24-12-2003
Fiat Stilo programma vernieuwd voor modeljaar 2004
Fiat lanceert in januari de opgewaardeerde 2004 uitvoering van de drie
individuele Stilo carrosserievarianten. Naast twee nieuwe motoren valt
meteen op dat de designers een aantal verfijningen aan de styling van
de Italiaanse middenklassers hebben doorgevoerd.
Zowel uiterlijk als in het interieur. Het eigen karakter van de Stilo
driedeurs, vijfdeurs en Multi Wagon uitvoeringen wordt in deze nieuwe
modelgeneratie nog meer benadrukt.
Met de nieuwe motoren, een aangepast design van koetswerk en interieur
en nóg meer variatiemogelijkheden in de uitvoeringen, zal de 2004-Fiat
Stilo zijn kopers zonder twijfel wederom in grote aantallen naar de
showroom lokken. De Stilo heeft zich ontpopt als een volumemodel in de
ware zin van het woord. In de afgelopen twee jaar zijn zon 350.000
eenheden in Europa afgeleverd. Hij rolt van de band in de ultramoderne
fabriek in Cassino, alwaar in de loop van 2004 naar verwachting de
grens van 500.000 geproduceerde Stilos zal worden overschreden.
De vijfdeurs Stilo is daarbij overigens de meest populaire keuze. Hij
neemt ongeveer de helft van de verkopen voor zijn rekening. Een van de
belangrijkste troefkaarten van de Fiat Stilo blijkt het feit dat hij
letterlijk maatwerk biedt. Naast drie zelfstandig ontwikkelde
carrosserie-uitvoeringen met geheel eigen karakters en zelfs een
aangepaste zitpositie is er niet alleen een ongekend brede keuze uit
moderne benzine- en commonrail turbodieselmotoren, maar kan de koper
bijvoorbeeld ook kiezen uit een brede range van transmissies: vijf of
zes versnellingen handgeschakeld en de dynamische Selespeed
versnellingsbak.
Ook in ons land heeft de Stilo de afgelopen twee jaar een mooie rol
gespeeld. Achter de stabiele verkoopcijfers van rond de vijfduizend
autos per jaar gaat een heel verhaal schuil. Zo blijkt de topversie
Stilo Abarth 2.4-20V in ons land een succesverhaal en laat hij zelfs
Europees gezien uitstekende aantallen noteren. Ongeveer één op de vijf
verkochte drie- of vijfdeurs Stilos is een vijfcilinder Abarth.
Opvallend genoeg was er mede dankzij de milieu-stimuleringsmaatregelen
vorig jaar ongeveer evenveel belangstelling - bijna een op de vijf
verkopen - voor het model dat helemaal aan de andere kant van de range
staat, de Stilo 1.2-16V. In feite een compliment voor de
veelzijdigheid van het model. Nu onze overheid heeft besloten
dergelijke milieuvriendelijke spaarmodellen niet langer te stimuleren,
heeft onze minister van financiën de zuinige Italiaan helaas
letterlijk uit de markt geprijsd... De nieuwe 2004 generatie Stilo
speelt daar in zekere zin op in door een nog groter aantal extreem
efficiënte uitvoeringen te presenteren. Het resultaat van het
voortdurende streven naar nog betere milieueigenschappen. Met zijn
zeer scherpe prijs vanaf 16.395 euro is de nieuwe 1.4-16V bijvoorbeeld
een uiterst interessant alternatief voor de bewuste rijder. En hij
levert nog imposante prestaties ook.
Aangepast design
Alle uitvoeringen zijn vernieuwd, maar de meest in het oog springende
styling aanpassingen zijn bij de vijfdeurs Stilo te zien. Het Centro
Stile heeft de achterkant nieuw ontworpen, waarbij de achterklep,
bumperpartij en vooral de verlichtingsblokken zijn aangepast om een
nog strakkere lijn te creëren. De mistlampen zijn nieuw ontwikkeld en
verhuisden naar een positie bij de kentekenplaat. Aan de voorkant valt
een bijpassend nieuw design van de koplampen op. Verder zijn de
bumperspoilers - samen met de beschermstrips op de zijkanten -
strakker van lijn en steeds in carrosseriekleur uitgevoerd. Door die
details oogt het ontwerp van de vijfdeurs Stilo nog harmonieuzer en
eleganter. Terwijl de lijn van de driedeurs juist extra scherp
gesneden lijkt. Overigens krijgen de drie- en vijfdeurs 2004 Stilo
tevens het ronde Fiat logo centraal op hun achterklep mee. Net als
bijvoorbeeld de nieuwe Punto.
De aanpassingen versterken de individuele karakters van de drie Stilo
modellen. De driedeurs dynamisch, gespierd, met een meer extroverte
uitstraling en een sportieve zithouding achter het stuurwiel.
Sportiviteit vind je overigens ook terug in zijn nieuw ontworpen 16
inch lichtmetalen wielen. De vijfdeurs is wat meer ingetogen en
praktisch ingesteld. Je zou hem met zijn iets hogere zitpositie, extra
interieurruimte (mede door de andere vorm van de achterkant) en
verschuifbare/ omklapbare achterstoelen in feite een kruising tussen
een MPV en een meer gangbare vijfdeurs kunnen noemen. Een ideale
gezinsauto, kortom. Overigens vind je die karakterverschillen ook
terug in de afstelling van hun onderstel. Het spreekt vanzelf dat de
eind vorig jaar gepresenteerde Stilo Multi Wagon die toch al flinke
portie veelzijdigheid naar een nog grotere hoogte voert. Hij biedt
immers een aanzienlijk verlengde cabine in combinatie met een
meervoudig variabele en verschuifbare achterbank. Een ruimtewagen in
optima forma.
Lichter interieur
De Fiat ontwerpafdeling ontwikkelde niet minder dan zeven nieuwe
lakkleuren voor de 2004 modelgeneratie Stilo. Ook het interieur is
door de designers onder de loep genomen. Zo valt op dat de vijfdeurs
en Multi Wagon een nieuw two-tone interieurontwerp meekrijgen dat het
geheel onderop wat lichter maakt en de grote ruimte benadrukt. Die
contrasttinten zijn op verzoek ook in de driedeurs leverbaar, maatwerk
blijft uiteindelijk troef, maar standaard houdt die zijn sportieve
zwarte interieur ontwerp. De 2.4 vijfcilinder is door en door sportief
en houdt dus steeds de zwarte afwerking, een effect dat in de nieuwe
generatie wordt verfijnd met in gesatineerd Kiron grijs uitgevoerde
ventilatieroosters, radio, CONNECT Nav+ en het paneel van de links en
rechts gescheiden instelbare klimaatregeling.
Nieuwe FIRE 1.4-16V
Modeljaar 2004 brengt voor de Stilo groot nieuws op motorengebied. De
nieuwste telg van de FIRE familie past voortreffelijk in en bij de
drie Fiats. De zeer moderne 1.4-16V levert 95 pk (70 kW) bij 5.800
toeren en een trekkracht van 128 Nm bij 4.500 toeren en dat verleent
de Stilo een zeer levendig karakter. Mede door de hulp van de kort op
elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen en het flitsende
karakter van de standaard gemonteerde zesversnellingsbak.
Met deze 1.4-16V onder de kap laat de driedeurs een top van 180
kilometer per uur noteren en realiseren de vijfdeurs en Multi Wagon
nog altijd een imposante top van 178 respectievelijk 176 kilometer per
uur. De sprint naar 100 kilometer per uur wordt in een vlotte 12
seconden afgelegd. Tel daarbij op dat de 1.4-16V een gemiddeld
verbruik van 6,5 liter op 100 kilometer kent (1 op 15,4) en het is
duidelijk waarom Fiat veel van de nieuwe versie verwacht. Overigens
verbruiken de grotere vijfdeurs Stilo 1.4-16V en de Multi Wagon
uitvoering slechts een fractie meer brandstof: respectievelijk 6,7
liter op 100 kilometer gemiddeld en 6,8 liter op 100 kilometer
gemiddeld.
