23-12-2003
Mitsubishi gaat voor 9e Dakar-overwinning
Mitsubishi zet alle zeilen bij om de Dakar Rally 2004 te winnen. Op 1
januari melden zich maar liefst vier fabrieksteams aan de start van
deze legendarische woestijnrally.
De autos, drie Pajeros Evolution en een Pajero, zijn tot op het bot
geprepareerd. Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) heeft hierbij
geput uit een ervaring van meer dan twintig jaar deelname, met acht
overwinningen totaal, waarvan de laatste drie in 2001, 2002 en 2003
waren.
De Dakar Rally start in het Franse Clermont-Ferrand. De finish is op
18 januari, op het strand van Dakar, de hoofdstad van Senegal.
Mitsubishi heeft sinds 1983 een onnavolgbare reputatie opgebouwd en is
vast van plan die te bekronen met wederom een overwinning. De
Mitsubishi Pajero Evolution is een geboren winnaar. In zijn debuutrace
won deze auto, met Stéphane Peterhansel aan het stuur, de UAE Desert
Challenge 2002 in Dubai. Begin dit jaar stuurde de Japanse coureur
Hiroshi Masuoka zijn auto als eerste over de streep in de Dakar Rally.
Voor 2004 is de lat nog hoger gelegd. De Evolution heeft een nieuwe,
nog krachtigere vierliter V6-motor gekregen en talrijke technische
zaken zijn aangepast.
Teamdirecteur schat kansen hoog in
Dominique Serieys, directeur van het MMSP team, koestert hoge
verwachting. In april 2003, na de Rally van Tunesië, besloten we te
stoppen met deelname aan het FIA Wereldkampioenschap Rallys om ons
volledig te concentreren op de verdere ontwikkeling van de Pajero
Evolution, aldus Serieys. In juli hebben we een serie zware tests
gehouden in Marokko, waarbij verschillende nieuwe componenten en de
nieuwe motor stevig aan de tand zijn gevoeld. Alle autos bleken
betrouwbaar en we bereikten duidelijke verbeteringen in prestaties.
Dat sterkt ons vertrouwen voor Dakar, ook al weten we dat dit een zeer
moeilijke rally is en dat de competitie elk jaar weer zwaarder is. De
route voor 2004 bestaat uit enkele lange en lastige etappes. Serieys
prijst de talenten van de rijders: Ik ben ervan overtuigd dat we een
goed team hebben. Stéphane (Peterhansel) heeft aangetoond dat hij tot
de beste woestijnrally-coureurs ter wereld behoort. De winst in de UAE
Desert Challenge in oktober in Dubai sterkt zijn zelfvertrouwen.
Hiroshi heeft de capaciteiten en de wilskracht van een winnaar en
samen met Miki (Biasion) kun je spreken van een team zeer bekwame
rijders. Verder is er nog Andrea Mayer die als ondersteunende rijdster
onze kansen op de overwinning verder vergroot.
Nog acht Mitsubishis van privé-teams in Dakar 2004
Mitsubishi Motors en Ralliart ondersteunen nog eens acht andere
deelnemende Mitsubishis. Met uitzondering van de Mitsubishi L200
Strada, bestuurd door de voormalige Dakar-winnaar in de klasse T2, de
Thai Pornsawan Siriwattanakul, zijn het allemaal Pajeros. Alle acht
komen uit in de T2-klasse. Drie Pajeros zijn uitgerust met een
benzinemotor en een sequentiële zesversnellingsbak. De andere zijn
voorzien van een turbodieselmotor met een handgeschakelde vijfbak.
MMSP heeft de autos geprepareerd en Ralliart tekent voor de logistieke
ondersteuning en de service. De rijders van de zeven Mitsubishis
Pajero komen uit diverse landen. Het zijn respectievelijk de Chinees
Luo Ding, de Braziliaan Klever Kolberg, de Spanjaard José-Luis
Monterde, de Pool Lukasz Komornicki, de uit Qatar afkomstige Nasser
Saleh Al-Attiyah, de Belg Patrick Snijers en de Fransman Dominique
Housieaux. Stuk voor stuk hebben ze ruime ervaring met het rijden van
woestijnraces en rallys.
Mitsubishis Dakar zegereeks
Mitsubishi is het succesvolste merk in de historie van de Dakar Rally.
Tot nu toe heeft de fabrikant deze uitdagende rally acht keer
gewonnen. Sinds 2001 is het merk ongeslagen en in diverse jaren
bezetten Mitsubishi-rijders de complete top drie, zoals in 1992, 1997,
1998 en 2002. De eerste Dakar Rally was in 1978 onder supervisie van
geestelijk vader Thierry Sabine. Mitsubishi verscheen vijf jaar later
aan de start en boekte in 1985 de eerste overwinning. Achter het stuur
van de Pajero zat de Fransman Patrick Zaniroli en navigator was Jean
da Silva. Pas in 1992 lukte het weer eerste te worden. Maar dat was
meteen wel bij de wellicht meest uitputtende editie ooit. Het parcours
leidde van Parijs naar Kaapstad, dwars door Afrika. Hubert Auriol
leidde het legendarische Mitsubishi-team waarvan de deelnemers alle
drie de podiumplaatsen vulden. Bruno Saby en navigator Dominique
Serieys wonnen in 1993 en een jaar later volgde de vierde titel. Toen
finishte de Japanner Kenjiro Shinozuka als eerste. Twaalf maanden
daarna lukte dat Jean-Pierre Fontenay, waarmee de vijfde overwinning
een feit was. Mitsubishi heeft tot 2001 moeten wachten voor de zesde
titel, die de Duitse Jutta Kleinschmidt in de wacht sleepte. Ze was de
eerste vrouwelijke winnaar ooit. In 2002 besteeg de Hiroshi Masuoka de
hoogste trede van het podium, gevolgd door Kleinschmidt, Shinozuka en
Fontenay op de plaatsen 2, 3 en 4. Het was een fraai bewijs van de
dominante rol van Mitsubishi in de Dakar Rally. Masuoka heeft vorig
jaar opnieuw gewonnen, gevolgd door Fontenay en Peterhansel.
Techniek in hoofdlijnen
De Mitsubishi Pajero Evolution is het resultaat van ervaring en
vernieuwing, een bundel van toonaangevende techniek en kennis die is
opgebouwd in twintig jaar deelname aan Dakar-rallys. De auto
beantwoordt aan de Super Production car-reglementen, zoals die in 2002
zijn ingevoerd. Dat betekent onder meer dat de auto niet breder dan
twee meter mag zijn en dat de uitslag van de vering niet meer dan 25
centimeter mag bedragen. Op basis van de intensieve tests in Marokko
heeft Mitsubishi Motors Motor Sports een serie aanpassingen
doorgevoerd. De 3,5-liter V6-motor heeft plaatsgemaakt voor een 4,0
liter versie. Deze krachtbron is trouwens leverbaar in enkele modellen
die in Japan en Amerika op de markt zijn. Het gaat dan om een versie
van 3,8 liter. Wij hebben hem vergroot naar 4,0 liter, aldus technisch
directeur Thierry Viardot. De motor levert 270 pk, beschikt over de
MIVEC variabele kleptiming van Mitsubishi en variabele inlaatkanalen.
Het stabilisatiesysteem op de Pajero Evolution is gelijk aan dat we
gebruiken in het Wereld Rally Kampioenschap, zegt Viardot. Het systeem
verhoogt de stabiliteit bij het nemen van bochten en zorgt ervoor dat
de Evolution zich gedraagt als een WRC-auto. Dat komt vooral van pas
op bijzonder bochtige trajecten, smalle wegen en bij de traditionele
proloog. En heel belangrijk, we kunnen met het systeem de
stabilisatoren aanpassen aan bijzonder hobbelige wegen of aan het
rijden in zandduinen. Verder zijn wijzigingen doorgevoerd in de
wielophanging, die succesvol zijn beproefd in de UAE Desert Challenge
in oktober. Het gaat om minutieuze veranderingen, zoals
veerverhoudingen en schokdemperkoeling. Verder is de rolkooi versterkt
ter hoogte van de voorruitstijlen en het dak. Veel componenten die we
gebruiken in de Dakar Rally, zoals aandrijfassen, hebben we ook
toegepast in Dubai om er zeker van te zijn dat ze betrouwbaar zijn.
Behalve een wat luidruchtig differentieel op de auto van Miki Biasion
hadden we geen enkel ander mechanisch ongemak in de UAE Desert
Challenge, vertelt Viardot.
Mitsubishi past op alle deelnemende autos in de Dakar Rally
Brembo-remmen toe. De remschijven zijn groter en sterker dan de
eerdere exemplaren, en hebben minder last van hitte. Verder worden BF
Goodrich-banden gebruikt. De brandstoftank met een inhoud van 500
liter is gebleven en het minimumgewicht van de auto bedraagt 1.825 kg,
precies volgens het technische reglement van de Dakar Rally.
AutoRai