MARKTLEIDER CATERING SODEXHO GAAT 'SCHARRELEN'
Persbericht - 14 december 2003
Succes legbatterijcampagne Wakker Dier: Eerste (tevens grootste)
Cateraar gaat op 'scharreltour' en verzorgt vanaf 1 januari dagelijks
half miljoen maaltijden zonder batterijei
Sodexho heeft na overleg met Wakker Dier aangekondigd vanaf 1 januari
2004 scharreleieren te gaan serveren in de half miljoen maaltijden die
zij dagelijks in bedrijfsrestaurants serveert. Sodexho is marktleider
in Nederland op het gebied van catering. Matthéus Bleijenberg,
directeur van Wakker Dier is verheugd; "Een beter kerstkado was niet
denkbaar! Het is belangrijk dat na alle supermarkten en grootste
horeca-groothandels nu de grootste cateraar een duidelijk signaal
afgeeft en heeft besloten op de scharreltour te gaan". Door de
successen in de legbatterij-campagne van Wakker Dier zullen vanaf 2004
nu meer dan een miljard batterijeieren per jaar minder worden
verkocht. Hierdoor kunnen miljoenen kippen vanaf volgend jaar gaan
scharrelen, krijgen legnesten, zitstokken, stro of zelfs een uitloop
naar buiten. De agrarische bladen melden dat er een grote vraag naar
scharreleieren is ontstaan waardoor kippenhouders massaal omschakelen
naar diervriendelijkere stallen. Wakker Dier en haar ambassadeur in de
legbatterijcampagne Wim T Schippers zullen zich vanaf volgend jaar
gaan richten op de eiverwerkende industrie, met acties een nieuwe
radio-spot en een nieuwe protest-site op http://www.legbatterij.nl
Legbatterij-campagne
Wakker Dier startte in 2002 haar legbatterijcampagne omdat de vraag
naar batterij-eieren onverminderd groot bleef en de vraag naar
scharreleieren stagneerde. Een jaar later is de situatie radicaal
gewijzigd. In Nederland worden jaarlijks 10 miljard eieren
geproduceerd door 39 miljoen legkippen. Hiervan zat tot vorig jaar 73%
in legbatterijen. Deskundigen geven aan dat binnen een paar jaar de
verhouding batterij-scharrel van 70%-30% is omgekeerd naar 30%-70%. De
batterij-eieren die nog worden geproduceerd in Nederland gaan
voornamelijk in cakes, koekjes, pastas en mayonaise of worden
geëxporteerd.
Wakker Dier startte in 2002 een meerjarencampagne tegen de
legbatterij. Alle supermarkten behalve Albert Heijn verkochten
destijds nog batterij-eieren. Supermarkten werden benaderd met het
verzoek over te schakelen op een volledig scharrelschap of er werd
voor de deur actie gevoerd. Nadat eerst C1000 en Laurus scharreleieren
gingen promoten, namen Dirk van de Broek, Plus, Garantmarkt, Bas van
der Heijden het batterij-ei uit de schappen. Daarna volgden ook alle
andere supermarkten in het voorjaar van 2003. In 2004 zal geen enkele
supermarkt nog eieren verkopen uit de legbatterij, zo hebben ze Wakker
Dier beloofd. Ook 3 van de 5 grootste groothandels Makro, Sligro en
Lucas Klamer beloofden aan Wakker Dier afgelopen zomer op de
scharreltoer te gaan. Nu eind 2003 is de marktleider in de
bedrijfscatering om en gaan ook zij scharrelen. -einde persbericht-
Voor meer informatie kunt u bellen met:
Mattheus Bleijenberg, directeur van Wakker Dier 06-14683812 of Jeroen
Stok, manager communicatie, Sodexho Nederland 010-2884099
---
Wakker Dier, is de grootste dierenbeschermingsorganisatie die
exclusief opkomt voor landbouwdieren. Wakker Dier bestrijdt de
bio-industrie en promoot het diervriendelijk boeren. Zij doet dit door
zich vooral te richten op consumenten, door het geven van
voorlichting, het doen van legale acties, onderhandelingen en
campagnes. Voorbeelden van campagnes zijn de biologische-,
voorlichtings-, legbatterij-, en educatieve campagne.