NMBS

10/12/2003

Belangrijkste nieuwigheden van het treinaanbod vanaf 14 december

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling van de binnenlandse treinen in. De jaarlijkse aanpassing gebeurt sinds verleden jaar inderdaad telkens half december. Zoals reeds meegedeeld staan dit jaar staan vooral de uitbreiding van het aanbod in Antwerpen-Centraal en de nieuwigheden op de lijn Brussel-Luxemburg in de kijker.

Hier volgt een samenvatting van de voornaamste aanpassingen:
* De vorderingen van de werkzaamheden in Antwerpen-Centraal, waarvan de capaciteit op termijn zal verdubbelen onder meer dankzij een nieuwe spoortunnel, zorgen ervoor dat de meeste treinen weer tot in Antwerpen-Centraal kunnen doorrijden. Een aanzienlijk deel van de reizigers moet dus niet meer overstappen in Antwerpen-Berchem. Dit is het geval voor de klanten van de IR-treinen Antwerpen - Neerpelt/Hasselt en de L-treinen Antwerpen - Roosendaal, Antwerpen
- Sint-Niklaas, Antwerpen - Brussel-Zuid, Antwerpen - Lier - Herentals/Leuven. Alleen voor de P-treinen (en de toeristische treinen) is het nog wachten op de verdere afwerking van de andere niveaus in het station Antwerpen-Centraal, alvorens ze terug doorrijden. Voor de IC-(Benelux-)treinen blijft Antwerpen-Berchem de enige Antwerpse halte, omdat ze te vertragingsgevoelig zijn door werkzaamheden op het Nederlandse spoorwegnet. Een folder wordt uitgedeeld in Antwerpen op 9 december.


* De dienstverlening op de spoorlijn Brussel - Namen - Luxemburg wordt verbeterd. Een nieuw concept snelle IC-treinen maakt haar opwachting. Elke dag worden Brussel-Luxemburg en Luxemburg met elkaar verbonden in 2h17 (2h38 vanuit Brussel-Zuid). Zes van die snelle IC-treinen (drie in elke richting) leveren per enkele rit een tijdwinst tot 22 minuten op ten opzichte van de klassieke IC J-treinen Brussel - Luxemburg. Naast de Brusselse stations en Luxemburg stoppen deze treinen ook in Namen, Libramont en Aarlen. De rittijd van de IC J-treinen bedraagt voortaan nog 3 uur tussen Brussel en Luxemburg. Al deze treinen zijn samengesteld uit ultramodern treinmaterieel (motorstellen MS 96 of nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen), wat betekent dat er tot 20% meer zitplaatsen worden aangeboden.


* Ook de werkzaamheden tussen Brussel en Leuven zijn ver gevorderd zodat nu de reistijd van de treinen vanuit Limburg en Luik al met twee minuten kan worden ingekort.


* Het parcours van drie P-treinen wordt verlengd: voortaan hebben die het station Brussel-Nationale-Luchthaven in Zaventem als bestemmings- of eindstation. Dit zorgt voor een nog betere bediening van de luchthaven met, vrijwel de hele dag lang , vier treinen per uur die Zaventem met het centrum van Brussel verbinden. Bovendien bedient voor het eerst ook Thalys de luchthaven en wordt het station Paris-Nord een keer per dag, in beide richting, verbonden met de luchthaven van Zaventem via Brussel-Zuid. Het gaat om een samenwerkingsakkoord tussen Thalys en SN Brussels Airlines. Enkel klanten met een vliegtuigticket van SN Brussels Airlines kunnen van die dienst gebruik maken.

Voor meer details kan de klant terecht op de internetsite (www.nmbs.be), de telefonische infodienst (02/528.28.28), de infokantoren in de stations, het spoorboekje of Aridisc, de CD-Rom met de dienstregelingen (beide te koop in alle stations). Natuurlijk staan ook het stations- en treinpersoneel ter beschikking voor vragen.