Stadsdeel Zeeburg

Van Eesterenlaan en Veelaan geopend

Ruim negen maanden hard werken aan de intensief gebruikte verkeersader in stadsdeel Zeeburg, met daarbij onvermijdelijke wegopbrekingen en omleidingen, heeft een prachtig resultaat opgeleverd. In het Oostelijk Havengebied heeft stadsdeel Zeeburg er twee splinternieuwe straten met veilige fietspaden en veel groen bij. Zeeburg heeft 2,5 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van de C. van Eesterenlaan en Veelaan, die samen een belangrijke verbindingsweg vormen tussen het Oostelijk Havengebied en de Indische Buurt.

Eenheid
De wijze van inrichting van de C. van Eesterenlaan en de Veelaan en de toegepaste materialen hebben geresulteerd in een verbindingsweg die eenheid uitstraalt. Zo zijn de rijbanen geasfalteerd met het zogeheten steenmastiek, dat het geluid van autobanden dempt. De trottoirs zijn van rode klinkers en grote grijze betontegels. De rood geasfalteerde fietspaden zijn gescheiden van de rijweg aangelegd. Met 160 platanen krijgt de verbindingsweg een groen aanzien.

Veiligheid
Naast de wens om de verkeersdoorstroming te optimaliseren, heeft stadsdeel Zeeburg de verkeersveiligheid vooropgesteld bij de definitieve inrichting. Behalve het gescheiden aanleggen van de fietspaden, is de Veelaan ingericht als 30 km/u-gebied. Op de C. van Eesterenlaan zijn snelheidsremmende maatregelen getroffen in de buurt van de basisscholen 8e Montessori en Rietlanden, in combinatie met een voetgangersoversteekplaats. Voor een veilige oversteek door fietsers zijn markeringen aangebracht op het wegdek bij het kruispunt langs de westzijde van de C. van Eesterenlaan. Rond het kruispunt met de Borneolaan worden blindengeleidelijnen aangebracht.

Parkeren
Bij de herinrichting van de C. van Eesterenlaan en Veelaan heeft stadsdeel Zeeburg alle ruimte benut om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te realiseren. Deze inspanning heeft 102 parkeervakken opgeleverd, 74 langs de C. van Eesterenlaan en 28 langs de Veelaan.

Plein
De plek waar een noodgebouw stond voor het Internationaal Instituut voor de Sociale Geschiedenis is nu ingericht als plein. In het hart van de boomrijke wegen vormt dit stenig plein zonder bomen het centrale punt, de entree naar het Oostelijk Havengebied. De inrichting van het plein is strak: zwarte klassieke stenen, roestige stelconplaten, gestileerde banken van gepolijst sierbeton en kraanachtige lichtobjecten zijn de blikvangers.

Veiligheid tijdens werkzaamheden
Wetende dat bewoners en ondernemers geconfronteerd zouden worden met een ingrijpende verkeersafwikkeling gedurende vele maanden, heeft Zeeburg maximaal zorg besteed aan de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. Het stadsdeel heeft rigoureus gekozen voor de veiligheid van de verkeersdeelnemers tijdens de werkzaamheden aan de C. van Eesterenlaan en Veelaan. Daarom is het werk in drie fasen uitgevoerd, waarbij het tijdig en duidelijk aangeven van omleidingen voor het autoverkeer uitermate belangrijk was. Veel werk is ook gemaakt van de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen. Door tijdig en duidelijk te communiceren heeft het stadsdeel de overlast voor de buurt beperkt weten te houden. Tijdens de werkzaamheden werden dan ook niet veel klachten ontvangen.