Persbericht
16/12/2003
Start formele besluitvormingsprocedure Ringweg Delfzijl
INFORMATIE
In aanvulling op de vaststelling van de Structuurvisie voor
Delfzijl-Noord van juni 2003 heeft het college van burgemeester en
wethouders ingestemd met het starten van de formele
besluitvormingsprocedure voor belangrijke onderdelen van de Ringweg in
Delfzijl. Deze onderdelen betreffen:
· de functie van de Parallelweg;
· de aansluiting Hogelandsterweg-N360 (verdiepte rotonde);
· Ring (gedeelte) over de dijk nabij het Eemshotel.
De uitwerking van deze onderdelen is direct gerelateerd aan de
voorwaarden van het Ministerie van VROM zoals opgenomen in de
voorwaarden waaronder het Rijk subsidie aan Delfzijl beschikbaar
stelt.
De raad wordt in januari 2004 geïnformeerd over de procedure om op
basis van de gemeentelijke inspraakverordening tot besluitvorming te
komen. Met inachtneming van de gemeentelijke inspraakverordening
worden deze voorgenomen besluiten gepubliceerd, ter inzage gelegd en
wordt er in februari 2004 een informatieve bijeenkomst gehouden. U
ontvangt hierover tijdig bericht. Als alles naar wens verloopt zal de
raad op 29 april 2004 worden voorgesteld akkoord te gaan met deze
voorgenomen besluitvorming.
Parallelweg
Ten aanzien van de functie van de Parallelweg hebben de volgende
conclusies en overwegingen een rol gespeeld:
- Er wordt gepleit voor handhaving van de Parallelweg als ontsluiting
van het Centrum.
- Er zijn geen verkeerskundige argumenten voor opheffing van de
Parallelweg.
- In de subsidievoorwaarden van VROM wordt niet een opheffing geëist,
maar een
functieverandering.
- Opheffing van de Parallelweg betekent een verdubbeling van het
aantal verkeersbewe-
gingen door de woonstraat (30-km zone) Koningin Julianalaan/Jachtlaan
tot ca. 9.000
bewegingen per dag. Ter vergelijking: het aantal bewegingen op de
noordoostelijke ring
zal ca. 1.000 verkeersbewegingen per etmaal bedragen.
- Opheffing van de weg biedt geen oplossing voor de barrièrewerking
als gevolg van het
bestaan van de spoorlijn.
- Op dit moment is de Parallelweg een provinciale weg, maar vervult
een functie met
name als binnengemeentelijke ontsluiting van het Centrum en de
haventerreinen.
- De subsidievoorwaarden van VROM inzake de maatwerkafspraken wijzen
nadrukkelijk
op bewonersparticipatie in de planvorming.
- Er is geen draagvlak onder de bevolking voor opheffing.
- Er is geen draagvlak onder het bedrijfsleven voor opheffing.
Het is duidelijk dat het afsluiten van de Parallelweg negatieve
gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van zowel het centrum, als de
bedrijfs- en haventerreinen. Het betekent ook dat de verkeersdruk in
de aangrenzende woonstraten zal toenemen als gevolg van het
sluipverkeer.
Op grond hiervan wordt voorgesteld de Parallelweg om te vormen tot een
'parkweg' met een aangepast profiel passend bij het groene karakter
van de Groene Scheg als ontsluiting voor bestemmingsverkeer naar het
centrum, waarbij vrachtverkeer voor de zuidelijke haventerreinen wordt
omgeleid via de zuidelijke ringweg. Daarbij wordt de grens van de
bebouwde kom in westelijke richting verplaatst en overgedragen van de
provincie naar de gemeente. Dit betekent ook dat de toegestane
snelheid naar 50 km/uur wordt teruggebracht. Door het veranderen van
de functie van dit weggedeelte worden de inrichting en de aankleding
van de weg aangepast conform de uitgangspunten van duurzaam veilig.
Hierbij kan onder meer gedacht worden aan profielversmalling en het
opnemen van andere vormen van fysieke snelheidsbeperkers.
Aansluiting Hogelandsterweg - N360
De aansluiting van de Hogelandsterweg en de N360 ter hoogte van het
station Delfzijl-West is uitgewerkt in een projectgroep bestaande uit
vertegenwoordigers van de gemeente Delfzijl, de provincie Groningen en
de Ontwikkelingsmaatschappij Delfzijl. Dit heeft geleid tot een keuze
voor een verdiept gelegen rotonde met 4 armen.
Ring over de dijk
Bij de Verstedelijkingsafspraken over Delfzijl is onder meer
afgesproken dat tenminste een deel van de ring over de dijk langs de
Eems zal worden uitgevoerd, nabij het Eemshotel.
Gemeente Delfzijl