BURGER@OVERHEID

Burgers willen heldere digitale overheidsinformatie

Gedragslijn van burger@overheid in de vorm van een nieuwjaarswens.

Overheidsinformatie dient verkrijgbaar te zijn via internet en te voldoen aan steeds hogere eisen van burgers. Mensen verwachten vooral dat de informatie betrouwbaar, vindbaar en begrijpelijk is. Om overheidsinstellingen daarbij te ondersteunen heeft burger@overheid een gedragslijn opgesteld in de vorm van een nieuwjaarskaart met tien 'goede voornemens'.

nieuwjaarskaart Met de jaarwisseling ontvangen overheidsorganisaties een gedragslijn van burger@overheid, waarin zij worden opgeroepen te werken aan een grotere transparantie van hun informatieaanbod via het Internet. De gedragslijn wordt aangeboden in de vorm van een nieuwjaarskaart en bevat tien vragen van burgers uit een brede doorsnede van de Nederlandse bevolking. Die tien vragen maken concreet wat de digitale transparantie is die burgers van de overheid verwachten. De vragen zijn praktisch van aard en bieden concreet houvast om het eigen informatieaanbod te verbeteren.

gedragslijn Burgers stellen terecht steeds hogere eisen aan het digitale aanbod van overheidsinformatie. Overheidsinformatie dient in de eerste plaats betrouwbaar te zijn, omdat mensen juist van de overheid betrouwbaarheid verwachten. Betrouwbaarheid wordt uitgedrukt in termen van juistheid, volledigheid, actualiteit en toetsbaarheid. In de tweede plaats is de vindbaarheid van informatie essentieel, omdat informatie alleen waarde heeft als mensen de informatie ook gemakkelijk kunnen vinden. Andere wensen waaraan overheden volgens burger@overheid moeten voldoen zijn onder meer begrijpelijkheid, bruikbaarheid en de mate waarop wordt ingespeeld op concrete vragen van burgers. Om overheidsinstellingen te helpen in die behoefte te voorzien, heeft burger@overheid de gedragslijn opgesteld. Burger@overheid zal komend jaar de naleving van de gedragslijn volgen.

burger@overheid Eerder dit jaar introduceerde burger@overheid al een gedragslijn voor e-mail afhandeling. Daarin werden overheden opgeroepen om betere prestaties te leveren bij het beantwoorden van e-mail, omdat uit onderzoek bleek dat bijna de helft van de Nederlandse overheden e-mail niet beantwoordt.

Burger@overheid zet zich in voor verbetering van de digitale overheid. Het platform inventariseert wensen van burgers en adviseert overheden. De onafhankelijkheid van dit initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gewaarborgd door een forum onder voorzitterschap van Marjet van Zuijlen. Voor meer informatie zie: www.burger@overheid.nl