T-Mobile schrapt nieuwe Algemene Voorwaarden
22 december 2003
T-Mobile heeft besloten de geplande nieuwe Algemene Voorwaarden voor
huidige klanten niet door te voeren. Dat laat het bedrijf vanaf
vandaag weten via advertenties, internet en maandelijkse facturen. De
telecomaanbieder ziet van invoering af onder druk van KRO Ook Dat Nog,
Stichting de Ombudsman en de Consumentenbond.
De consumentenclubs eisten op basis van wetgeving dat klanten hun
contract onvoorwaardelijk konden opzeggen, omdat de nieuwe Algemene
Voorwaarden in het nadeel van de consument zijn. De telecomaanbieder
weigerde deze opzeggingen per direct door te voeren. Na een gesprek
heeft het bedrijf besloten de nieuwe Algemene Voorwaarden voor huidige
klanten niet door te voeren. Alleen nieuwe klanten van T-Mobile zullen
nu te maken krijgen met de nieuwe Algemene Voorwaarden en dus met een
langere opzegtermijn.
Per 22 december 2003 zouden de Algemene Voorwaarden van T-Mobile
veranderen. Voor klanten van het bedrijf had deze beslissing negatieve
gevolgen gehad. Zo zou onder andere de opzegtermijn worden verlengd
van twee naar drie maanden. Daarop eisten de consumentenclubs
onvoorwaardelijke mogelijkheid tot opzegging voor klanten. Dit
standpunt is gebaseerd op Europese richtlijnen en op de nieuwe
Telecommunicatiewet, die over enkele maanden wordt ingevoerd.
Debitel, een andere telecomaanbieder, wilde klanten per 27 december
confronteren met nieuwe Algemene Voorwaarden. Ook deze zouden nadelig
zijn. Na een gesprek met Stichting de Ombudsman heeft het bedrijf
eveneens besloten deze voor huidige klanten niet door te voeren.
Consumentenbond