Persbericht Utrecht, 12 december 2003
Grote schade door brandstichting in trein Camera's in trein nuttig bij opsporing daders
De schade van de brand in een trein op Den Haag Centraal wordt door NS becijferd op zo'n 400.000 euro. NS is verheugd dat de Spoorwegpolitie de vermoedelijke daders van deze brandstichting heeft kunnen aanhouden met behulp van camerabeelden. NS wil de schade op de daders verhalen.
De Spoorwegpolitie kon gebruik maken van opnamen die gemaakt zijn met de in de betrokken trein van de Zoetermeer Stadslijn aanwezige camera's. De beelden waren van een dusdanige kwaliteit dat zij goede diensten bewezen bij de opsporing. Binnenkort worden alle Sprinters van de Zoetermeer Stadslijn voorzien van camera's.
Door de brand in de nacht van 21 op 22 november raakte een Sprinter-treinstel ernstig beschadigd. Het herstel van de trein zal minstens 350.000 euro gaan kosten. NS wil dit bedrag, verhoogd met onder meer de kosten van het langdurig stil moeten leggen van het treinverkeer, claims van gedupeerde reizigers en het wekenlang niet kunnen inzetten van de uitgebrande trein om reizigers te vervoeren, verhalen op de daders. De totale schade bedraagt waarschijnlijk zo'n 400.000 euro. Door de brand moest het Centraal Station in Den Haag worden ontruimd. Er was daar enige uren geen treinverkeer mogelijk. Persoonlijke ongevallen hebben zich - gelukkig - niet voorgedaan.
|Noot aan| |Meer informatie over de schade: NS Persvoorlichting | |de | |030-2357070 | |redactie| | |NS NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 387 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --