15-12-2003
Hutten Rallyteam onderwerpt Kia Sorento's aan keiharde eindtest
In de voorbereiding op de deelname aan Parijs-Dakar 2004 heeft het
Hutten Rallyteam tijdens een meerdaagse trip haar nieuwe Kia Sorento
rallyauto's aan een laatste uitgebreide test onderworpen.
Hoewel de omstandigheden op het testtraject maar deels vergelijkbaar
waren met die het team in de woestijn tegen zal komen, heeft de trip
veel informatie opgeleverd. Het werd voor beide auto's een keiharde
duurproef, die uiteindelijk glansrijk werd doorstaan.
Het enorme testterrein onder de rook van Leipzig bood het team volop
mogelijkheden de Kia Sorento keihard aan de tand te voelen en te
testen op mogelijke kinderziektes. Zowel de Sorento van Hutten/Wullink
als die van Ten Harkel/Den Toom werd tot het uiterste getest. Een
logische stap, want in de ontwikkeling van de eerste auto kwamen zaken
naar voren die in de tweede auto toch in iets gewijzigde vorm werden
aangepakt. Dat zou dus merkbare verschillen op kunnen leveren en daar
geeft zo'n keiharde test inzicht in. Zo wordt bijvoorbeeld de setting
van de wielophanging aangepast zoals die in de later opgebouwde auto
is doorontwikkeld.
Het werd al spoedig duidelijk dat het met de basiskwaliteiten van de
auto's wel goed zat. Hoewel de Kia Sorento zijn debuut in de
wedstrijdsport maakt, blijkt de ruggengraat van de auto goed. Of zoals
eerste rijder Bob ten Harkel, die de auto ontwikkelde, het stelt: "Het
is opmerkelijk hoe soepel en gemakkelijk de Sorento zich onder
dergelijke zware omstandigheden laat dirigeren. Dat betekent dat ons
vertrekpunt goed is geweest: een stevige auto zoeken met een echt
ladderchassis als uitgangspunt en een krachtbron met power. Deze Kia
biedt ons de basis die we nodig hebben en bewijst zijn kwaliteit."
Geen grote problemen
Uiteraard werden de auto's al op kleinere schaal getest. Maar de
testen van de afgelopen dagen wezen uit dat het met de grote lijnen
goed zit. Ondanks enorme belastingen en vele sprongen zijn er geen
problemen met de ophanging en de door de firma Reiger ontwikkelde
dempers, geen problemen met de stabiliteit en geen problemen met de
motor. Teameigenaar en rijder Herman Hutten: "De speciale tuning van
bijvoorbeeld de motorcomputer die we hebben laten doen, was tijdens de
testen enorm goed voelbaar. Er is een groot koppel aanwezig, de auto
'neemt al vanaf erg lage toeren heel soepel op' en dat is wat we
straks nodig hebben."
Door de auto's tot het uiterste te drijven, werden alle belangrijke
onderdelen zwaar op de proef gesteld. Uiteindelijk bleken alle vitale
onderdelen de testen met verve te hebben doorstaan. Grote problemen
deden zich niet voor, slechts enkele kleinere zaken vielen op. Maar
met zo'n superzware wedstrijd in het vooruitzicht worden - om niets
aan het toeval over te laten - de koppeling en versnellingsbak nog een
keer gecontroleerd. Mede dankzij de testen en de lange rit naar het
testterrein is ook inzicht verkregen in het verbruik en weggedrag van
de volledig opnieuw opgebouwde auto's. Dat schept alle vertrouwen, al
moeten de meters van de benzinetank opnieuw gecalibreerd worden en
worden de komende week de laatste kevlardelen gemonteerd. Hutten:
"Omdat we met ons complete team, dus inclusief de serviceploeg, deze
testsessie hebben gedaan, hebben we ook op dat punt extra ervaring
opgedaan en zijn we naar elkaar gegroeid. Da's ook hard nodig wanneer
we straks aan de start van die enorme uitdaging 'Dakar' staan! Het
vertrouwen is er, we gáán er voor!"
AutoRai