Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Rijk en gemeente tekenen uitvoeringsovereenkomst stationsgebied Hogesnelheidstrein Den Haag

De ministers Dekker (VROM) en Peijs (Verkeer & Waterstaat) hebben vanmorgen met de gemeente Den Haag een uitvoeringsovereenkomst getekend voor de aanpak van het stationsgebied Den Haag Centraal. Den Haag is de eerste van de zes zogenoemde Nieuwe Sleutelprojecten. Dit zijn nationale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations van de hogesnelheidstrein (HST). De bouw start in 2004. Ook maakten de bewindslieden bekend op hoofdlijnen akkoord te gaan met het plan van de gemeente Breda voor haar stationsgebied. Daarnaast krijgt Breda een rijksbijdrage. Andere Nieuwe Sleutelprojecten zijn Amsterdam -Zuid/WTC (Amsterdam Zuidas), Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem.

Belangrijk vervoersknooppunt

De ondertekening van het Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal garandeert dat de gemeente Den Haag in 2004 met de realisatie van het stationsgebied kan beginnen. De nieuwe Openbaar Vervoerterminal van Den Haag Centraal wordt een belangrijk vervoersknooppunt en een representatieve toegangspoort tot de stad. Zo komt er een aantrekkelijk verblijfsgebied met zon 132.000 m² winkels en voorzieningen, circa 500 woningen voor midden - en hogere inkomens en 114.500 m² kantoorruimte. In 2011 is het nieuwe gebied klaar. Het rijk investeert in totaal 130 miljoen euro in dit sleutelproject.

(Inter)nationale bedrijven

Het plan van de gemeente Breda voor haar stationsgebied is op hoofdlijnen door het rijk goedgekeurd. Breda wil met een kleine zeshonderd woningen en zon 115.000 m² kantoren (inter)nationale bedrijven uit de Benelux aantrekken. In 2004 worden uitvoeringsafspraken gemaakt, waarna de bouw kan beginnen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt de kosten voor de basisvoorzieningen. VROM reserveert 9 miljoen euro voor de kwaliteit van de Openbaar Vervoerterminal. Voor het stationsgebied heeft VROM 16 miljoen euro gereserveerd.

Andere Nieuwe Sleutelprojecten

Ook bij de andere Nieuwe Sleutelprojecten komt de bouw dichterbij. De gemeenteraad van Utrecht heeft het masterplan voor het stationsgebied 11 december vastgesteld. Na verdere uitwerking van dit plan, wordt het eveneens getoetst door het rijk. De architectenselectie -commissie heeft Team CS aan de gemeente Rotterdam voorgedragen voor een visie op en rond het nieuwe station. Team CS is een combinatie van architectenbureaus Benthem en Crouwel Architekten BV, Meyer en Van Schooten Architecten BV en West 8 landscape architects BV. Op 20 november zijn de betrokken bewindspersonen eveneens geïnformeerd over de stand van zaken rond de Amsterdam Zuidas. In januari 2004 staat daarnaast een overleg met de gemeente Amsterdam gepland over onder meer de vraag of - en zo ja in welke mogelijke vorm - het rijk risicodragend in het dokmodel (waarin alle infrastructuur onder de grond wordt gebracht) wil participeren. Voor Arnhem heeft het rijk het masterplan onlangs goedgekeurd. Voor de projecten Arnhem, Rotterdam, Utrecht en Breda worden volgend jaar uitvoeringsovereenkomsten getekend. Voor Amsterdam Zuidas is dat in 2005.

Voortgangsrapportage Nieuwe Sleutelprojecten 2003

Het rijk ondersteunt sinds 1997 de Nieuwe Sleutelprojecten. De investeringen in de ontwikkeling van deze gebieden zijn van belang voor heel Nederland. Door te zorgen voor nieuwe voorzieningen, aantrekkelijke kantoor - en woongebouwen en extra groen krijgen de stationsgebieden een kwaliteitsimpuls en worden het prettige leefgebieden. Door de aansluiting op het Europese netwerk van Hogesnelheidstreinen (HST) worden de locaties voor de vestiging van nationale en internationale bedrijven extra aantrekkelijk. Het rijk investeert ruim 1 miljard euro in de Sleutelprojecten. De voortgangsrapportage 2003 van de Nieuwe Sleutelprojecten is deze week verschenen en naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze rapportage geeft de ontwikkeling van alle zes de sleutelprojecten voor dit jaar weer. De rapportage is te vinden op . target=_blank>wwww.vrom.nl/sleutelprojecten