Dinsdag 16 december, 16.15 uur, aula
Promotie J. Bezemer over meertaligheid in het onderwijs
Een basisschoolklas mag dan uit meertalige leerlingen bestaan, die
meertaligheid is nauwelijks zichtbaar in de alledaagse
onderwijspraktijk. Een groepsleerkracht kan zich daardoor maar
moeilijk ten volle bewust worden van de implicaties van meertaligheid
voor het onderwijzen van taal en andere vakken, stelt Jeff Bezemer in
zijn proefschrift.
Bij veel allochtone leerlingen wordt thuis een andere taal gesproken
naast of in plaats van Nederlands. Van leerkrachten wordt verwacht dat
zij weten om te gaan met discrepanties tussen de taalsituatie van
leerlingen thuis en op school. Hoe leerkrachten daar zelf in de
praktijk mee omgaan en hoe zij tot bepaalde reacties op meertaligheid
komen, wordt echter zelden onderzocht. Bezemer schreef een portret van
de praktijk van alledag in een meertalige klas op basis van langdurige
observaties en interviews. Daarbij onderscheidt hij drie soorten
reacties van de onderzochte groepsleerkracht op meertaligheid. Ook
stelt Bezemer dat juist het overheidsbeleid heeft verhinderd dat de
groepsleerkracht zich ten volle bewust is geworden van meertaligheid.
Na jaren onderwijs in een meertalige context te hebben gegeven,
vertoont de leerkracht slechts een ontluikend bewustzijn van
meertaligheid.
Titel proefschrift Dealing with Multilingualism in Education. A Case
Study of a Dutch Primary School Classroom. Promotor: prof.dr. G.
Extra; copromotor dr. S. Kroon.
(Van dit proefschrift verschijnt een apart persbericht)
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pieter Siebers (013
4662004, P.H.C.Siebers@uvt.nl).
Universiteit van Tilburg