AutoRai

24-12-2003

Fiat Stilo programma vernieuwd voor modeljaar 2004

Fiat lanceert in januari de opgewaardeerde 2004 uitvoering van de drie individuele Stilo carrosserievarianten. Naast twee nieuwe motoren valt meteen op dat de designers een aantal verfijningen aan de styling van de Italiaanse middenklassers hebben doorgevoerd.

Zowel uiterlijk als in het interieur. Het eigen karakter van de Stilo driedeurs, vijfdeurs en Multi Wagon uitvoeringen wordt in deze nieuwe modelgeneratie nog meer benadrukt.

Met de nieuwe motoren, een aangepast design van koetswerk en interieur en nóg meer variatiemogelijkheden in de uitvoeringen, zal de 2004-Fiat Stilo zijn kopers zonder twijfel wederom in grote aantallen naar de showroom lokken. De Stilo heeft zich ontpopt als een volumemodel in de ware zin van het woord. In de afgelopen twee jaar zijn zon 350.000 eenheden in Europa afgeleverd. Hij rolt van de band in de ultramoderne fabriek in Cassino, alwaar in de loop van 2004 naar verwachting de grens van 500.000 geproduceerde Stilos zal worden overschreden.

De vijfdeurs Stilo is daarbij overigens de meest populaire keuze. Hij neemt ongeveer de helft van de verkopen voor zijn rekening. Een van de belangrijkste troefkaarten van de Fiat Stilo blijkt het feit dat hij letterlijk maatwerk biedt. Naast drie zelfstandig ontwikkelde carrosserie-uitvoeringen met geheel eigen karakters en zelfs een aangepaste zitpositie is er niet alleen een ongekend brede keuze uit moderne benzine- en commonrail turbodieselmotoren, maar kan de koper bijvoorbeeld ook kiezen uit een brede range van transmissies: vijf of zes versnellingen handgeschakeld en de dynamische Selespeed versnellingsbak.

Ook in ons land heeft de Stilo de afgelopen twee jaar een mooie rol gespeeld. Achter de stabiele verkoopcijfers van rond de vijfduizend autos per jaar gaat een heel verhaal schuil. Zo blijkt de topversie Stilo Abarth 2.4-20V in ons land een succesverhaal en laat hij zelfs Europees gezien uitstekende aantallen noteren. Ongeveer één op de vijf verkochte drie- of vijfdeurs Stilos is een vijfcilinder Abarth. Opvallend genoeg was er mede dankzij de milieu-stimuleringsmaatregelen vorig jaar ongeveer evenveel belangstelling - bijna een op de vijf verkopen - voor het model dat helemaal aan de andere kant van de range staat, de Stilo 1.2-16V. In feite een compliment voor de veelzijdigheid van het model. Nu onze overheid heeft besloten dergelijke milieuvriendelijke spaarmodellen niet langer te stimuleren, heeft onze minister van financiën de zuinige Italiaan helaas letterlijk uit de markt geprijsd... De nieuwe 2004 generatie Stilo speelt daar in zekere zin op in door een nog groter aantal extreem efficiënte uitvoeringen te presenteren. Het resultaat van het voortdurende streven naar nog betere milieueigenschappen. Met zijn zeer scherpe prijs vanaf 16.395 euro is de nieuwe 1.4-16V bijvoorbeeld een uiterst interessant alternatief voor de bewuste rijder. En hij levert nog imposante prestaties ook.

Aangepast design
Alle uitvoeringen zijn vernieuwd, maar de meest in het oog springende styling aanpassingen zijn bij de vijfdeurs Stilo te zien. Het Centro Stile heeft de achterkant nieuw ontworpen, waarbij de achterklep, bumperpartij en vooral de verlichtingsblokken zijn aangepast om een nog strakkere lijn te creëren. De mistlampen zijn nieuw ontwikkeld en verhuisden naar een positie bij de kentekenplaat. Aan de voorkant valt een bijpassend nieuw design van de koplampen op. Verder zijn de bumperspoilers - samen met de beschermstrips op de zijkanten - strakker van lijn en steeds in carrosseriekleur uitgevoerd. Door die details oogt het ontwerp van de vijfdeurs Stilo nog harmonieuzer en eleganter. Terwijl de lijn van de driedeurs juist extra scherp gesneden lijkt. Overigens krijgen de drie- en vijfdeurs 2004 Stilo tevens het ronde Fiat logo centraal op hun achterklep mee. Net als bijvoorbeeld de nieuwe Punto.

