AutoRai


17-12-2003


50 Jaar Fuji Heavy Industries

Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), het moederbedrijf van Subaru, viert zijn 50-jarig bestaan. Zoals aan elk gouden jubileum gaat ook aan dit feest een lange geschiedenis vooraf, die terugvoert tot 1917.

In dat jaar namelijk, wordt in het Japanse Ota een aëronautisch laboratorium opgericht, dat later uitgroeide tot de Nakajima Aircraft Co., een bedrijf dat motoren en vliegtuigen voor de Japanse luchtmacht bouwde.

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog lieten de geallieerden het financiële conglomeraat 'Zaibatsu', waartoe Nakajima Aircraft Co. behoorde, ontbinden. Onder de nieuwe naam Fuji Sanyo legde het bedrijf zich alleen nog toe op civiele producten. In 1950 werd Fuji Sanyo opgesplitst in twaalf bedrijven. Drie jaar, op 15 juli 1953, vestigden zes van die bedrijven zich weer onder één dak, met als overkoepelende naam Fuji Heavy Industries.


1957: Subaru 360 Vier jaar later liep de eerste Subaru van de band: de 360. Een kleine auto met een lengte van 2,99 meter, een breedte van 1,30 meter, een hoogte van 1,38 meter en een gewicht van slechts 385 kilogram. De naam Subaru, bedacht door de eerste president-directeur van Fuji Heavy Industries Kenji Kita, staat symbool voor de zes bedrijven die zich tot het concern verenigd hebben. Subaru is in het Japans namelijk de naam waarmee de zes zichtbare sterren van de Pleiaden worden aangeduid, maar het woord betekent ook 'verenigen'. Deze symboliek komt eveneens tot uitdrukking in het embleem dat - evenals op de allereerste 360 - sinds maart 1958 op alle Subaru's prijkt: een ovaal met zes sterren.


1972: eerste All Wheel Drive De 360 beschikte nog niet over vierwielaandrijving, dat paste Subaru voor het eerst toe op de Leone Station Wagon die in september 1972 op de markt werd gebracht. Deze stationwagon met All Wheel Drive was de eerste vierwielaangedreven personenauto ter wereld en luidde het begin in van een nieuw tijdperk voor Subaru. Sindsdien heeft Subaru meer dan
7,5 miljoen personenauto's met All Wheel Drive gebouwd en is Subaru uitgegroeid tot wereldwijd marktleider op dit gebied. De nieuwste versie van het All Wheel Drive-concept draagt de naam 'Symmetrical AWD'. De term symmetrisch verwijst naar het feit dat de complete aandrijflijn - van boxermotor, versnellingsbak en cardanas tot achterasdifferentieel - in één rechte lijn ligt en horizontaal perfect symmetrisch is.

Zes maal 1 in WRC Subaru's ontwikkeling tot AWD-specialist maakte een entree in de rallysport onvermijdelijk. Als snel groeide het Subaru-team uit tot één van de topteams in het World Rally Championship, waarin Subaru liefst zes maal de titel opeiste. Al sinds de introductie van de Leone Station Wagon, dertig jaar geleden, staat de naam Subaru synoniem voor All Wheel Drive. En dat zal in de toekomst zeker zo blijven.

De automobieldivisie van Subaru is het grootste onderdeel van Fuji Heavy Industries, een wereldwijd opererend conglomeraat dat in Japan toonaangevend is in de transporttechnologie en een belangrijke producent is van landbouwmachines, waterpompen en generatoren. Het concern levert daarnaast ook complete fabriekscomplexen en heeft een vliegtuigdivisie die onder meer componenten levert aan Boeing en McDonnell Douglas. Als lid van een consortium dat met de Japanse ruimtevaartorganisatie NASDA samenwerkt, is FHI ook betrokken bij het Japanse nationale ruimtevaartprogramma.


15.000 werknemers FHI telt meer dan honderd vestigingen in 22 landen, waar in totaal meer dan 15.000 mensen werken. Behalve acht fabrieken in Japan, heeft het concern fabrieken in Lafayette/Indiana in de Verenigde Staten (Subaru-Isuzu Automotive Inc. SIA) en in Taiwan (Ta Ching Motors Co. Ltd.). Hier worden auto's voor respectievelijk de Amerikaanse en Chinese markt geproduceerd. De meeste omzet behaalt FHI uit de verkoop van auto's. Subaru neemt met circa 85 procent het leeuwendeel van de concernomzet voor zijn rekening, die in 2002 1,36 biljoen yen (11,5 miljard euro) bedroeg. Voor de rest van de omzet zijn de drie andere divisies (lucht- en ruimtevaarttechnologie, industrieproducten en transportmiddelen) verantwoordelijk.


2007: 760.000 autos In het kader van het plan 'Fuji Dynamic Revolution' zal het concern zich in de toekomst nog meer op de autodivisie gaan concentreren. De productie van bussen en treinwagons wordt afgebouwd, terwijl de activiteiten in de automobielsector worden geïntensiveerd. Volgens plan moet de autoproductie van de huidige 540.000 eenheden toenemen tot 760.000 in 2007. Een stijging van 37 procent. Tegelijkertijd moet de nettowinst na belastingen groeien tot 57 miljard yen (ca. 492 miljoen euro). Dit moet onder meer worden gerealiseerd door een modelgamma dat uitblinkt in innovatief design. Om het rendement te verhogen zal de interne efficiency verder worden verbeterd.

Dynamiek en emotie Voor de vernieuwing van het modelgamma heeft Kyoji Takenaka, president-directeur van FHI, de top van Subaru's ontwerpafdeling ingrijpend gereorganiseerd. Sinds april 2002 staat de afdeling Advanced Design onder leiding van Andreas Zapatinas. Deze in Athene geboren Griekse ontwerper studeerde in Californië en werkte voor Pininfarina, Fiat, BMW en Alfa Romeo. Zijn opdracht bij Subaru is duidelijk: het merk een dynamischer karakter en meer emotie geven. Voor komend jaar staat de introductie gepland van een compacte personenauto waarin het nieuwe gezicht van Subaru tot uitdrukking zal komen. Ook in de recent geïntroduceerde 2004-uitvoeringen van de Legacy AWD en Outback AWD zijn reeds elementen van de toekomstige styling terug te vinden.

Center of Expertise voor GM In 1999 is FHI een strategische alliantie aangegaan met General Motors, de grootste autoproducent ter wereld. In het kader hiervan nam GM een belang van 20 procent in FHI. Sindsdien fungeert FHI als Center of Expertise op het gebied van vierwielaandrijving voor de gehele GM-groep. Het eerste resultaat van dit samenwerkingsverband was het in Japan op de markt brengen van de Opel Zafira als Subaru Traviq (augustus 2001). Inmiddels heeft FHI ook een AWD-versie van de Zafira ontwikkeld en wordt er nauw samengewerkt met de Zweedse GM-dochter Saab. Dit in het kader van een belangrijk project: de toekomstige Saab
9-2, die gemeenschappelijk met Subaru op het platform van de Impreza AWD wordt ontwikkeld. Vanaf voorjaar 2004 zal deze auto in de FHI-fabrieken in Japan worden gebouwd. En zo is de meest recente historie van FHI/Subaru meteen ook het eerste van de veelbelovende toekomst van het concern!