Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 21 november 2003

Blijf bij de tijd: Méér treinen en stations in nieuwe Planner Plus en Spoorboekje

Vanaf 14 december gaan er méér treinen rijden op verschillende trajecten in Nederland, vooral in de Randstad en rond Eindhoven. Op werkdagen overdag neemt het aantal treinritten met zo'n 150 toe. Overal veranderen vertrek- en aankomsttijden. De Planner Plus en het Spoorboekje met de nieuwe dienstregeling zijn vanaf 22 november te koop.

De belangrijkste uitbreidingen van de dienstregeling 2004 zijn: Tussen Alkmaar en Amsterdam C komt er op alle dagen van de week overdag 2x per uur een sneltrein bij, die in de spits bovendien doorrijdt van/naar Schagen (-Den Helder). Tussen Rotterdam C en Dordrecht wordt het aantal stoptreinen op maandag t/m vrijdag overdag uitgebreid tot 4 per uur. In Rotterdam Blaak gaat 2x per uur de sneltrein Amsterdam - Dordrecht (-Breda) v.v. stoppen. 3. In Delft gaat 2x per uur de Intercity Den Haag C - Eindhoven (- Venlo) v.v. stoppen om de grote aantallen reizigers hier beter van dienst te zijn. Rondom Eindhoven gaan overdag meer stoptreinen rijden. Naar Tilburg West, 's-Hertogenbosch en Weert wordt de frequentie in de daluren verdubbeld tot 2x per uur (behalve Eindhoven - Weert op zondag). Tussen Eindhoven en Boxtel rijdt op werkdagen overdag voortaan ieder kwartier een trein. De nieuwe Gooiboog maakt het mogelijk sneller en zonder overstap te reizen tussen Flevoland, 't Gooi en Utrecht. Er gaat 1x per uur (in de spits 2x per uur) een trein Utrecht C - Hilversum - Almere Buiten v.v. rijden Over de nieuwe Hemboog gaat 1x per uur een stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Zaandam - Schiphol - Hoofddorp v.v. rijden. Het scheelt de reizigers een overstap in Sloterdijk en maakt de reistijd korter. Om het nieuwe station Tilburg Reeshof te bedienen gaat de stoptrein Eindhoven - Tilburg West doorrijden naar Breda. Overdag rijdt deze trein 2x per uur, 's avonds 1x per uur. Op het nieuwe station Utrecht Terwijde gaat 2x per uur de stoptrein Leiden - Utrecht C stoppen.

Andere belangrijke veranderingen:

1. De Intercity's Heerlen - Den Haag C en Eindhoven - Haarlem wisselen van bestemming: Voortaan rijden zij Heerlen - Haarlem en Eindhoven - Den Haag C. Dit omdat de meeste reizigers van/naar Zuid-Limburg zonder overstap in de richting Utrecht - Amsterdam - Haarlem v.v. willen reizen.


De stoptreinen Maastricht Randwyck - Sittard - Roermond gaan op maandag t/m zaterdag overdag 2x per uur rijden. (Tussen Sittard en Roermond alleen op maandag t/m vrijdag.) Hierdoor verbetert in Roermond de overstap tussen Intercity's en stoptreinen en de overstap naar/van Venlo - Nijmegen v.v. De stoptrein Heerlen -- Roermond wordt ingekort tot Heerlen -- Sittard. Tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal rijden voortaan treinen van Syntus. Op vele trajecten in het land wijzigen vertrek- en aankomsttijden, soms met een enkele minuut, maar hier en daar ingrijpender.

De belangrijkste aanpassingen van het aanbod in de stille uren: Het tijdstip waarop de frequentie van de Intercity's tussen Eindhoven en Utrecht C vermindert van 4 x per uur naar 2 x per uur, wordt vervroegd van 22:00 uur naar 20:00 uur. Tussen Nijmegen en Boxmeer gaan op zaterdagavond en op zondag twee in plaats van drie treinen per uur rijden: een stoptrein vervalt en de sneltrein gaan extra stoppen in Nijmegen Heyendaal en Cuijk. Tussen Haarlem, Leiden en Den Haag gaan 's avonds minder treinen rijden, maar met 4 tot 8 treinen per uur blijven hier veel reismogelijkheden over.

Internationaal
Er gaat een dagelijkse ICE International rijden van Amsterdam Centraal naar Basel. In minder dan 7 uur wordt Zwitserland bereikt. De treinen Schiphol - Hannover - Berlijn v.v. beginnen/eindigen voortaan in Amsterdam Centraal.

Blijf bij de tijd: nieuwe Planner Plus en Spoorboekje Vanaf 22 november zijn Planner Plus en Spoorboekje met de nieuwe dienstregeling te koop bij alle NS verkooppunten en de erkende boekhandel. Planner Plus (E12,50) op cd-rom bevat niet alleen de dienstregeling van NS, maar ook van de overige trein-, tram-, bus, metro- en veerdiensten in Nederland, met aansluitende loop-, fiets- en auto-routes naar alle adressen. Nieuw op Planner Plus is de 'Treinplanner', voor reizen van station naar station. Ook de nieuwe editie van het vertrouwde Spoorboekje is vanaf 22 november te koop, voor E5,50. Nu met méér informatie over treinverbindingen naar het buitenland.

|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS           |
|de      | |Persvoorlichting 030-2357070                              |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --