Stichting Weten
Kennisontwikkeling - Studies & Publicaties
Kennisdagen Communicatie 2003
Effectieve publiekscommunicatie: Hints voor de wetenschaps- en
techniekcommunicatie (WTC)
Onder redactie van drs. M.L. Noorlander; dr. R.R. Braam; drs.ing. A.L.
Loos; drs. M.A.G. Westbroek. Stichting Weten, Amsterdam, 2004.
Op 16 en 17 december 2003 zijn voor het eerst de Kennisdagen
Communicatie georganiseerd in het kasteel De Hoogenweerth in
Maastricht. Het doel van deze dagen was het uitwisselen van kennis
over publiekscommunicatie tussen wetenschap en praktijk te bevorderen
en leerpunten te vinden voor de WTC. Centraal tijdens deze dagen stond
de dialoog en interactie tussen communicatie-experts.
Het thema van de Kennisdagen Communicatie was: Effectieve
publiekscommunicatie: hints voor de wetenschaps- en
techniekcommunicatie (WTC). Deelname aan deze kennisdagen was alleen
mogelijk door het schrijven en presenteren van een artikel of een
positiepaper. Deze meer dan 300 pagina's tellende publicatie met 41
voordrachten en 35 tips is binnenkort te bestellen bij Stichting
Weten. Enkele titels van voordrachten en enkele tips zoals die tijdens
de dagen naar voren werden gebracht vindt u hieronder.
U kunt ervoor kiezen om de hele publicatie te downloaden of een pdf
per (positie)paper te downloaden.
Bedrijfsleven
Drs. H. (Hans) ten Brinke, Acht stappen naar een kenniseconomie Over
kennis maken, delen en benutten
Dr.ir. A.B. (Bob) Cramwinckel, Hint: let op het niveau van de
boodschap!
Drs. L. (Lucien) Hanssen, Niets is zo praktisch als een goede theorie
H.W.A. (Hans) Kok, Nu! Nieuw! Wetenschap! In een nieuwe aantrekkelijke
verpakking
Drs. M.A.G. (René) Westbroek, Communicatie en educatie: een aanpak van
binnenuit. Het verhaal van de intelligente onderbroek
Drs. F.G.P.J. (Frank) van Zutphen en drs.ing. A.L. (André) Loos, De
economische effecten van publiekscommunicatie over wetenschap en
techniek
Journalistiek en Media
M. (Martijn) van Calmthout, Nutteloze feiten en andere koopwaar
** J.C. (Hans) Hooghart, Gerichte en gezamenlijke publiekscommunicatie
** Dr. J.H. (Tineke) Looijenga, Wetenschapscommunicatie en de pers:
draaien moet!
M. (Monique) Punter, Waarom een campagne als 'wiskunde is flex' geen
kans van slagen heeft. Kun je met jongeren communiceren over zaken die
ze niet willen horen?
L. (Lea) Witmondt, Wetenschap op de cultuuragenda. Een aanzet tot
bundeling van wetenschapsactiviteiten
Kennisinstellingen
Drs. A. (Ann) van der Auweraert en prof.dr. C.M.J. (Cees) van Woerkum,
Een queeste (speurtocht) naar een gemeenschappelijk denk- en
handelingskader voor wetenschapscommunicatie
J.J.M. (Han) Beijersbergen, Wetenschapspopularisering: jóng geleerd...
** Drs. H.A. (Hubertien) Schutter MA, Wetenschapspopularisering: hoe
verder?
Drs. A.M. (Anne) Dijkstra, prof.dr. E.R. (Erwin) Seydel en dr. J.M.
(Jan) Gutteling, Effectieve wetenschapscommunicatie: een
communicatievraagstuk
Prof.dr. J.P. (Jean-Pierre) de Greve, drs. K. (Katie) Goeman en drs.
N. (Nathalie) Linten, Jongens en wetenschap: een antwoord of gewoon
leuk?
Dr. B.T. (Dini) Hogenelst, Wetenschappers die goed populariseren
moeten daarvoor beloond worden
** Ir. F. (Froukje) Rienks, Verweef populariseren zoveel mogelijk in
de wetenschap
Prof.dr. J. (Jan) Kleinnijenhuis en drs. R. (Rens) Vliegenthart,
Inzichtverwerving of representatie? Bèta's en gamma's in persbericht
en dagbladartikel
** Dr. H. (Harry) van den Berg, Mediabeelden van wetenschap: Hoe een
januskop ontstaat en zichzelf in stand houdt
Dr. P.W.M. (Paul) Nelissen, Effectieve communicatie: van interventie
naar dialoog
Prof.dr. W.F. (Fred) van Raaij, Boodschap en medium bij effectieve
communicatie
Drs. M.C.A. (Maarten) van der Sanden, Winst tussen theorie en praktijk
** Drs. M. (Marc) van Wingerden, Begin bij het begin en leer van
anderen
Dr. J.M.C. (Jan) Steyaert, Van wetenschappelijk artikel naar
informatiehangplek
** Drs. I. (Iris) Koopmans, Van informatiehangplek naar persoonlijke
informatielounge?
** Drs. R. (Ronald) Smallenburg, Ontsluiting van wetenschap en
techniek op internet
Dr. C.G. (Kees) van der Veer en drs. W. (Wendy) Pouwer, Wetenschaps-
en Techniekcommunicatie; naar een multimediale aanpak
** Ir. J.A. (Arjan) Agema, Doelgroepen: samen en niet apart
** M.L.M. (Maarten) Pieters, Natuurkunde.nl, maximaal door de vraag
van leerlingen gestuurd
Drs. D.M.W. (Dominique) de Vet, Zoveel hoofden, zoveel zinnen
** Drs.ing. A.L. (André) Loos, Vraagsturing in de WTC: met de mond
beleden
Dr. J.Th.J.M. (Jaap) Willems, Waarom interactieve WTC?
Overheid(gelieerd)
Dr. R.R. (Robert) Braam, Hoe hoog ligt de lat voor de WTC in
Nederland? Nut en noodzaak van kengetallen
Drs. E.M.J. (Erik) van Goor, drs. J. (Janneke) Voltman, Nederland is
groot, denk klein. Regionale WTC-projecten onder de loep
Drs. M.B.C. (Monique) Neyzen, Dilemma's voor denkers. Hoe zet ik het
Rijk als werkgeversmerk op de kaart?
Drs. W. (Wim) van der Noort en drs. C.P.T.H. (Caroline) van der Post,
Van data naar daden
Drs. H. (Hildegard) Schulte, Goede beeldvorming over antennes door te
luisteren naar mensen. 2 jaar Nationaal Antennebureau
Science centra
Ir. E. (Erik) Jacquemyn, Marketingtechnieken bruikbaar in
publieksvoorlichting? De geïntegreerde aanpak in Vlaanderen
Drs. B. (Bert) Nagel, Voldoende argumenten maar dicht zit de knip.
Nederland heeft geen zin haar kinderen voor Science te interesseren
Dr. P. (Patricia) Verheyden, Interactieve tentoonstellingen: een
effectief instrument voor wetenschapscommunicatie?