Stichting Weten


Kennisontwikkeling - Studies & Publicaties

Kennisdagen Communicatie 2003
Effectieve publiekscommunicatie: Hints voor de wetenschaps- en techniekcommunicatie (WTC)

Onder redactie van drs. M.L. Noorlander; dr. R.R. Braam; drs.ing. A.L. Loos; drs. M.A.G. Westbroek. Stichting Weten, Amsterdam, 2004.

Op 16 en 17 december 2003 zijn voor het eerst de Kennisdagen Communicatie georganiseerd in het kasteel De Hoogenweerth in Maastricht. Het doel van deze dagen was het uitwisselen van kennis over publiekscommunicatie tussen wetenschap en praktijk te bevorderen en leerpunten te vinden voor de WTC. Centraal tijdens deze dagen stond de dialoog en interactie tussen communicatie-experts.

Het thema van de Kennisdagen Communicatie was: Effectieve publiekscommunicatie: hints voor de wetenschaps- en techniekcommunicatie (WTC). Deelname aan deze kennisdagen was alleen mogelijk door het schrijven en presenteren van een artikel of een positiepaper. Deze meer dan 300 pagina's tellende publicatie met 41 voordrachten en 35 tips is binnenkort te bestellen bij Stichting Weten. Enkele titels van voordrachten en enkele tips zoals die tijdens de dagen naar voren werden gebracht vindt u hieronder.

U kunt ervoor kiezen om de hele publicatie te downloaden of een pdf per (positie)paper te downloaden.

Bedrijfsleven
Drs. H. (Hans) ten Brinke, Acht stappen naar een kenniseconomie Over kennis maken, delen en benutten
Dr.ir. A.B. (Bob) Cramwinckel, Hint: let op het niveau van de boodschap!
Drs. L. (Lucien) Hanssen, Niets is zo praktisch als een goede theorie H.W.A. (Hans) Kok, Nu! Nieuw! Wetenschap! In een nieuwe aantrekkelijke verpakking
Drs. M.A.G. (René) Westbroek, Communicatie en educatie: een aanpak van binnenuit. Het verhaal van de intelligente onderbroek Drs. F.G.P.J. (Frank) van Zutphen en drs.ing. A.L. (André) Loos, De economische effecten van publiekscommunicatie over wetenschap en techniek

Journalistiek en Media
M. (Martijn) van Calmthout, Nutteloze feiten en andere koopwaar
** J.C. (Hans) Hooghart, Gerichte en gezamenlijke publiekscommunicatie
** Dr. J.H. (Tineke) Looijenga, Wetenschapscommunicatie en de pers: draaien moet!
M. (Monique) Punter, Waarom een campagne als 'wiskunde is flex' geen kans van slagen heeft. Kun je met jongeren communiceren over zaken die ze niet willen horen?
L. (Lea) Witmondt, Wetenschap op de cultuuragenda. Een aanzet tot bundeling van wetenschapsactiviteiten

Kennisinstellingen
Drs. A. (Ann) van der Auweraert en prof.dr. C.M.J. (Cees) van Woerkum, Een queeste (speurtocht) naar een gemeenschappelijk denk- en handelingskader voor wetenschapscommunicatie
J.J.M. (Han) Beijersbergen, Wetenschapspopularisering: jóng geleerd...
** Drs. H.A. (Hubertien) Schutter MA, Wetenschapspopularisering: hoe verder?
Drs. A.M. (Anne) Dijkstra, prof.dr. E.R. (Erwin) Seydel en dr. J.M. (Jan) Gutteling, Effectieve wetenschapscommunicatie: een communicatievraagstuk
Prof.dr. J.P. (Jean-Pierre) de Greve, drs. K. (Katie) Goeman en drs. N. (Nathalie) Linten, Jongens en wetenschap: een antwoord of gewoon leuk?
Dr. B.T. (Dini) Hogenelst, Wetenschappers die goed populariseren moeten daarvoor beloond worden

** Ir. F. (Froukje) Rienks, Verweef populariseren zoveel mogelijk in de wetenschap
Prof.dr. J. (Jan) Kleinnijenhuis en drs. R. (Rens) Vliegenthart, Inzichtverwerving of representatie? Bèta's en gamma's in persbericht en dagbladartikel

** Dr. H. (Harry) van den Berg, Mediabeelden van wetenschap: Hoe een januskop ontstaat en zichzelf in stand houdt
Dr. P.W.M. (Paul) Nelissen, Effectieve communicatie: van interventie naar dialoog
Prof.dr. W.F. (Fred) van Raaij, Boodschap en medium bij effectieve communicatie
Drs. M.C.A. (Maarten) van der Sanden, Winst tussen theorie en praktijk
** Drs. M. (Marc) van Wingerden, Begin bij het begin en leer van anderen
Dr. J.M.C. (Jan) Steyaert, Van wetenschappelijk artikel naar informatiehangplek

** Drs. I. (Iris) Koopmans, Van informatiehangplek naar persoonlijke informatielounge?

** Drs. R. (Ronald) Smallenburg, Ontsluiting van wetenschap en techniek op internet
Dr. C.G. (Kees) van der Veer en drs. W. (Wendy) Pouwer, Wetenschaps- en Techniekcommunicatie; naar een multimediale aanpak
** Ir. J.A. (Arjan) Agema, Doelgroepen: samen en niet apart
** M.L.M. (Maarten) Pieters, Natuurkunde.nl, maximaal door de vraag van leerlingen gestuurd
Drs. D.M.W. (Dominique) de Vet, Zoveel hoofden, zoveel zinnen
** Drs.ing. A.L. (André) Loos, Vraagsturing in de WTC: met de mond beleden
Dr. J.Th.J.M. (Jaap) Willems, Waarom interactieve WTC?

Overheid(gelieerd)
Dr. R.R. (Robert) Braam, Hoe hoog ligt de lat voor de WTC in Nederland? Nut en noodzaak van kengetallen
Drs. E.M.J. (Erik) van Goor, drs. J. (Janneke) Voltman, Nederland is groot, denk klein. Regionale WTC-projecten onder de loep Drs. M.B.C. (Monique) Neyzen, Dilemma's voor denkers. Hoe zet ik het Rijk als werkgeversmerk op de kaart?
Drs. W. (Wim) van der Noort en drs. C.P.T.H. (Caroline) van der Post, Van data naar daden
Drs. H. (Hildegard) Schulte, Goede beeldvorming over antennes door te luisteren naar mensen. 2 jaar Nationaal Antennebureau

Science centra
Ir. E. (Erik) Jacquemyn, Marketingtechnieken bruikbaar in publieksvoorlichting? De geïntegreerde aanpak in Vlaanderen Drs. B. (Bert) Nagel, Voldoende argumenten maar dicht zit de knip. Nederland heeft geen zin haar kinderen voor Science te interesseren Dr. P. (Patricia) Verheyden, Interactieve tentoonstellingen: een effectief instrument voor wetenschapscommunicatie?