17-12-2003
Tweefasen remlicht van BMW verhoogt verkeersveiligheid
Het tweefasen remlicht van BMW is goedgekeurd voor gebruik binnen de
EG. Per december 2003 is deze innovatieve veiligheidsvoorziening
standaard op de BMW 3- en 5-serie en vanaf de marktintroductie op 10
januari 2004 ook op de BMW X3 en 645Ci. In april 2004 volgen de BMW X5
en Z4.
Het tweefasen remlicht van BMW (BMW Brake Force Display) is een
dynamische veiligheidsvoorziening waaraan de achteropkomende
bestuurder direct kan zien hoe hard de BMW voor hem remt. De
achterligger kan hierdoor sneller en adequater reageren. In de
Verenigde Staten behoort het tweefasen remlicht van BMW al geruime
tijd tot de standaarduitvoering. Daar bleek dat dit systeem een
belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid kan leveren: het
bevordert een gelijkmatiger verkeersflow, vooral in de file. Onnodig
hard remmen en weer accelereren wordt voorkomen. De kans op kop/staart
botsingen is daardoor beduidend kleiner.
Brake Force Display technologie maakt het tweefasen remlicht mogelijk
met aanvullende lichtunits die alleen in werking treden als de BMW
rijder een noodstop moet maken en/of als het ABS ingrijpt. Al naar
gelang het model BMW respectievelijk de plaatsing en indeling van de
achterlichtunits schakelt het systeem extra remlichtoppervlak bij of
stuurt de achterlichten aan met de stroomsterkte van de remlichten.
Daaraan ziet de achterligger direct of de BMW rijder voor hem normaal
of hard remt en past zijn eigen remreactie daar intuïtief op aan:
onder kritische omstandigheden kan dat de remweg beduidend verkorten.
Misbruik van het systeem bijvoorbeeld door het aantippen van de rem om
een schrikreactie bij de achterligger uit te lokken is uitgesloten:
tijdens het afremmen bewaken de ABS-sensoren immers de snelheid en de
vertraging.
AutoRai