TANS en Rabobank stimuleren jonge innovatieve ondernemers met prijs
Rabobank Nederland, 15/12/2003 10:43
---
Yitrib Akarini heeft met zijn ondernemersplan voor Marensol de eerste
prijs gewonnen in de Intercultural Business Plan Quest. De hoofdprijs
van EUR 10.000 is vrijdagavond uitgereikt.
De tweede prijs van EUR 5.000 is gewonnen door Janneke van der Eijk
met haar ondernemersplan voor Sport en Africhtingsstal De Elzen. De
wedstrijd werd georganiseerd door Rabobank Nederland in samenwerking
met de multiculturele netwerkorganisatie TANS, een stichting voor
ambitieuze allochtone jongeren.
Marensol is een bedrijf dat zonneboilers verkoopt in Tanger (Marokko).
De juryleden waren onder de indruk van het plan en de aanvullende
strategische visie. Jury-voorzitter Martin Hofstede, algemeen
directeur van Rabobank Heerhugowaard: "De heer Akarini heeft goede
gedachten over de core business en heeft de productie uitbesteed aan
een betrouwbare partner. Nu de verkopen hier aanleiding toe geven
wordt de juiste keuze gemaakt om de productie naar Marokko te halen en
dit in een joint venture te doen."
De tweede prijswinnaar, Sport en Africhtingsstal De Elzen richt zich
op het africhten en doortrainen van jonge paarden. Tevens biedt De
Elzen pensionvoorziening, training en professionele begeleiding aan
wedstrijdgerichte ruiters.
Aysel Alkan won met Multitaste de derde prijs ad EUR 2.500. Multitaste
is cultureel en maatschappelijk verantwoordt cateringbedrijf voor kant
en klare culinaire specialiteiten met een mondiale presentatie.
Doel van de ondernemerschapwedstrijd is om jonge ondernemers te
stimuleren om een professioneel en innovatief ondernemingsplan op te
stellen en een succesvolle onderneming op te starten. Uit de praktijk
blijkt dat vooral allochtone ondernemers niet genoeg in
ondernemersnetwerken participeren en daardoor veel relevante
informatie en kennis missen. Daarom moeten zij extra gestimuleerd en
ondersteund worden om een onderneming op te zetten of door te starten.
Gedurende het project, gestart in juni 2003, werden verschillende
bijeenkomsten gehouden waarbij iedere deelnemer feedback kreeg van een
deskundige begeleider. Door middel van workshops en seminars lag de
nadruk op kennisuitwisseling. Na iedere bijeenkomst kon de deelnemer
met de nieuwe kennis zijn ondernemingsplan verder vorm geven.
Rabobank Nederland