607 personen ondervraagd (n=607).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Ronald Baden (tel: 020 522 54 85) of met Roe Kerssies (tel: 020 522 54 93).