Universiteit van Tilburg

Dinsdag 16 december, 16.15 uur, aula

Promotie J. Bezemer over meertaligheid in het onderwijs

Een basisschoolklas mag dan uit meertalige leerlingen bestaan, die meertaligheid is nauwelijks zichtbaar in de alledaagse onderwijspraktijk. Een groepsleerkracht kan zich daardoor maar moeilijk ten volle bewust worden van de implicaties van meertaligheid voor het onderwijzen van taal en andere vakken, stelt Jeff Bezemer in zijn proefschrift.
Bij veel allochtone leerlingen wordt thuis een andere taal gesproken naast of in plaats van Nederlands. Van leerkrachten wordt verwacht dat zij weten om te gaan met discrepanties tussen de taalsituatie van leerlingen thuis en op school. Hoe leerkrachten daar zelf in de praktijk mee omgaan en hoe zij tot bepaalde reacties op meertaligheid komen, wordt echter zelden onderzocht. Bezemer schreef een portret van de praktijk van alledag in een meertalige klas op basis van langdurige observaties en interviews. Daarbij onderscheidt hij drie soorten reacties van de onderzochte groepsleerkracht op meertaligheid. Ook stelt Bezemer dat juist het overheidsbeleid heeft verhinderd dat de groepsleerkracht zich ten volle bewust is geworden van meertaligheid. Na jaren onderwijs in een meertalige context te hebben gegeven, vertoont de leerkracht slechts een ontluikend bewustzijn van meertaligheid.
Titel proefschrift Dealing with Multilingualism in Education. A Case Study of a Dutch Primary School Classroom. Promotor: prof.dr. G. Extra; copromotor dr. S. Kroon.
(Van dit proefschrift verschijnt een apart persbericht)

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pieter Siebers (013 4662004, P.H.C.Siebers@uvt.nl).