Gemeente Roosendaal



---

Masterplan SpoorHaven

De gemeenteraad van Roosendaal bespreekt op 18 december 2003 het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders een Masterplan vast te stellen voor het gebied SpoorHaven. Het geeft een visie voor het betreffende gebied voor de komende 20 jaar.

SpoorHaven omvat een gebied van 100 ha en bestaat grof aangeduid uit 3 delen. Het Kade-Haven gebied rondom de haven en de Vliet omvat 35 ha. Het Spooremplacement bestaat uit 45 ha en een bedrijventerrein ten westen van de Gastelseweg met nog eens 20 ha. Het gebied wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van spoorlijnen inclusief een emplacement, een haven en een verouderd industrieterrein. Hoewel het plangebied dichtbij het centrum van de stad is gelegen is de bereikbaarheid slecht. Om de aanwezige barrières te doorbreken en het gebied een nieuwe invulling te geven is het dit voorjaar het Ontwerp-Masterplan SpoorHaven opgesteld.

In de afgelopen maanden hebben talrijke belanghebbenden en belangstellenden gebruik gemaakt van de mogelijkheid hun visie te geven op het Ontwerp-Masterplan. Alle opmerkingen en suggesties, alsmede de reactie daarop van Burgemeester en Wethouders, zijn opgenomen in een Consultatiedocument dat u hier kunt downloaden als PDF-bestand.

Wijzigingen

De inspraak- en consultatieronde heeft geleid tot een aantal wijzigingen in het oorspronkelijke Ontwerp-Masterplan. Zo is de ontwikkelingsrichting van het gebied omgedraaid. Begonnen wordt nu met het gebied rond het Kadeplein. Daar zijn uitgaansgelegenheden en een nieuw Stadskantoor gepland. Vervolgens gaat de ontwikkeling door richting Borchwerf. Een tweede belangrijke wijziging is, dat de voorkeurslocatie voor een nieuw gebouw voor het Regionaal Opleiding Centrum (ROC) nu dichter bij het Kadeplein is gesitueerd, waardoor de school beter bereikbaar is voor leerlingen die met het openbaar vervoer komen. Binnen het Masterplan is ook ruimte voor uitbreiding van het stadion van RBC Roosendaal met circa 1500 plaatsen, een discotheek en een speelhal.

Achtergronden

Het Masterplan is het resultaat van onderzoek naar de mogelijkheden het verouderde bedrijventerrein aan beide kanten van de Roosendaalse Vliet een nieuwe functie te geven. Al snel bleek dat dit gebied niet los kan worden gezien van het spooremplacement en de doorgaande spoorlijnen. Het spoor snijdt het gebied als het ware af van het stadscentrum. De enige verbinding is de drukke spoorwegovergang tussen de Stationsstraat en het Kadeplein, vaak aangeduid met 'De Schuiven'. Het geluid van passerende en rangerende treinen én de risico's van het railverkeer maken het lastig in de gebieden langs de Vliet iets nieuws te realiseren.

Plaats en omvang van het emplacement en de spoorbanen zijn historisch gegroeid en niet meer in overeenstemming met de huidige behoeften. Er bestaat geen verschil van mening over de wenselijkheid rangeerterreinen buiten de stad te leggen. En al evenmin over de noodzaak het vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals LPG, buiten de stad om te leiden. Om het Kadegebied en het centrum beter met elkaar te verbinden is het gewenst de doorgaande spoorlijnen te 'bundelen' en op te schuiven in westelijke richting. Bovendien is het nodig het spoor over enkele honderden meters verdiept of halfverhoogd aan te leggen, zodat nieuwe oost-westverbindingen mogelijk worden. Het zal naar verwachting nog geruime tijd duren eer deze spooroplossing kan worden gerealiseerd. In de tussentijd worden in het gebied ontwikkelingen in gang gezet die niet afhankelijk zijn van de spooroplossing.

Het raamwerk

Door de veranderingen aan het spoor ontstaat op termijn een samenhangend gebied met goede interne verbindingen. Door verplaatsing van het emplacement kan de huidige Stationsstraat via het spoor een directere verbinding met de A17 krijgen. De Centrumring wordt niet onaanvaardbaar belast. Voor een goede verkeersafwikkeling is het nodig de HGD-straat (Hendrik Gerard Dirckxstraat) op termijn te herprofileren.

