ChristenUnie
Bijdrage debat Begroting Buitenlandse Zaken 2004 Dinsdag 16 December
2003 - 11:19
Alleen uitgesproken tekst geldt
Tineke Huizinga-Heringa:Mdv, Ik wil beginnen met het uitspreken van de
wens dat de Kamer met de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken een
goede samenwerking tegemoet gaat. Ik wens hem alle goeds bij zijn
werk.
EU-voorzitterschap
Een begroting is een moment om vooruit te kijken. Het buitenlandse
beleid zal vooral in het teken staan van het Europees voorzitterschap.
Hoewel we hier nog uitgebreider over komen te spreken, vraag ik de
minister hoe hij bij de genoemde 'na te streven resultaten' concreet
uitwerking wil geven aan 'de verhoging van de effectiviteit,
transparantie en coherentie van het EU-mensenrechtenbeleid'. Graag
hoor ik ook wat de rol wordt van de Mensenrechtenambassadeur wordt,
omdat zijn werkzaamheden 'ten dele in het teken zullen staan van dit
voorzitterschap'.
Hierbij aansluitend, los van het voorzitterschap, vraag ik de Minister
ook aandacht te besteden aan de positie van verdedigers van
mensenrechten in de wereld. Is de minister bereid beleid te
ontwikkelen op het uitgebreider ondersteunen en beschermen van
mensenrechtenverdedigers?
Noord-Korea
Voorzitter, rond Noord-Korea is sprake van een nucleaire crisis. Maar
vandaag wil ik uw aandacht in het bijzonder vragen voor de
mensenrechtensituatie in Noord-Korea. In oktober is een zeer goed
gedocumenteerd rapport van het US Committee for Human Rights in North
Korea uitgekomen. 'The Hidden Gulag'. Het rapport bevat onder meer
interviews met gevluchte ex-gevangenen en schetst een beeld van
werkelijk afschuwelijke dwangarbeid en martelingen. Eén van de
gevluchte ex-gevangenen, mevrouw Soon Ok Lee, schreef over haar
ervaringen in het strafkamp dit boek (tonen 'Zij mogen de hemel niet
zien'). Ik mag u een exemplaar uitreiken namens de stichting Open
Doors, die mee voor de Nederlandse vertaling heeft gezorgd. Ik geef u
ook een kopie van het rapport.
Om twee redenen beveel ik het boek in uw aandacht aan. Allereerst: als
het zes partijenoverleg met Noord-Korea leidt tot een akkoord, dan mag
verbetering van de mensenrechtensituatie, in het bijzonder ten aanzien
van de politieke strafkampen, in dat akkoord niet ontbreken. Mijn
vraag aan de minister is: kan en wil Nederland hierbij als toekomstig
EU-voorzitter een agenderende rol vervullen? De tweede reden is de
repatriëring van Noord-Koreaanse vluchtelingen uit China. De Hoge
Commissaris voor Vluchtelingen, de heer Lubbers heeft op 30 september
zijn zorgen uitgesproken over deze groep. Wil de regering er in alle
mogelijke diplomatieke fora bij de Chinese autoriteiten op aandringen
dat de terugkeer van Noord-Koreaanse vluchtelingen wordt gestaakt,
zolang niet onafhankelijk is vastgesteld dat terugkeer niet langer
leidt tot martelingen en detentie in de strafkampen, en wil zij
aandringen op toegang van de UNHCR tot deze vluchtelingen? (evt.
motie)
Statenloosheid
Voorzitter, ik heb schriftelijke vragen gesteld over discriminatie en
de gevolgen van statenloosheid in de Russische Federatie. De Minister,
die spreekt van 'een klein aantal mensen die geconfronteerd worden met
problemen rond het verkrijgen van het Russische staatsburgerschap' gaf
aan dat hij zijn zorgen 'bij voorkomende gelegenheid' kenbaar zou
maken. Ik heb inmiddels vernomen dat het wel degelijk gaat om een
groot aantal statenlozen die gediscrimineerd worden. Daarom nogmaals
mijn vraag of de Nederlandse regering -bij voorbeeld als voorzitter
van de Raad van Europa - hier aandacht voor wil vragen.
Indonesië
Over Indonesië zal de Kamer nog apart spreken, maar mijn fractie wil
haar grote zorgen uiten over de recente ontwikkelingen op Papua, Atjeh
en Sulawesi. Nu de Nederlandse ambassade geld beschikbaar heeft
gesteld voor de aanstaande presidentsverkiezingen rust op ons de
verantwoordelijkheid om de gebeurtenissen in de aanloop naar de
verkiezingen nauwlettend te volgen. Op Atjeh en Papua lijkt de
verdeel- en heerstactiek zich te intensiveren. Wil Nederland de
Indonesische regering aanspreken op de aanstelling op West Papue van
twee voormalige sleutelfiguren in de Oost-timorese repressie. (Timbul
Silaen en Eurico Guterres)?
Midden-Oosten
De situatie in het Midden-Oosten blijft zorgelijk. De ChristenUnie is
ingenomen met de antwoorden van de minister op onze schriftelijke
vragen over het rapport van de Europese commissie, waaruit bleek dat
Nederlanders Israel zouden zien als grootste gevaar voor de
wereldvrede. Op die uitkomst is inderdaad wel het nodige af te dingen
gezien de vraagstelling en de contekst.
