Gemeente Roosendaal
---
Masterplan SpoorHaven
De gemeenteraad van Roosendaal bespreekt op 18 december 2003 het
voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders een
Masterplan vast te stellen voor het gebied SpoorHaven.
Het geeft een visie voor het betreffende gebied voor de komende 20
jaar.
SpoorHaven omvat een gebied van 100 ha en bestaat grof aangeduid uit 3
delen. Het Kade-Haven gebied rondom de haven en de Vliet omvat 35 ha. Het
Spooremplacement bestaat uit 45 ha en een bedrijventerrein ten westen van de
Gastelseweg met nog eens 20 ha. Het gebied wordt gekenmerkt door de
aanwezigheid van spoorlijnen inclusief een emplacement, een haven en een
verouderd industrieterrein. Hoewel het plangebied dichtbij het centrum van
de stad is gelegen is de bereikbaarheid slecht. Om de aanwezige barrières te
doorbreken en het gebied een nieuwe invulling te geven is het dit voorjaar
het Ontwerp-Masterplan SpoorHaven opgesteld.
In de afgelopen maanden hebben talrijke belanghebbenden en belangstellenden
gebruik gemaakt van de mogelijkheid hun visie te geven op het
Ontwerp-Masterplan. Alle opmerkingen en suggesties, alsmede de reactie
daarop van Burgemeester en Wethouders, zijn opgenomen in een
Consultatiedocument dat u hier kunt downloaden als PDF-bestand.
Wijzigingen
De inspraak- en consultatieronde heeft geleid tot een aantal wijzigingen in
het oorspronkelijke Ontwerp-Masterplan. Zo is de ontwikkelingsrichting van
het gebied omgedraaid. Begonnen wordt nu met het gebied rond het Kadeplein.
Daar zijn uitgaansgelegenheden en een nieuw Stadskantoor gepland. Vervolgens
gaat de ontwikkeling door richting Borchwerf. Een tweede belangrijke
wijziging is, dat de voorkeurslocatie voor een nieuw gebouw voor het
Regionaal Opleiding Centrum (ROC) nu dichter bij het Kadeplein is
gesitueerd, waardoor de school beter bereikbaar is voor leerlingen die met
het openbaar vervoer komen. Binnen het Masterplan is ook ruimte voor
uitbreiding van het stadion van RBC Roosendaal met circa 1500 plaatsen, een
discotheek en een speelhal.
Achtergronden
Het Masterplan is het resultaat van onderzoek naar de mogelijkheden het
verouderde bedrijventerrein aan beide kanten van de Roosendaalse Vliet een
nieuwe functie te geven. Al snel bleek dat dit gebied niet los kan worden
gezien van het spooremplacement en de doorgaande spoorlijnen. Het spoor
snijdt het gebied als het ware af van het stadscentrum. De enige verbinding
is de drukke spoorwegovergang tussen de Stationsstraat en het Kadeplein,
vaak aangeduid met 'De Schuiven'. Het geluid van passerende en rangerende
treinen én de risico's van het railverkeer maken het lastig in de gebieden
langs de Vliet iets nieuws te realiseren.
Plaats en omvang van het emplacement en de spoorbanen zijn historisch
gegroeid en niet meer in overeenstemming met de huidige behoeften. Er
bestaat geen verschil van mening over de wenselijkheid rangeerterreinen
buiten de stad te leggen. En al evenmin over de noodzaak het vervoer van
gevaarlijke stoffen, zoals LPG, buiten de stad om te leiden. Om het
Kadegebied en het centrum beter met elkaar te verbinden is het gewenst de
doorgaande spoorlijnen te 'bundelen' en op te schuiven in westelijke
richting. Bovendien is het nodig het spoor over enkele honderden meters
verdiept of halfverhoogd aan te leggen, zodat nieuwe oost-westverbindingen
mogelijk worden. Het zal naar verwachting nog geruime tijd duren eer deze
spooroplossing kan worden gerealiseerd. In de tussentijd worden in het
gebied ontwikkelingen in gang gezet die niet afhankelijk zijn van de
spooroplossing.
Het raamwerk
Door de veranderingen aan het spoor ontstaat op termijn een samenhangend
gebied met goede interne verbindingen. Door verplaatsing van het emplacement
kan de huidige Stationsstraat via het spoor een directere verbinding met de
A17 krijgen. De Centrumring wordt niet onaanvaardbaar belast. Voor een goede
verkeersafwikkeling is het nodig de HGD-straat (Hendrik Gerard Dirckxstraat)
op termijn te herprofileren.
