03/12/03
Meeste reizigers sporen weer rechtstreeks naar Antwerpen-Centraal
Vanaf zondag 14 december is het bovenste niveau (+ 1) van
Antwerpen-Centraal volledig afgewerkt. Het station beschikt dan
opnieuw over zes sporen waarop treinen kunnen binnenrijden. Dat
betekent dat de overgrote meerderheid van de klanten weer naar het
stadscentrum kunnen reizen, zonder te moeten overstappen in
Antwerpen-Berchem. De dienstregeling wordt grondig aangepast.
In het kader van de bouw van een Antwerpse noord-zuidverbinding, met
een 3,8 kilometer lange tunnel tussen Antwerpen-Berchem en Luchtbal,
wordt Antwerpen-Centraal verbouwd naar een station met sporen op drie
niveaus (een bovengronds + 1 en twee ondergrondse - 1 en - 2). Het
diepste niveau zal aansluiten op de twee tunnelkokers waardoor treinen
richting noorden van Antwerpen en omgekeerd zullen rijden.
Sinds de start van de ombouw in 1998 kon Antwerpen-Centraal niet meer
alle treinen naar Antwerpen ontvangen. Nu het niveau + 1, met twee
keer drie sporen aan weerszijden van het atrium, is afgewerkt, neemt
de capaciteit van het station toe en krijgen de meeste treinen
richting Antwerpen opnieuw Antwerpen-Centraal als eindbestemming.
Alleen voor de piekuur-, toeristische en Beneluxtreinen (op weekdagen)
blijft Antwerpen-Berchem voorlopig het vertrek- of aankomststation.
De nieuwe perrons op het +1 niveau zijn vlot bereikbaar via liften,
roltrappen en vaste trappen. Via het vernieuwde voorperron in de
spoorhal kunnen de reizigers op een vlotte manier de 425 meter lange
perrons bereiken en er de trein nemen. De liften zijn zeker goed
nieuws voor rolstoelreizigers en klanten met kinderwagens. In
Antwerpen-Berchem zijn de perrontoegangen niet voor hen aangepast.
In het voorjaar van 2004 wordt gestart met de afwerking van de
voetgangerszone op het gelijkvloers. Deze 400 meter lange
winkel/wandelplateau zal de grote stationshal verbinden met het nieuwe
stationsgebouw aan de lange Kievitstraat. Hier wordt gestreefd naar
een optimale mix van reizigersonthaal en commerciële activiteiten.
De aanleg van de noord-zuidverbinding is al over de helft. Eind 2006
kan de spoortunnel in gebruik worden genomen. Bij het einde van de
werken in Antwerpen-Centraal, gepland in 2007, zal het station dubbel
zoveel treinen kunnen ontvangen als voor de ombouw en kan een heus
Antwerps voorstadnet worden opgezet. Dit wordt een belangrijke troef
in de verbetering van de Antwerpse mobiliteit.
Nieuwe dienstregeling in Antwerpen-Centraal
Nieuwe station krijgt stilaan vorm
NMBS