AutoRai

15-12-2003

Hutten Rallyteam onderwerpt Kia Sorento's aan keiharde eindtest

In de voorbereiding op de deelname aan Parijs-Dakar 2004 heeft het Hutten Rallyteam tijdens een meerdaagse trip haar nieuwe Kia Sorento rallyauto's aan een laatste uitgebreide test onderworpen.

Hoewel de omstandigheden op het testtraject maar deels vergelijkbaar waren met die het team in de woestijn tegen zal komen, heeft de trip veel informatie opgeleverd. Het werd voor beide auto's een keiharde duurproef, die uiteindelijk glansrijk werd doorstaan.

Het enorme testterrein onder de rook van Leipzig bood het team volop mogelijkheden de Kia Sorento keihard aan de tand te voelen en te testen op mogelijke kinderziektes. Zowel de Sorento van Hutten/Wullink als die van Ten Harkel/Den Toom werd tot het uiterste getest. Een logische stap, want in de ontwikkeling van de eerste auto kwamen zaken naar voren die in de tweede auto toch in iets gewijzigde vorm werden aangepakt. Dat zou dus merkbare verschillen op kunnen leveren en daar geeft zo'n keiharde test inzicht in. Zo wordt bijvoorbeeld de setting van de wielophanging aangepast zoals die in de later opgebouwde auto is doorontwikkeld.

Het werd al spoedig duidelijk dat het met de basiskwaliteiten van de auto's wel goed zat. Hoewel de Kia Sorento zijn debuut in de wedstrijdsport maakt, blijkt de ruggengraat van de auto goed. Of zoals eerste rijder Bob ten Harkel, die de auto ontwikkelde, het stelt: "Het is opmerkelijk hoe soepel en gemakkelijk de Sorento zich onder dergelijke zware omstandigheden laat dirigeren. Dat betekent dat ons vertrekpunt goed is geweest: een stevige auto zoeken met een echt ladderchassis als uitgangspunt en een krachtbron met power. Deze Kia biedt ons de basis die we nodig hebben en bewijst zijn kwaliteit."

Geen grote problemen Uiteraard werden de auto's al op kleinere schaal getest. Maar de testen van de afgelopen dagen wezen uit dat het met de grote lijnen goed zit. Ondanks enorme belastingen en vele sprongen zijn er geen problemen met de ophanging en de door de firma Reiger ontwikkelde dempers, geen problemen met de stabiliteit en geen problemen met de motor. Teameigenaar en rijder Herman Hutten: "De speciale tuning van bijvoorbeeld de motorcomputer die we hebben laten doen, was tijdens de testen enorm goed voelbaar. Er is een groot koppel aanwezig, de auto 'neemt al vanaf erg lage toeren heel soepel op' en dat is wat we straks nodig hebben."

Door de auto's tot het uiterste te drijven, werden alle belangrijke onderdelen zwaar op de proef gesteld. Uiteindelijk bleken alle vitale onderdelen de testen met verve te hebben doorstaan. Grote problemen deden zich niet voor, slechts enkele kleinere zaken vielen op. Maar met zo'n superzware wedstrijd in het vooruitzicht worden - om niets aan het toeval over te laten - de koppeling en versnellingsbak nog een keer gecontroleerd. Mede dankzij de testen en de lange rit naar het testterrein is ook inzicht verkregen in het verbruik en weggedrag van de volledig opnieuw opgebouwde auto's. Dat schept alle vertrouwen, al moeten de meters van de benzinetank opnieuw gecalibreerd worden en worden de komende week de laatste kevlardelen gemonteerd. Hutten: "Omdat we met ons complete team, dus inclusief de serviceploeg, deze testsessie hebben gedaan, hebben we ook op dat punt extra ervaring opgedaan en zijn we naar elkaar gegroeid. Da's ook hard nodig wanneer we straks aan de start van die enorme uitdaging 'Dakar' staan! Het vertrouwen is er, we gáán er voor!"