Eigen karakter

Binnen het gebied SpoorHaven ontstaan plekken met een eigen karakter en een eigen bestemming. Het hart wordt gevormd door het Kadeplein dat zich leent voor typisch stedelijke functies als een uitgaanscentrum, gebouwde parkeervoorzieningen, een nieuw stadskantoor, een trein- en een busstation. Burgemeester en wethouders vinden een structurele spooroplossing zwaarder wegen dan behoud van de stationsfunctie in het huidige stationsgebouw.

Dicht bij het Kadeplein ligt het gebied Bastion, geschikt voor appartementen aan het water en eventueel onderwijsvoorzieningen. Ten westen daarvan liggen de Stadserven, bestemd voor woningbouw en onderwijsvoorzieningen. Het gebied Stadsblokken ligt pal tegen het centrum aan en leent zich voor een combinatie van woningen, kantoren en kleinschalige bedrijven. Het gebied van het huidige NS-station en emplacement zal een te zijner tijd een rustig woonkarakter krijgen. Rond het RBC Roosendaal-stadion is grootschalige detailhandel voorzien.

Status en procedure

Het Masterplan geeft op hoofdlijnen aan op wat er in SpoorHaven mogelijk en wenselijk is. Het is een plan met een voorlopig karakter omdat nu onmogelijk is te voorzien waaraan over 15 of 20 jaar behoefte bestaat. Het heeft dus het karakter van een 'dynamisch streefbeeld'. Na de vaststelling van het Masterplan volgt nadere uitwerking in deel(bestemmings)plannen en bouwplannen waarop de gebruikelijk inspraak- en bezwaar- en beroepsprocedures van toepassing zijn.

Publiek-private samenwerking

Het Masterplan is in nauwe samenwerking met BPF Bouwinvest tot stand gekomen. BPF Bouwinvest is de vastgoedonderneming van het Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid. BPF Bouwinvest belegt, ontwikkelt en beheert op basis van lange termijn samenwerkingsrelaties met overheden en private partijen. De gemeente Roosendaal wil met BPF Bouwinvest en eventueel andere marktpartijen een publiek-private samenwerking (PPS) aangaan voor de realisering van - vooralsnog - de eerste fase van SpoorHaven.

De volgende documenten en verslagen kunt u on-line inzien.
Zie het origineel http://www.roosendaal.nl/toeg...8L9!zmM!2Az1FIodr


1. INLEIDING CONSULTATIEDOCUMENT


2. BEHANDELING VAN DE MEEST GESTELDE VRAGEN EN DE MEEST GEPLAATSTE OPMERKINGEN EN SUGGESTIES


3. CONCLUSIES INFORMATIE-, CONSULTATIE- EN PARTICIPATIETRAJECT


4. VERSLAGEN VAN DE INFORMATIEBIJEENKOMSTEN


· Informatiebijeenkomst voor belanghebbenden binnen plangebied


· Informatiebijeenkomst voor commissie Ruimte


· Inloopbijeenkomst raadhuis 17 mei 2003


5. VERSLAGEN VAN DE CONSULTATIEBIJEENKOMSTEN


· Consultatiebijeenkomst bewoners binnen het plangebied


· Consultatiebijeenkomst bedrijven binnen het plangebied


· Verslag vergadering commissie Ruimte 18 juni 2003


· Consultatiebijeenkomst NS


· Consultatiebijeenkomst overlegplatforms


· Consultatiebijeenkomsten georganiseerd bedrijfsleven


· Consultatiebijeenkomst winkeliersvereniging Kaaike Boven


· Consultatiebijeenkomst woningbouwverenigingen


· Consultatiebijeenkomst Brandweer, GHOR en Politie


· Consultatiebijeenkomst Monumentencommissie


· Consultatiegesprek Cosun en Suiker Unie


· Bijeenkomst met provincie Noord-Brabant


6. VERSLAGEN VAN DE PARTICIPATIEBIJEENKOMSTEN


· Participatiegesprek ROC


· Participatiegesprek RBC


· Participatie/consultatiegesprek met Sita ReEnergy

Samenvattende bewerking van de gesprekken met initiatiefnemers leisure-concepten