25/11/2003
As Brussel - Luxemburg
Vanaf 14 december: nieuw aanbod voor meer mobiliteit
Om nog beter in te spelen op de behoeftes van haar klanten, heeft de
NMBS vanaf 14 december enkele belangrijke nieuwigheden en grondige
aanpassingen in petto voor de verbinding Brussel - Luxemburg. Samen
met de Luxemburgse spoorwegmaatschappij CFL zijn enkele verbeteringen
ontwikkeld waardoor de rittijd hier voor meerdere treinen aanzienlijk
kan worden teruggeschroefd.
De as Brussel - Luxemburg is een complexe maar essentiële verbinding
voor het Belgische spoornet: ze verbindt twee van de drie Europese
hoofdsteden en biedt een uitvalsroute naar de Belgische kust. En dat
wordt erg gewaardeerd door het cliënteel uit het zuiden van de
provincie Luxemburg en uit het Groot-Hertogdom,.
Tussen half maart 2004 en augustus 2006 wordt gewerkt aan de
autosnelwegen E411 en E25 om het "punch-out"-fenomeen te bestrijden en
het wegdek te herstellen. Hierdoor zal het autoverkeer wellicht
moeizaam verlopen. De trein is dan een uitstekend alternatief, en
bevordert bovendien de algemene mobiliteit tussen Brussel en
Luxemburg.
Vanaf 14 december voeren de NMBS en de CFL in nauwe samenwerking
enkele aanpassingen en verbeteringen aan hun aanbod uit. Voortaan
worden de dienstverlening en de mobiliteit tussen Brussel, Namen en
Luxemburg gekenmerkt door een hogere snelheid, meer comfort en een
hogere capaciteit.
Een nieuw concept snelle IC-treinen maakt haar opwachting. Elke dag
worden Brussel-Luxemburg en Luxemburg met elkaar verbonden in 2h17
(2h38 vanuit Brussel-Zuid). Zes van die snelle IC-treinen (drie in
elke richting) leveren per enkele rit een tijdwinst tot 22 minuten op
ten opzichte van de klassieke IC J-treinen. Naast de Brusselse
stations en Luxemburg stoppen deze treinen ook in Namen, Libramont en
Aarlen. Ze bieden de inwoners van het Groot Hertogdom Luxemburg meer
mogelijkheden om sneller aan de Belgische kust te geraken, of in
Londen, met de Eurostar vanuit Brussel-Zuid.
De rittijd van de IC J-treinen bedraagt voortaan nog 3 uur tussen
Brussel en Luxemburg. Sommige van deze treinen maken een betere
bediening van het zuiden van de provincie Luxemburg mogelijk.
Zowel de 6 snelle IC-treinen, die 4 Eurocity's en 2 klassieke
nachttreinen vervangen, als de IC J-treinen zijn ultramodern
materiaal, voorzien van alle comfort en klimaatregeling. Ze zijn
samengesteld uit motorstellen MS 96 of nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen,
wat betekent dat er tot 20% meer zitplaatsen worden aangeboden.
Tijdens de week rijden 45 treinen - goed voor meer dan 22.000
zitplaatsen - tussen de twee Europese hoofdsteden; 23 richting
Luxemburg, 22 richting Brussel. Tijdens de week rijden dagelijks in
totaal 325 reizigerstreinen over een deel of de volledige lijn 161
(Brussel-Namen) of 162 (Namen-Luxemburg).
In de toekomst zal er in de modernisering van de as Brussel-Luxemburg
worden geïnvesteerd. Het meerjareninvesteringsplan van de NMBS heeft
in de periode tot 2012 voor niet minder dan 860 miljoen euro aan
investeringen opgenomen. 83,5 miljoen euro wordt besteed aan
capaciteitsuitbreiding van de lijnen, zodat de commerciële snelheid
omhoog kan. Voor het instandhouden van de capaciteit van de lijnen 161
en 162 wordt 283 miljoen euro uitgetrokken. Het budget voor de
'oversteek' van Namen is bepaald op euro 30 miljoen. Het op vier
sporen brengen van de lijn 161 tussen Ottignies en Brussel (in het
kader van het GEN) is gebudgetteerd op 465 miljoen euro.
Het EurocapRail-project, een van de prioritaire infrastructuurwerken
op Europees vlak, kan nog bovenop deze investeringen komen.
NMBS