De aanpassingen versterken de individuele karakters van de drie Stilo modellen. De driedeurs dynamisch, gespierd, met een meer extroverte uitstraling en een sportieve zithouding achter het stuurwiel. Sportiviteit vind je overigens ook terug in zijn nieuw ontworpen 16 inch lichtmetalen wielen. De vijfdeurs is wat meer ingetogen en praktisch ingesteld. Je zou hem met zijn iets hogere zitpositie, extra interieurruimte (mede door de andere vorm van de achterkant) en verschuifbare/ omklapbare achterstoelen in feite een kruising tussen een MPV en een meer gangbare vijfdeurs kunnen noemen. Een ideale gezinsauto, kortom. Overigens vind je die karakterverschillen ook terug in de afstelling van hun onderstel. Het spreekt vanzelf dat de eind vorig jaar gepresenteerde Stilo Multi Wagon die toch al flinke portie veelzijdigheid naar een nog grotere hoogte voert. Hij biedt immers een aanzienlijk verlengde cabine in combinatie met een meervoudig variabele en verschuifbare achterbank. Een ruimtewagen in optima forma.

Lichter interieur
De Fiat ontwerpafdeling ontwikkelde niet minder dan zeven nieuwe lakkleuren voor de 2004 modelgeneratie Stilo. Ook het interieur is door de designers onder de loep genomen. Zo valt op dat de vijfdeurs en Multi Wagon een nieuw two-tone interieurontwerp meekrijgen dat het geheel onderop wat lichter maakt en de grote ruimte benadrukt. Die contrasttinten zijn op verzoek ook in de driedeurs leverbaar, maatwerk blijft uiteindelijk troef, maar standaard houdt die zijn sportieve zwarte interieur ontwerp. De 2.4 vijfcilinder is door en door sportief en houdt dus steeds de zwarte afwerking, een effect dat in de nieuwe generatie wordt verfijnd met in gesatineerd Kiron grijs uitgevoerde ventilatieroosters, radio, CONNECT Nav+ en het paneel van de links en rechts gescheiden instelbare klimaatregeling.

Nieuwe FIRE 1.4-16V
Modeljaar 2004 brengt voor de Stilo groot nieuws op motorengebied. De nieuwste telg van de FIRE familie past voortreffelijk in en bij de drie Fiats. De zeer moderne 1.4-16V levert 95 pk (70 kW) bij 5.800 toeren en een trekkracht van 128 Nm bij 4.500 toeren en dat verleent de Stilo een zeer levendig karakter. Mede door de hulp van de kort op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen en het flitsende karakter van de standaard gemonteerde zesversnellingsbak.

Met deze 1.4-16V onder de kap laat de driedeurs een top van 180 kilometer per uur noteren en realiseren de vijfdeurs en Multi Wagon nog altijd een imposante top van 178 respectievelijk 176 kilometer per uur. De sprint naar 100 kilometer per uur wordt in een vlotte 12 seconden afgelegd. Tel daarbij op dat de 1.4-16V een gemiddeld verbruik van 6,5 liter op 100 kilometer kent (1 op 15,4) en het is duidelijk waarom Fiat veel van de nieuwe versie verwacht. Overigens verbruiken de grotere vijfdeurs Stilo 1.4-16V en de Multi Wagon uitvoering slechts een fractie meer brandstof: respectievelijk 6,7 liter op 100 kilometer gemiddeld en 6,8 liter op 100 kilometer gemiddeld.

