Raad voor de Transportveiligheid


RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID


PERSBERICHT 16 december 2003

Debat over redden en blussen nog immer noodzakelijk

Op de landelijke studiedag van het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening op 17 december in Ede stelt mr. Pieter van Vollenhoven als voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid niet gelukkig te zijn met het huidige standpunt van het kabinet inzake het rapport van de RvTV over de Herculesramp.

Het betreurt het dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door de Tweede Kamer opnieuw is gevraagd een standpunt te formuleren naar aanleiding van de uitkomst van het RvTV-onderzoek. De Tweede Kamer zelf heeft hierover nog geen standpunt bepaald. Oorspronkelijk was het standpunt van de regering dat de brandweer eerder had kunnen beginnen met het redden van de inzittenden. 'Uit het nieuwe kabinetsstandpunt blijkt heel duidelijk, dat het ministerie van BZK grote moeite heeft om zich te distantiëren van het eerder ingenomen standpunt', aldus de heer van Vollenhoven.

Internationaal is, zo stelt hij, vastgelegd dat de luchthavenbrandweer primair als taak heeft de brand te controleren, zodat de passagiers zelf kunnen vluchten. De Raad voor de Transportveiligheid durft de stelling aan, dat vrijwel geen luchthaven ter wereld is uitgerust om tegelijkertijd te kunnen blussen en redden. Deze stelling betekent overigens niet, dat de luchthavenbrandweer geen reddingswerkzaamheden verricht.

Naar oordeel van de heer van Vollenhoven is het niet realistisch om de Tweede Kamer te berichten dat 'de luchthavenbrandweer was uitgerust met het reddingsmatriaal om een aanvang met de reddingswerkzaamheden te kunnen maken'. Deze heeft immers in feite slechts een knipschaar om auto's open te maken. Zwaarder materiaal was niet beschikbaar. Ook al zou de brandweer over zwaarder materiaal hebben beschikt is het sterk de vraag of ze het toestel hadden kunnen betreden zonder hun eigen veiligheid in gevaar te brengen. In antwoord op Kamervragen over de veiligheid in de Velserspoortunnel stelt het Kabinet dat de tunnel niet betreden wordt als de veiligheidssituatie voor de brandweerlieden niet voldoende kan worden gegarandeerd. Het standpunt van het kabinet dat op grond van de uitermate lage historische frequentie van vliegtuigongevallen (één ongeval per miljoen vliegbewegingen) bewust is gekozen voor de instelling van een beperkte brandweercapaciteit op luchthavens klinkt dan reëler. Uitbreiding van deze omvang is volgens het kabinet niet nodig. Bovendien zou zij-gelet op het geringe risico-niet berusten op een evenwichtige kosten-batenanalyse.

Als de samenleving deze risicoanalyse aanvaardt acht de heer van Vollenhoven het voor de toekomst juister om in voorkomende gevallen niet te gaan wijzen naar de brandweer met de opvatting dat 'die eerder had kunnen beginnen met het redden van de inzittenden'.

EINDE PERSBERICHT

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met onze woordvoerder

de heer H.A. Lichtenveldt, telefoon 070-5135067 of mobiel 06-51080871

16 dec 03 16:16