17-12-2003
50 Jaar Fuji Heavy Industries
Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), het moederbedrijf van Subaru, viert
zijn 50-jarig bestaan. Zoals aan elk gouden jubileum gaat ook aan dit
feest een lange geschiedenis vooraf, die terugvoert tot 1917.
In dat jaar namelijk, wordt in het Japanse Ota een aëronautisch
laboratorium opgericht, dat later uitgroeide tot de Nakajima Aircraft
Co., een bedrijf dat motoren en vliegtuigen voor de Japanse luchtmacht
bouwde.
Na afloop van de Tweede Wereldoorlog lieten de geallieerden het
financiële conglomeraat 'Zaibatsu', waartoe Nakajima Aircraft Co.
behoorde, ontbinden. Onder de nieuwe naam Fuji Sanyo legde het bedrijf
zich alleen nog toe op civiele producten. In 1950 werd Fuji Sanyo
opgesplitst in twaalf bedrijven. Drie jaar, op 15 juli 1953, vestigden
zes van die bedrijven zich weer onder één dak, met als overkoepelende
naam Fuji Heavy Industries.
1957: Subaru 360
Vier jaar later liep de eerste Subaru van de band: de 360. Een kleine
auto met een lengte van 2,99 meter, een breedte van 1,30 meter, een
hoogte van 1,38 meter en een gewicht van slechts 385 kilogram. De naam
Subaru, bedacht door de eerste president-directeur van Fuji Heavy
Industries Kenji Kita, staat symbool voor de zes bedrijven die zich
tot het concern verenigd hebben. Subaru is in het Japans namelijk de
naam waarmee de zes zichtbare sterren van de Pleiaden worden
aangeduid, maar het woord betekent ook 'verenigen'. Deze symboliek
komt eveneens tot uitdrukking in het embleem dat - evenals op de
allereerste 360 - sinds maart 1958 op alle Subaru's prijkt: een ovaal
met zes sterren.
1972: eerste All Wheel Drive
De 360 beschikte nog niet over vierwielaandrijving, dat paste Subaru
voor het eerst toe op de Leone Station Wagon die in september 1972 op
de markt werd gebracht. Deze stationwagon met All Wheel Drive was de
eerste vierwielaangedreven personenauto ter wereld en luidde het begin
in van een nieuw tijdperk voor Subaru. Sindsdien heeft Subaru meer dan
7,5 miljoen personenauto's met All Wheel Drive gebouwd en is Subaru
uitgegroeid tot wereldwijd marktleider op dit gebied. De nieuwste
versie van het All Wheel Drive-concept draagt de naam 'Symmetrical
AWD'. De term symmetrisch verwijst naar het feit dat de complete
aandrijflijn - van boxermotor, versnellingsbak en cardanas tot
achterasdifferentieel - in één rechte lijn ligt en horizontaal perfect
symmetrisch is.
Zes maal 1 in WRC
Subaru's ontwikkeling tot AWD-specialist maakte een entree in de
rallysport onvermijdelijk. Als snel groeide het Subaru-team uit tot
één van de topteams in het World Rally Championship, waarin Subaru
liefst zes maal de titel opeiste. Al sinds de introductie van de Leone
Station Wagon, dertig jaar geleden, staat de naam Subaru synoniem voor
All Wheel Drive. En dat zal in de toekomst zeker zo blijven.
De automobieldivisie van Subaru is het grootste onderdeel van Fuji
Heavy Industries, een wereldwijd opererend conglomeraat dat in Japan
toonaangevend is in de transporttechnologie en een belangrijke
producent is van landbouwmachines, waterpompen en generatoren. Het
concern levert daarnaast ook complete fabriekscomplexen en heeft een
vliegtuigdivisie die onder meer componenten levert aan Boeing en
McDonnell Douglas. Als lid van een consortium dat met de Japanse
ruimtevaartorganisatie NASDA samenwerkt, is FHI ook betrokken bij het
Japanse nationale ruimtevaartprogramma.
15.000 werknemers
FHI telt meer dan honderd vestigingen in 22 landen, waar in totaal
meer dan 15.000 mensen werken. Behalve acht fabrieken in Japan, heeft
het concern fabrieken in Lafayette/Indiana in de Verenigde Staten
(Subaru-Isuzu Automotive Inc. SIA) en in Taiwan (Ta Ching Motors Co.
Ltd.). Hier worden auto's voor respectievelijk de Amerikaanse en
Chinese markt geproduceerd. De meeste omzet behaalt FHI uit de verkoop
van auto's. Subaru neemt met circa 85 procent het leeuwendeel van de
concernomzet voor zijn rekening, die in 2002 1,36 biljoen yen (11,5
miljard euro) bedroeg. Voor de rest van de omzet zijn de drie andere
divisies (lucht- en ruimtevaarttechnologie, industrieproducten en
transportmiddelen) verantwoordelijk.
2007: 760.000 autos
In het kader van het plan 'Fuji Dynamic Revolution' zal het concern
zich in de toekomst nog meer op de autodivisie gaan concentreren. De
productie van bussen en treinwagons wordt afgebouwd, terwijl de
activiteiten in de automobielsector worden geïntensiveerd. Volgens
plan moet de autoproductie van de huidige 540.000 eenheden toenemen
tot 760.000 in 2007. Een stijging van 37 procent. Tegelijkertijd moet
de nettowinst na belastingen groeien tot 57 miljard yen (ca. 492
miljoen euro). Dit moet onder meer worden gerealiseerd door een
modelgamma dat uitblinkt in innovatief design. Om het rendement te
verhogen zal de interne efficiency verder worden verbeterd.
Dynamiek en emotie
Voor de vernieuwing van het modelgamma heeft Kyoji Takenaka,
president-directeur van FHI, de top van Subaru's ontwerpafdeling
ingrijpend gereorganiseerd. Sinds april 2002 staat de afdeling
Advanced Design onder leiding van Andreas Zapatinas. Deze in Athene
geboren Griekse ontwerper studeerde in Californië en werkte voor
Pininfarina, Fiat, BMW en Alfa Romeo. Zijn opdracht bij Subaru is
duidelijk: het merk een dynamischer karakter en meer emotie geven.
Voor komend jaar staat de introductie gepland van een compacte
personenauto waarin het nieuwe gezicht van Subaru tot uitdrukking zal
komen. Ook in de recent geïntroduceerde 2004-uitvoeringen van de
Legacy AWD en Outback AWD zijn reeds elementen van de toekomstige
styling terug te vinden.
Center of Expertise voor GM
In 1999 is FHI een strategische alliantie aangegaan met General
Motors, de grootste autoproducent ter wereld. In het kader hiervan nam
GM een belang van 20 procent in FHI. Sindsdien fungeert FHI als Center
of Expertise op het gebied van vierwielaandrijving voor de gehele
GM-groep. Het eerste resultaat van dit samenwerkingsverband was het in
Japan op de markt brengen van de Opel Zafira als Subaru Traviq
(augustus 2001). Inmiddels heeft FHI ook een AWD-versie van de Zafira
ontwikkeld en wordt er nauw samengewerkt met de Zweedse GM-dochter
Saab. Dit in het kader van een belangrijk project: de toekomstige Saab
9-2, die gemeenschappelijk met Subaru op het platform van de Impreza
AWD wordt ontwikkeld. Vanaf voorjaar 2004 zal deze auto in de
FHI-fabrieken in Japan worden gebouwd. En zo is de meest recente
historie van FHI/Subaru meteen ook het eerste van de veelbelovende
toekomst van het concern!
AutoRai