In een brief schrijft de minister dat er Europees gezien geen
overeenstemming is over het plaatsen van Hezbollah op de lijst van
terroristische organisaties. Nederland zou daar wat ons betreft,
anders dan de minister schrijft, wel op aan moeten dringen. Gelet op
de toename van incidenten tussen Hezbollah en Israel en op de steun
die deze organisatie regelmatig uitspreekt voor de gewapende strijd
tegen Israel.
In dit verband ook nog een opmerking over toenemend antisemitisme. Wij
zijn blij met de conferentie die de OVSE hierover organiseert. Wat zal
de rol en inzet van Nederland daarbij zijn?
Voorzitter, onrecht dat niet wordt erkend blijft schrijnen. In de
schriftelijke vragenronde kwam de genocide op de Armeniers, waarbij
ook andere christelijke minderheden slachtoffer werden, uit 1915 aan
de orde. Is de minister bereid voor de gemoedrust van de nazaten van
deze verschrikkelijke gebeurtenis, de volkerenmoord te erkennen. Ook
andere landen deden dat, zoals afgelopen week Zwitserland (en daarvoor
de VS en Frankrijk en Zweden).
Godsdienstvrijheid en landenlijst
Over godsdienstvrijheid is op de valreep voor de begroting de door mij
gevraagd notitie verschenen. De verdrukking en geloofsvervolging in de
wereld is ernstiger geworden en rechtvaardigt een apart Kamerdebat.
De Kamer ontving gisteren een nadere onderbouwing ten aanzien van de
keuze voor bilaterale landenlijst. Ik heb in het Notaoverleg gevraagd
om het criterium godsdienstvrijheid sterker te betrekken bij de
selectie van landen. Vietnam en Pakistan vormen op dit punt dubieuze
partners: in Vietnam sprak de Communistische Partij begin dit jaar uit
de controle op religieuze minderheden aan te zullen scherpen en werden
vorig jaar nog 350 kerken gesloten. In Pakistan blijven vragen over de
blasfemiewetgeving. In Eritrea worden momenteel 330 protestantse
christenen zonder reden gevangen worden gehouden. Stelt Nederland dit
soort kwesties in haar donorrol aan de orde?
Ik heb nog steeds vragen bij de keus van de minister om landen van de
lijst af te voeren waaraan Nederland weliswaar een kleinere financiële
bijdrage geeft, maar als donorland wel een grote invloed ten goede
heeft. Ik denk dan aan landen als bijvoorbeeld Cambodja en Nepal.
UNHCR
Wat betreft de UNHCR. De ChristenUnie betreurt het dat de Nederlandse
afdracht aan de UNHCR terugloopt. De motie die de PvdA op dit punt
heeft ingediend steunen wij.
Stabiliteitsfonds/Noodhulp
De instelling van het Stabiliteitsfonds brengt de relatie tussen
vrede, stabiliteit en ontwikkeling tot uitdrukking. Het is de minister
bekend dat ik kritische vragen heb bij haar inzet om de
OESO/DAC-criteria op te rekken teneinde meer uitgaven voor
stabiliteitsopbouw onder ODA te kunnen brengen. Flexibele inzet van
middelen uit één fonds kan voordelen hebben, maar het gaat mij om de
afrekening achteraf. Ik zou graag van de minister duidelijk willen
horen wat haar inzet is. Wat wil zij straks uit ODA gaan betalen wat
daar nu nog niet uit wordt betaald?
Dan de noodhulp. De bezuiniging van 42 miljoen op noodhulp valt slecht
te rijmen met de nadruk op stabiliteitsopbouw in conflictgebieden. Ik
heb daarom met steun van de fracties van SGP, ..........., een
amendement ingediend om deze voor 32,4 mln te repareren. Dit bedrag
haal ik weg bij de naar alle waarschijnlijkheid te hoog geraamde
uitgaven voor 1e jaars asielopvang. Dit jaar kwam de instroom met
15.000 lager uit dan de geraamde 18.000, en er is een dalende trend
sinds 2001. Voorzichtigheidshalve ben ik uitgegaan van een
gelijkblijvende instroom.
HIV/aids
Jammer dat door de publiciteit van de laatste weken de indruk zou
kunnen ontstaan dat kerken geen positieve bijdrage leveren aan het
oplossen van het probleem van Aids. Kerken spelen een grote rol in de
zorg voor patienten en weeskinderen en in de preventie van aids. Ik
ben warm voorstander van een evenwichtige aanpak waarbij aandacht is
voor de drie sporen. We moeten de boodschap afstemmen op de ontvangers
afhankelijk van de culturele contekst waarin ze zich bevinden.
Religie en OS
Beleidsmakers in het geseculariseerde Nederland kunnen er soms maar
moeilijk aan wennen dat godsdienst in niet-Westerse samenlevingen een
prominente rol speelt. Erkenning hiervan kan religie ook hanteerbaar
maken als sleutel bij het behalen van ontwikkelingsdoelen, zoals
corruptiebestrijding. Het is dan wel zaak de goede partners te kiezen.
Voelt de minister ervoor een pilot te starten, bijvoorbeeld in Ghana,
om door middel van een 'scan' van de religieuze situatie meer inzicht
te krijgen in de functie die religie en religieuze gemeenschappen
kunnen spelen bij ontwikkelingsdoelen?
---