Rijk en gemeente tekenen uitvoeringsovereenkomst stationsgebied
Hogesnelheidstrein Den Haag
De ministers Dekker (VROM) en Peijs (Verkeer & Waterstaat) hebben
vanmorgen met de gemeente Den Haag een uitvoeringsovereenkomst
getekend voor de aanpak van het stationsgebied Den Haag Centraal. Den
Haag is de eerste van de zes zogenoemde Nieuwe Sleutelprojecten. Dit
zijn nationale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations van
de hogesnelheidstrein (HST). De bouw start in 2004. Ook maakten de
bewindslieden bekend op hoofdlijnen akkoord te gaan met het plan van
de gemeente Breda voor haar stationsgebied. Daarnaast krijgt Breda een
rijksbijdrage. Andere Nieuwe Sleutelprojecten zijn Amsterdam -Zuid/WTC
(Amsterdam Zuidas), Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem.
Belangrijk vervoersknooppunt
De ondertekening van het Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal
garandeert dat de gemeente Den Haag in 2004 met de realisatie van het
stationsgebied kan beginnen. De nieuwe Openbaar Vervoerterminal van
Den Haag Centraal wordt een belangrijk vervoersknooppunt en een
representatieve toegangspoort tot de stad. Zo komt er een
aantrekkelijk verblijfsgebied met zon 132.000 m² winkels en
voorzieningen, circa 500 woningen voor midden - en hogere inkomens en
114.500 m² kantoorruimte. In 2011 is het nieuwe gebied klaar. Het rijk
investeert in totaal 130 miljoen euro in dit sleutelproject.
(Inter)nationale bedrijven
Het plan van de gemeente Breda voor haar stationsgebied is op
hoofdlijnen door het rijk goedgekeurd. Breda wil met een kleine
zeshonderd woningen en zon 115.000 m² kantoren (inter)nationale
bedrijven uit de Benelux aantrekken. In 2004 worden
uitvoeringsafspraken gemaakt, waarna de bouw kan beginnen. Het
ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt de kosten voor de
basisvoorzieningen. VROM reserveert 9 miljoen euro voor de kwaliteit
van de Openbaar Vervoerterminal. Voor het stationsgebied heeft VROM 16
miljoen euro gereserveerd.
Andere Nieuwe Sleutelprojecten
Ook bij de andere Nieuwe Sleutelprojecten komt de bouw dichterbij. De
gemeenteraad van Utrecht heeft het masterplan voor het stationsgebied
11 december vastgesteld. Na verdere uitwerking van dit plan, wordt het
eveneens getoetst door het rijk. De architectenselectie -commissie
heeft Team CS aan de gemeente Rotterdam voorgedragen voor een visie op
en rond het nieuwe station. Team CS is een combinatie van
architectenbureaus Benthem en Crouwel Architekten BV, Meyer en Van
Schooten Architecten BV en West 8 landscape architects BV. Op 20
november zijn de betrokken bewindspersonen eveneens geïnformeerd over
de stand van zaken rond de Amsterdam Zuidas. In januari 2004 staat
daarnaast een overleg met de gemeente Amsterdam gepland over onder
meer de vraag of - en zo ja in welke mogelijke vorm - het rijk
risicodragend in het dokmodel (waarin alle infrastructuur onder de
grond wordt gebracht) wil participeren. Voor Arnhem heeft het rijk het
masterplan onlangs goedgekeurd. Voor de projecten Arnhem, Rotterdam,
Utrecht en Breda worden volgend jaar uitvoeringsovereenkomsten
getekend. Voor Amsterdam Zuidas is dat in 2005.
Voortgangsrapportage Nieuwe Sleutelprojecten 2003
Het rijk ondersteunt sinds 1997 de Nieuwe Sleutelprojecten. De
investeringen in de ontwikkeling van deze gebieden zijn van belang
voor heel Nederland. Door te zorgen voor nieuwe voorzieningen,
aantrekkelijke kantoor - en woongebouwen en extra groen krijgen de
stationsgebieden een kwaliteitsimpuls en worden het prettige
leefgebieden. Door de aansluiting op het Europese netwerk van
Hogesnelheidstreinen (HST) worden de locaties voor de vestiging van
nationale en internationale bedrijven extra aantrekkelijk. Het rijk
investeert ruim 1 miljard euro in de Sleutelprojecten. De
voortgangsrapportage 2003 van de Nieuwe Sleutelprojecten is deze week
verschenen en naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze rapportage geeft de
ontwikkeling van alle zes de sleutelprojecten voor dit jaar weer. De
rapportage is te vinden op .
target=_blank>wwww.vrom.nl/sleutelprojecten
Ministerie van Verkeer en Waterstaat