Gespierde 140 pk 1.9 MultiJet 16V
Vanzelfsprekend springt de nieuwe, ultramoderne 1.9 MultiJet common-railmotor ondanks zijn fenomenale prestaties - hij is goed voor 140 pk (103 kW) bij 4.000 toeren en een gespierde 305 Nm trekkracht bij 2.000 toeren - nóg zuiniger met zijn brandstof om. Goedkopere dieselbrandstof in dit geval. De Stilo 1.9 MultiJet zestienklepper biedt door zijn enorme kracht en efficiency een fikse portie dynamiek. Hij combineert het beste van twee werelden, mag je rustig zeggen. De Stilo driedeurs kent een indrukwekkend hoge topsnelheid van 203 kilometer per uur en ook de beide andere carrosserie uitvoeringen doorbreken de grens van 200 kilometer per uur. De sprint naar 100 in een luttele 9,7 seconden is van eenzelfde hoog niveau. Toch springt de 140 pk versie als gezegd uiterst zuinig met de diesel om: gemiddeld 5,4 liter op 100 kilometer (1 op 18,5). De vijfdeurs en Multi Wagon vragen ook in dit geval slecht een fractie meer, op een liter kun je in de ruimteversies nog altijd 17,9 kilometer rijden.

Beide nieuwe motoren vormen een uitbreiding op de lijn. Ze komen naast zes bekende motoren te staan: de 103 pk (76 kW) 1.6-16V, de 133 pk (98 kW) 1.8-16V, de vijfcilinder 2.4-20V met 170 pk (125 kW) en twee uitvoeringen van de achtkleppen common-rail 1.9 JTD met respectievelijk 80 pk (59 kW) en 196 Nm of 115 pk (85 kW) en 255 Nm. Die laatste beschikt over een interkoeler en variabele turbogeometrie.

Maatwerk en fraaie techniek
Hoe letterlijk je de term maatwerk mag nemen, blijkt wel wanneer je alle mogelijkheden eens op een rijtje zet: drie karakteristieke carrosserievarianten, zeven motoren, drie verschillende typen transmissie, vier uitrustingsspecificaties, dertien lakkleuren (onder welke zeven geheel nieuwe) en voor alle versies een keuze uit meerdere interieurkleuren en -materialen.

De Stilo 2004 krijgt een uitzonderlijk geavanceerde actieve en passieve veiligheidstechniek mee. Naast acht airbags (de voorste twee met botskracht afhankelijke tweetraps werking), een fraai onderstel en vier schijfremmen is hij (al dan niet optioneel) beschikbaar met alle rem- en tractietechniek die op dit moment beschikbaar is. Van ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD, via ASR tractiecontrole, MSR dat blokkeren bij gecombineerd remmen en terugschakelen voorkomt, EVA en HBA dat de rijder helpt maximaal te remmen bij een noodstop tot een gesofistikeerde dynamische ESP stabiliteitsregeling.

Automatisch niveau-regelende Xenon koplampen horen tot de optionele technieken. Ook de hulp van het CONNECT systeem kun je overigens als veiligheidshulpmiddel kenschetsen. Dat geldt net zo voor de afstandsbediende standverwarming die (met uitzondering van de 140 pk MultiJet) in de 2004 Stilo met dieselmotor (1.9 JTD 80 en 1.9 JTD 115) leverbaar is. Hij verwarmt het koelsysteem op koude dagen voor en dat vergemakkelijkt de start, garandeert een zeer snelle ontwaseming en een snelle opwarming van de cabine én verkort de tijd die de motor nodig heeft om een optimaal schone emissie te leveren. Veilig, comfortabel en milieuvriendelijk.

De 2004-Stilo modellen zijn vanaf januari leverbaar. De compleet nieuwe 1.4-16V met handgeschakelde zesversnellingsbak is er al vanaf 16.395,-. De versie met 140 pk 1.9 MultiJet is er als Dynamic vanaf 24.995,- en in de zeer complete Emotion uitvoering vanaf 26.995,-.