Gespierde 140 pk 1.9 MultiJet 16V
Vanzelfsprekend springt de nieuwe, ultramoderne 1.9 MultiJet
common-railmotor ondanks zijn fenomenale prestaties - hij is goed voor
140 pk (103 kW) bij 4.000 toeren en een gespierde 305 Nm trekkracht
bij 2.000 toeren - nóg zuiniger met zijn brandstof om. Goedkopere
dieselbrandstof in dit geval. De Stilo 1.9 MultiJet zestienklepper
biedt door zijn enorme kracht en efficiency een fikse portie dynamiek.
Hij combineert het beste van twee werelden, mag je rustig zeggen. De
Stilo driedeurs kent een indrukwekkend hoge topsnelheid van 203
kilometer per uur en ook de beide andere carrosserie uitvoeringen
doorbreken de grens van 200 kilometer per uur. De sprint naar 100 in
een luttele 9,7 seconden is van eenzelfde hoog niveau. Toch springt de
140 pk versie als gezegd uiterst zuinig met de diesel om: gemiddeld
5,4 liter op 100 kilometer (1 op 18,5). De vijfdeurs en Multi Wagon
vragen ook in dit geval slecht een fractie meer, op een liter kun je
in de ruimteversies nog altijd 17,9 kilometer rijden.
Beide nieuwe motoren vormen een uitbreiding op de lijn. Ze komen naast
zes bekende motoren te staan: de 103 pk (76 kW) 1.6-16V, de 133 pk (98
kW) 1.8-16V, de vijfcilinder 2.4-20V met 170 pk (125 kW) en twee
uitvoeringen van de achtkleppen common-rail 1.9 JTD met
respectievelijk 80 pk (59 kW) en 196 Nm of 115 pk (85 kW) en 255 Nm.
Die laatste beschikt over een interkoeler en variabele turbogeometrie.
Maatwerk en fraaie techniek
Hoe letterlijk je de term maatwerk mag nemen, blijkt wel wanneer je
alle mogelijkheden eens op een rijtje zet: drie karakteristieke
carrosserievarianten, zeven motoren, drie verschillende typen
transmissie, vier uitrustingsspecificaties, dertien lakkleuren (onder
welke zeven geheel nieuwe) en voor alle versies een keuze uit meerdere
interieurkleuren en -materialen.
De Stilo 2004 krijgt een uitzonderlijk geavanceerde actieve en
passieve veiligheidstechniek mee. Naast acht airbags (de voorste twee
met botskracht afhankelijke tweetraps werking), een fraai onderstel en
vier schijfremmen is hij (al dan niet optioneel) beschikbaar met alle
rem- en tractietechniek die op dit moment beschikbaar is. Van ABS met
elektronische remkrachtverdeling EBD, via ASR tractiecontrole, MSR dat
blokkeren bij gecombineerd remmen en terugschakelen voorkomt, EVA en
HBA dat de rijder helpt maximaal te remmen bij een noodstop tot een
gesofistikeerde dynamische ESP stabiliteitsregeling.
Automatisch niveau-regelende Xenon koplampen horen tot de optionele
technieken. Ook de hulp van het CONNECT systeem kun je overigens als
veiligheidshulpmiddel kenschetsen. Dat geldt net zo voor de
afstandsbediende standverwarming die (met uitzondering van de 140 pk
MultiJet) in de 2004 Stilo met dieselmotor (1.9 JTD 80 en 1.9 JTD 115)
leverbaar is. Hij verwarmt het koelsysteem op koude dagen voor en dat
vergemakkelijkt de start, garandeert een zeer snelle ontwaseming en
een snelle opwarming van de cabine én verkort de tijd die de motor
nodig heeft om een optimaal schone emissie te leveren. Veilig,
comfortabel en milieuvriendelijk.
De 2004-Stilo modellen zijn vanaf januari leverbaar. De compleet
nieuwe 1.4-16V met handgeschakelde zesversnellingsbak is er al vanaf
16.395,-. De versie met 140 pk 1.9 MultiJet is er als Dynamic vanaf
24.995,- en in de zeer complete Emotion uitvoering vanaf 26.995,-.
AutoRai