Gemeente Den Haag

december 2003 Geleidelijk opheffen Beugelparkeerplaatsen Binnenstad (17 december)

Het College van Burgemeester en Wethouders stellen voor de beugelparkeerplaatsen in het centrum van Den Haag geleidelijk op te heffen, met gelijktijdige invoering van betaald parkeren met vergunningen.

Aanleiding De reden om de parkeerbeugels om te zetten naar een regeling betaald parkeren met vergunningregeling zijn divers. Betaald parkeren met vergunningregeling biedt meer mogelijkheden de schaarse parkeerruimte efficiënter te gebruiken. Daarnaast draagt betaald parkeren met vergunningregeling bij aan de uniformiteit en rechtsgelijkheid van het parkeerbeleid in Den Haag. Zo wordt het oneigenlijk gebruik van de schaarse parkeerruimte voorkomen. Bovendien heeft betaald parkeren een positeve werking op de verkeersveiligheid.

Klankbordcommissie De gemeenteraad heeft in 2001 ingestemd met het plan van aanpak tot omzetting van de beugelparkeerplaatsen Binnenstad in betaald parkeren met vergunningregeling. Om de wensen van bewoners en bedrijven over de omzetting inzichtelijk te maken, is een Klankbordcommissie Beugels Centrum (KBC) in het leven geroepen. Deze commissie van bewoners en ondernemers stond onder leiding van een onafhankelijk voorzitter en werd ondersteund door ambtenaren van de afdeling Parkeren van de dienst Stadsbeheer. De KBC had als taak 'het adviseren over het in te vullen parkeerregime na het omzetten parkeerbeugels'. Na ruim anderhalf jaar van overleg heeft de KBC een eindadvies uitgebracht van negen aanbevelingen. Naast de aanbevelingen om de parkeerbeugels te behouden, adviseert de KBC ook over de invulling van een parkeerregeling, indien de beugels worden omgezet. Verder geeft de KBC advies over aanvullende maatregelen die genomen moeten worden ter verbetering van de verkeers)leefbaarheid, openbare orde en inrichting.

Voorstellen Het College van Burgemeester en Wethouders heeft het volgende besluit genomen: Geleidelijke opheffing van beugelparkeerplaatsen De beugelparkeerplaatsen via een uitsterfbeleid geleidelijk op te heffen, met gelijktijdige invoering van betaald parkeren met vergunningen. Per 1 april 2004 worden geen beugels meer uitgegeven en het huidige beugeluitgiftesysteem wordt opgeschoond. Per 1 januari 2009 dienen alle beugelparkeerplaatsen definitief buiten gebruik te zijn. Bewoners en bedrijven komen voor de overige auto's in aanmerking voor een parkeervergunning.

Invoeren van een nieuw vergunninggebied met een streng parkeerregime Invoering van een nieuw parkeervergunninggebied voor bewoners en bedrijven uit de volgende straten: Laan van Roos en Doorn, Houtweg, Hooigracht, Hooikade, Hooistraat, Spekstraat, Denneweg, Nieuwe Schoolstraat, Louis Couperusplein, Willemstraat, Mauritskade en de Kazernestraat. In het nieuwe vergunninggebied geldt dagelijks betaald parkeren van 10.00 uur tot 24.00 uur en op zaterdag- en zondagochtend van 00.00 uur tot 02.00 uur. Voor de Denneweg en de Hooikade blijft het huidige parkeerregime van dagelijks parkeren van 10.00-22.00 uur en zondags van 12.00-22.00 uur gehandhaafd. Voor kopers van een parkeerticket geldt in de voormalige beugelstraten een maximum parkeerduur van 30 minuten. In de straten waar nu ook al geparkeerd kan worden, omdat er geen beugels staan, mag met een parkeerticket onbeperkt geparkeerd worden.

Openbare orde, verkeer en inrichting Over de andere aanbevolen maatregelen van de KBC over de openbare orde, (verkeers)leefbaarheid en inrichting zal verder overleg gevoerd worden.

Onderzoeken Om de effecten van de omzetting van de parkeerbeugels voor het parkeren en het verkeer te meten, zal periodiek onderzoek verricht worden. Voor de evaluatie van de parkeereffecten zullen de leden van de KBC betrokken blijven.

Procedure De voorstellen worden begin 2004 besproken in de commissie Verkeer, Scheveningen & Ypenburg Leidschendam (VS &YL).