Van Eesterenlaan en Veelaan geopend
Ruim negen maanden hard werken aan de intensief gebruikte verkeersader
in stadsdeel Zeeburg, met daarbij onvermijdelijke wegopbrekingen en
omleidingen, heeft een prachtig resultaat opgeleverd. In het Oostelijk
Havengebied heeft stadsdeel Zeeburg er twee splinternieuwe straten met
veilige fietspaden en veel groen bij. Zeeburg heeft 2,5 miljoen euro
geïnvesteerd in de vernieuwing van de C. van Eesterenlaan en Veelaan,
die samen een belangrijke verbindingsweg vormen tussen het Oostelijk
Havengebied en de Indische Buurt.
Eenheid
De wijze van inrichting van de C. van Eesterenlaan en de Veelaan en de
toegepaste materialen hebben geresulteerd in een verbindingsweg die
eenheid uitstraalt. Zo zijn de rijbanen geasfalteerd met het zogeheten
steenmastiek, dat het geluid van autobanden dempt. De trottoirs zijn
van rode klinkers en grote grijze betontegels. De rood geasfalteerde
fietspaden zijn gescheiden van de rijweg aangelegd. Met 160 platanen
krijgt de verbindingsweg een groen aanzien.
Veiligheid
Naast de wens om de verkeersdoorstroming te optimaliseren, heeft
stadsdeel Zeeburg de verkeersveiligheid vooropgesteld bij de
definitieve inrichting. Behalve het gescheiden aanleggen van de
fietspaden, is de Veelaan ingericht als 30 km/u-gebied. Op de C. van
Eesterenlaan zijn snelheidsremmende maatregelen getroffen in de buurt
van de basisscholen 8e Montessori en Rietlanden, in combinatie met een
voetgangersoversteekplaats. Voor een veilige oversteek door fietsers
zijn markeringen aangebracht op het wegdek bij het kruispunt langs de
westzijde van de C. van Eesterenlaan. Rond het kruispunt met de
Borneolaan worden blindengeleidelijnen aangebracht.
Parkeren
Bij de herinrichting van de C. van Eesterenlaan en Veelaan heeft
stadsdeel Zeeburg alle ruimte benut om zoveel mogelijk parkeerplaatsen
te realiseren. Deze inspanning heeft 102 parkeervakken opgeleverd, 74
langs de C. van Eesterenlaan en 28 langs de Veelaan.
Plein
De plek waar een noodgebouw stond voor het Internationaal Instituut
voor de Sociale Geschiedenis is nu ingericht als plein. In het hart
van de boomrijke wegen vormt dit stenig plein zonder bomen het
centrale punt, de entree naar het Oostelijk Havengebied. De inrichting
van het plein is strak: zwarte klassieke stenen, roestige
stelconplaten, gestileerde banken van gepolijst sierbeton en
kraanachtige lichtobjecten zijn de blikvangers.
Veiligheid tijdens werkzaamheden
Wetende dat bewoners en ondernemers geconfronteerd zouden worden met
een ingrijpende verkeersafwikkeling gedurende vele maanden, heeft
Zeeburg maximaal zorg besteed aan de bereikbaarheid, leefbaarheid,
veiligheid en communicatie. Het stadsdeel heeft rigoureus gekozen voor
de veiligheid van de verkeersdeelnemers tijdens de werkzaamheden aan
de C. van Eesterenlaan en Veelaan. Daarom is het werk in drie fasen
uitgevoerd, waarbij het tijdig en duidelijk aangeven van omleidingen
voor het autoverkeer uitermate belangrijk was. Veel werk is ook
gemaakt van de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals
fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen. Door tijdig en
duidelijk te communiceren heeft het stadsdeel de overlast voor de
buurt beperkt weten te houden. Tijdens de werkzaamheden werden dan ook
niet veel klachten ontvangen.
Stadsdeel Zeeburg