CENTRAAL PLANBUREAU
Onderwerp: persbericht
Nummer: 47
Datum: 17 december 2003
Inlichtingen bij Paul Besseling, (tel. 070-3383416), Jos Ebregt, (tel.
070-3383417), of Dick Morks (tel. 070-3383410)
Potenties Zuidas beter benutten
De Amsterdamse Zuidas wordt algemeen gezien als een toplocatie voor
binnenlandse en buitenlandse kantoren. Niettemin laten de twee tot nu
toe onderzochte varianten voor de ontwikkeling van het gebied een
negatief kosten-batensaldo zien, respectievelijk 0,6 mld euro en 0,9
mld euro. Vanwege de unieke ligging moet het mogelijk zijn een
positief kosten-batenresultaat te realiseren. Daarvoor moet het pakket
van investeringen in zware rail waarschijnlijk afgeslankt worden. En
het bouwprogramma voor kantoren moet wellicht bescheidener van opzet
zijn.
Dit concludeert het CPB in CPB Document 44, Kengetallen
kosten-batenanalyse project 'Zuidas Amsterdam'. De analyse van de twee
varianten, Dok en Dijk, is uitgevoerd op verzoek van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat. Het project bestaat uit een geïntegreerd
stedenbouwkundig en infrastructureel investeringsprogramma voor het
gebied aan weerszijden van de A10-zuid.
In het Dok-alternatief worden de A10-zuid en de spoorweg die thans het
Zuidas-gebied doorsnijden, ondergronds aangelegd, vandaar de naam
'Dok'. Tegelijkertijd wordt met name de spoorcapaciteit sterk
uitgebreid. Bovengronds komt ruimte beschikbaar voor 2,1 mln m2
vloeroppervlak kantoren, woningen en voorzieningen.
In het Dijk-alternatief komen de autoweg en de spoorweg op een
verbreed dijklichaam te liggen. De uitbreiding van de
spoorinfrastructuur is gelijk aan die in Dok. Het bouwprogramma in
Dijk bedraagt 0,7 mln m2 vloeroppervlak.
Om het effect van het project te bepalen zijn deze twee varianten
afgezet tegen een referentie-alternatief. In dat alternatief worden
alleen die kavels bebouwd waarvoor nu reeds een concreet plan bestaat.
Dat is een bouwprogramma van 0,1 mln m2 vloeroppervlak.
De meerkosten voor uitbreiding en aanpassing van de infrastructuur en
voor het bouwrijp maken van grond bedragen 1,1 mld euro in Dijk en 2,5
mld euro in Dok.
Het grootste deel van de baten kan worden toegerekend aan de uitgifte
van grond. Het gebruik van die grond is zeer waardevol vanwege de
unieke ligging op een knooppunt van de HSL en de Noord-Zuid metrolijn,
op een steenworp afstand van Schiphol en vlakbij het culturele centrum
van Amsterdam. Bedrijven en particulieren die zich daar vestigen,
kunnen daarvan profiteren. Daarom zal men al in het Dijk-alternatief
bereid zijn om hoge prijzen te betalen voor een kantoor of een woning.
In Dok kunnen de baten aanmerkelijk groter zijn, niet alleen omdat
gerekend is met een veel groter bouwprogramma, maar ook met prijzen
die nog weer 10% hoger liggen dan in Dijk vanwege de extra stedelijke
kwaliteit. Bedrijven zullen naar verwachting waarde toekennen aan
agglomeratie-effecten. En door de extra uitstraling van de locatie zal
het makkelijker zijn klanten en gekwalificeerd personeel te trekken.
In vergelijking met de kosten van uitbreiding van de
transportinfrastructuur, met name zware rail, zijn de transportbaten
klein. In deze eerste, indicatieve analyse is de verhoging van de
stedelijke kwaliteit voor zover die ervaren wordt door mensen buiten
het projectgebied, nog niet gewaardeerd. Ook externe effecten op
milieu en veiligheid zijn nog niet gewaardeerd. De omvang van deze
niet-gekwantificeerde effecten is naar verwachting zeer bescheiden.
De vestiging van bedrijven op de Zuidas leidt direct tot extra lokale
werkgelegenheid. Bovendien ontstaat extra werkgelegenheid bij
toeleveranciers en afnemers. Voor Nederland als geheel is vooral
sprake van een verplaatsing van werkgelegenheid. Dit geldt op lange
termijn ook als buitenlandse bedrijven zich op de Zuidas vestigen. Die
bedrijven zullen immers ook Nederlandse werknemers moeten werven,
welke onttrokken moeten worden aan andere economische activiteiten.
Daarom heeft het project geen structureel effect op de werkgelegenheid
in Nederland, afgezien wellicht van een kleine toename van
buitenlandse werknemers werkend voor internationale bedrijven. En bij
dit soort langjarige investeringsprojecten gaat het om de structurele
en niet om de conjuncturele effecten.
Van de extra werkgelegenheid in het projectgebied, 11 000 personen in
Dijk en 32 000 personen in Dok, zal naar schatting 60% onttrokken
worden aan de rest van de regio Amsterdam en 40% aan de rest van
Nederland. Wel hebben de bedrijven die zich vestigen op de Zuidas, een
hogere productiviteit dan elders, dankzij de voordelen die de locatie
biedt. Dat is de belangrijkste welvaartswinst van het project.
CPB Document 44, Kengetallen kosten-batenanalyse project 'Zuidas
Amsterdam', ISBN 90-5833-151-2, is te bestellen bij:
Bibliotheek Centraal Planbureau
Postbus 80510
2508 GM Den Haag
Telefax: 070-3383350
E-mail: bibliotheek@cpb.nl
Prijs: 9,00 euro
CPB Document 44 is tevens (gratis) beschikbaar als PDF-bestand.
Centraal Planbureau