december 2003
Geleidelijk opheffen Beugelparkeerplaatsen Binnenstad (17 december)
Het College van Burgemeester en Wethouders stellen voor de
beugelparkeerplaatsen in het centrum van Den Haag geleidelijk op te
heffen, met gelijktijdige invoering van betaald parkeren met
vergunningen.
Aanleiding
De reden om de parkeerbeugels om te zetten naar een regeling betaald
parkeren met vergunningregeling zijn divers. Betaald parkeren met
vergunningregeling biedt meer mogelijkheden de schaarse parkeerruimte
efficiënter te gebruiken. Daarnaast draagt betaald parkeren met
vergunningregeling bij aan de uniformiteit en rechtsgelijkheid van het
parkeerbeleid in Den Haag. Zo wordt het oneigenlijk gebruik van de
schaarse parkeerruimte voorkomen. Bovendien heeft betaald parkeren een
positeve werking op de verkeersveiligheid.
Klankbordcommissie
De gemeenteraad heeft in 2001 ingestemd met het plan van aanpak tot
omzetting van de beugelparkeerplaatsen Binnenstad in betaald parkeren
met vergunningregeling. Om de wensen van bewoners en bedrijven over de
omzetting inzichtelijk te maken, is een Klankbordcommissie Beugels
Centrum (KBC) in het leven geroepen. Deze commissie van bewoners en
ondernemers stond onder leiding van een onafhankelijk voorzitter en
werd ondersteund door ambtenaren van de afdeling Parkeren van de
dienst Stadsbeheer. De KBC had als taak 'het adviseren over het in te
vullen parkeerregime na het omzetten parkeerbeugels'. Na ruim
anderhalf jaar van overleg heeft de KBC een eindadvies uitgebracht van
negen aanbevelingen. Naast de aanbevelingen om de parkeerbeugels te
behouden, adviseert de KBC ook over de invulling van een
parkeerregeling, indien de beugels worden omgezet. Verder geeft de KBC
advies over aanvullende maatregelen die genomen moeten worden ter
verbetering van de verkeers)leefbaarheid, openbare orde en inrichting.
Voorstellen
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft het volgende besluit
genomen:
Geleidelijke opheffing van beugelparkeerplaatsen
De beugelparkeerplaatsen via een uitsterfbeleid geleidelijk op te
heffen, met gelijktijdige invoering van betaald parkeren met
vergunningen. Per 1 april 2004 worden geen beugels meer uitgegeven en
het huidige beugeluitgiftesysteem wordt opgeschoond. Per 1 januari
2009 dienen alle beugelparkeerplaatsen definitief buiten gebruik te
zijn. Bewoners en bedrijven komen voor de overige auto's in aanmerking
voor een parkeervergunning.
Invoeren van een nieuw vergunninggebied met een streng parkeerregime
Invoering van een nieuw parkeervergunninggebied voor bewoners en
bedrijven uit de volgende straten: Laan van Roos en Doorn, Houtweg,
Hooigracht, Hooikade, Hooistraat, Spekstraat, Denneweg, Nieuwe
Schoolstraat, Louis Couperusplein, Willemstraat, Mauritskade en de
Kazernestraat. In het nieuwe vergunninggebied geldt dagelijks betaald
parkeren van 10.00 uur tot 24.00 uur en op zaterdag- en zondagochtend
van 00.00 uur tot 02.00 uur. Voor de Denneweg en de Hooikade blijft
het huidige parkeerregime van dagelijks parkeren van 10.00-22.00 uur
en zondags van 12.00-22.00 uur gehandhaafd. Voor kopers van een
parkeerticket geldt in de voormalige beugelstraten een maximum
parkeerduur van 30 minuten. In de straten waar nu ook al geparkeerd
kan worden, omdat er geen beugels staan, mag met een parkeerticket
onbeperkt geparkeerd worden.
Openbare orde, verkeer en inrichting
Over de andere aanbevolen maatregelen van de KBC over de openbare
orde, (verkeers)leefbaarheid en inrichting zal verder overleg gevoerd
worden.
Onderzoeken
Om de effecten van de omzetting van de parkeerbeugels voor het
parkeren en het verkeer te meten, zal periodiek onderzoek verricht
worden. Voor de evaluatie van de parkeereffecten zullen de leden van
de KBC betrokken blijven.
Procedure
De voorstellen worden begin 2004 besproken in de commissie Verkeer,
Scheveningen & Ypenburg Leidschendam (VS &YL).
Gemeente Den Haag