10/12/2003
Belangrijkste nieuwigheden van het treinaanbod vanaf 14 december
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling van de binnenlandse
treinen in. De jaarlijkse aanpassing gebeurt sinds verleden jaar
inderdaad telkens half december. Zoals reeds meegedeeld staan dit jaar
staan vooral de uitbreiding van het aanbod in Antwerpen-Centraal en de
nieuwigheden op de lijn Brussel-Luxemburg in de kijker.
Hier volgt een samenvatting van de voornaamste aanpassingen:
* De vorderingen van de werkzaamheden in Antwerpen-Centraal, waarvan
de capaciteit op termijn zal verdubbelen onder meer dankzij een
nieuwe spoortunnel, zorgen ervoor dat de meeste treinen weer tot
in Antwerpen-Centraal kunnen doorrijden. Een aanzienlijk deel van
de reizigers moet dus niet meer overstappen in Antwerpen-Berchem.
Dit is het geval voor de klanten van de IR-treinen Antwerpen -
Neerpelt/Hasselt en de L-treinen Antwerpen - Roosendaal, Antwerpen
- Sint-Niklaas, Antwerpen - Brussel-Zuid, Antwerpen - Lier -
Herentals/Leuven. Alleen voor de P-treinen (en de toeristische
treinen) is het nog wachten op de verdere afwerking van de andere
niveaus in het station Antwerpen-Centraal, alvorens ze terug
doorrijden. Voor de IC-(Benelux-)treinen blijft Antwerpen-Berchem
de enige Antwerpse halte, omdat ze te vertragingsgevoelig zijn
door werkzaamheden op het Nederlandse spoorwegnet.
Een folder wordt uitgedeeld in Antwerpen op 9 december.
* De dienstverlening op de spoorlijn Brussel - Namen - Luxemburg
wordt verbeterd. Een nieuw concept snelle IC-treinen maakt haar
opwachting. Elke dag worden Brussel-Luxemburg en Luxemburg met
elkaar verbonden in 2h17 (2h38 vanuit Brussel-Zuid). Zes van die
snelle IC-treinen (drie in elke richting) leveren per enkele rit
een tijdwinst tot 22 minuten op ten opzichte van de klassieke IC
J-treinen Brussel - Luxemburg. Naast de Brusselse stations en
Luxemburg stoppen deze treinen ook in Namen, Libramont en Aarlen.
De rittijd van de IC J-treinen bedraagt voortaan nog 3 uur tussen
Brussel en Luxemburg. Al deze treinen zijn samengesteld uit
ultramodern treinmaterieel (motorstellen MS 96 of nieuwe
M6-dubbeldeksrijtuigen), wat betekent dat er tot 20% meer
zitplaatsen worden aangeboden.
* Ook de werkzaamheden tussen Brussel en Leuven zijn ver gevorderd
zodat nu de reistijd van de treinen vanuit Limburg en Luik al met
twee minuten kan worden ingekort.
* Het parcours van drie P-treinen wordt verlengd: voortaan hebben
die het station Brussel-Nationale-Luchthaven in Zaventem als
bestemmings- of eindstation. Dit zorgt voor een nog betere
bediening van de luchthaven met, vrijwel de hele dag lang , vier
treinen per uur die Zaventem met het centrum van Brussel
verbinden. Bovendien bedient voor het eerst ook Thalys de
luchthaven en wordt het station Paris-Nord een keer per dag, in
beide richting, verbonden met de luchthaven van Zaventem via
Brussel-Zuid. Het gaat om een samenwerkingsakkoord tussen Thalys
en SN Brussels Airlines. Enkel klanten met een vliegtuigticket van
SN Brussels Airlines kunnen van die dienst gebruik maken.
Voor meer details kan de klant terecht op de internetsite
(www.nmbs.be), de telefonische infodienst (02/528.28.28), de
infokantoren in de stations, het spoorboekje of Aridisc, de CD-Rom met
de dienstregelingen (beide te koop in alle stations). Natuurlijk staan
ook het stations- en treinpersoneel ter beschikking voor vragen.
NMBS