Eigen karakter
Binnen het gebied SpoorHaven ontstaan plekken met een eigen karakter en een
eigen bestemming. Het hart wordt gevormd door het Kadeplein dat zich leent
voor typisch stedelijke functies als een uitgaanscentrum, gebouwde
parkeervoorzieningen, een nieuw stadskantoor, een trein- en een busstation.
Burgemeester en wethouders vinden een structurele spooroplossing zwaarder
wegen dan behoud van de stationsfunctie in het huidige stationsgebouw.
Dicht bij het Kadeplein ligt het gebied Bastion, geschikt voor appartementen
aan het water en eventueel onderwijsvoorzieningen. Ten westen daarvan liggen
de Stadserven, bestemd voor woningbouw en onderwijsvoorzieningen. Het gebied
Stadsblokken ligt pal tegen het centrum aan en leent zich voor een
combinatie van woningen, kantoren en kleinschalige bedrijven. Het gebied van
het huidige NS-station en emplacement zal een te zijner tijd een rustig
woonkarakter krijgen. Rond het RBC Roosendaal-stadion is grootschalige
detailhandel voorzien.
Status en procedure
Het Masterplan geeft op hoofdlijnen aan op wat er in SpoorHaven mogelijk en
wenselijk is. Het is een plan met een voorlopig karakter omdat nu onmogelijk
is te voorzien waaraan over 15 of 20 jaar behoefte bestaat. Het heeft dus
het karakter van een 'dynamisch streefbeeld'. Na de vaststelling van het
Masterplan volgt nadere uitwerking in deel(bestemmings)plannen en
bouwplannen waarop de gebruikelijk inspraak- en bezwaar- en
beroepsprocedures van toepassing zijn.
Publiek-private samenwerking
Het Masterplan is in nauwe samenwerking met BPF Bouwinvest tot stand
gekomen. BPF Bouwinvest is de vastgoedonderneming van het
Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid. BPF Bouwinvest belegt,
ontwikkelt en beheert op basis van lange termijn samenwerkingsrelaties met
overheden en private partijen. De gemeente Roosendaal wil met BPF Bouwinvest
en eventueel andere marktpartijen een publiek-private samenwerking (PPS)
aangaan voor de realisering van - vooralsnog - de eerste fase van
SpoorHaven.
De volgende documenten en verslagen kunt u on-line inzien.
Zie het origineel
http://www.roosendaal.nl/toeg...8L9!zmM!2Az1FIodr
1. INLEIDING CONSULTATIEDOCUMENT
2. BEHANDELING VAN DE MEEST GESTELDE VRAGEN EN DE MEEST GEPLAATSTE
OPMERKINGEN EN SUGGESTIES
3. CONCLUSIES INFORMATIE-, CONSULTATIE- EN PARTICIPATIETRAJECT
4. VERSLAGEN VAN DE INFORMATIEBIJEENKOMSTEN
· Informatiebijeenkomst voor belanghebbenden binnen plangebied
· Informatiebijeenkomst voor commissie Ruimte
· Inloopbijeenkomst raadhuis 17 mei 2003
5. VERSLAGEN VAN DE CONSULTATIEBIJEENKOMSTEN
· Consultatiebijeenkomst bewoners binnen het plangebied
· Consultatiebijeenkomst bedrijven binnen het plangebied
· Verslag vergadering commissie Ruimte 18 juni 2003
· Consultatiebijeenkomst NS
· Consultatiebijeenkomst overlegplatforms
· Consultatiebijeenkomsten georganiseerd bedrijfsleven
· Consultatiebijeenkomst winkeliersvereniging Kaaike Boven
· Consultatiebijeenkomst woningbouwverenigingen
· Consultatiebijeenkomst Brandweer, GHOR en Politie
· Consultatiebijeenkomst Monumentencommissie
· Consultatiegesprek Cosun en Suiker Unie
· Bijeenkomst met provincie Noord-Brabant
6. VERSLAGEN VAN DE PARTICIPATIEBIJEENKOMSTEN
· Participatiegesprek ROC
· Participatiegesprek RBC
· Participatie/consultatiegesprek met Sita ReEnergy
Samenvattende bewerking van de gesprekken met initiatiefnemers
leisure-concepten