NMBS

03/12/03

Meeste reizigers sporen weer rechtstreeks naar Antwerpen-Centraal

Vanaf zondag 14 december is het bovenste niveau (+ 1) van Antwerpen-Centraal volledig afgewerkt. Het station beschikt dan opnieuw over zes sporen waarop treinen kunnen binnenrijden. Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de klanten weer naar het stadscentrum kunnen reizen, zonder te moeten overstappen in Antwerpen-Berchem. De dienstregeling wordt grondig aangepast.

In het kader van de bouw van een Antwerpse noord-zuidverbinding, met een 3,8 kilometer lange tunnel tussen Antwerpen-Berchem en Luchtbal, wordt Antwerpen-Centraal verbouwd naar een station met sporen op drie niveaus (een bovengronds + 1 en twee ondergrondse - 1 en - 2). Het diepste niveau zal aansluiten op de twee tunnelkokers waardoor treinen richting noorden van Antwerpen en omgekeerd zullen rijden.

Sinds de start van de ombouw in 1998 kon Antwerpen-Centraal niet meer alle treinen naar Antwerpen ontvangen. Nu het niveau + 1, met twee keer drie sporen aan weerszijden van het atrium, is afgewerkt, neemt de capaciteit van het station toe en krijgen de meeste treinen richting Antwerpen opnieuw Antwerpen-Centraal als eindbestemming. Alleen voor de piekuur-, toeristische en Beneluxtreinen (op weekdagen) blijft Antwerpen-Berchem voorlopig het vertrek- of aankomststation.

De nieuwe perrons op het +1 niveau zijn vlot bereikbaar via liften, roltrappen en vaste trappen. Via het vernieuwde voorperron in de spoorhal kunnen de reizigers op een vlotte manier de 425 meter lange perrons bereiken en er de trein nemen. De liften zijn zeker goed nieuws voor rolstoelreizigers en klanten met kinderwagens. In Antwerpen-Berchem zijn de perrontoegangen niet voor hen aangepast.

In het voorjaar van 2004 wordt gestart met de afwerking van de voetgangerszone op het gelijkvloers. Deze 400 meter lange winkel/wandelplateau zal de grote stationshal verbinden met het nieuwe stationsgebouw aan de lange Kievitstraat. Hier wordt gestreefd naar een optimale mix van reizigersonthaal en commerciële activiteiten.

De aanleg van de noord-zuidverbinding is al over de helft. Eind 2006 kan de spoortunnel in gebruik worden genomen. Bij het einde van de werken in Antwerpen-Centraal, gepland in 2007, zal het station dubbel zoveel treinen kunnen ontvangen als voor de ombouw en kan een heus Antwerps voorstadnet worden opgezet. Dit wordt een belangrijke troef in de verbetering van de Antwerpse mobiliteit.

Nieuwe dienstregeling in Antwerpen-Centraal
Nieuwe station krijgt stilaan vorm