AutoRai


17-12-2003

Tweefasen remlicht van BMW verhoogt verkeersveiligheid

Het tweefasen remlicht van BMW is goedgekeurd voor gebruik binnen de EG. Per december 2003 is deze innovatieve veiligheidsvoorziening standaard op de BMW 3- en 5-serie en vanaf de marktintroductie op 10 januari 2004 ook op de BMW X3 en 645Ci. In april 2004 volgen de BMW X5 en Z4.

Het tweefasen remlicht van BMW (BMW Brake Force Display) is een dynamische veiligheidsvoorziening waaraan de achteropkomende bestuurder direct kan zien hoe hard de BMW voor hem remt. De achterligger kan hierdoor sneller en adequater reageren. In de Verenigde Staten behoort het tweefasen remlicht van BMW al geruime tijd tot de standaarduitvoering. Daar bleek dat dit systeem een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid kan leveren: het bevordert een gelijkmatiger verkeersflow, vooral in de file. Onnodig hard remmen en weer accelereren wordt voorkomen. De kans op kop/staart botsingen is daardoor beduidend kleiner.

Brake Force Display technologie maakt het tweefasen remlicht mogelijk met aanvullende lichtunits die alleen in werking treden als de BMW rijder een noodstop moet maken en/of als het ABS ingrijpt. Al naar gelang het model BMW respectievelijk de plaatsing en indeling van de achterlichtunits schakelt het systeem extra remlichtoppervlak bij of stuurt de achterlichten aan met de stroomsterkte van de remlichten. Daaraan ziet de achterligger direct of de BMW rijder voor hem normaal of hard remt en past zijn eigen remreactie daar intuïtief op aan: onder kritische omstandigheden kan dat de remweg beduidend verkorten.

Misbruik van het systeem bijvoorbeeld door het aantippen van de rem om een schrikreactie bij de achterligger uit te lokken is uitgesloten: tijdens het afremmen bewaken de ABS-sensoren immers de snelheid en de vertraging.