Socialistische Partij
SP komt op voor bejaarde busreiziger
Buslijn 177 van station Weesp naar Diemen-Noord rijdt sinds mei 2003
een andere route. In eerste instantie was de route tijdelijk, maar het
blijkt een blijvende verandering. Een aantal belangrijke haltes komen
daarmee permanent te vervallen, waaronder een halte bij een
bejaardentehuis. De SP heeft om opheldering gevraagd.
De nieuwe route is bizar. Eerst achterlangs het station, vervolgens
anderhalve kilometer door leeg weiland, dan over een industrieterrein,
dan het spoorviaduct onderdoor en na circa 500 meter belandt hij bij
bejaardentehuis De Hogeweij. Daar is dan eindelijk de eerste halte
vanaf het begin van de route.
Vóór mei 2003 reed de bus dwars door Weesp. En voor de bus bij De
Hogeweij aankwam, was hij maar liefst drie haltes gepasseerd. Het
omleggen van de route werd in eerste instantie gepresenteerd als
tijdelijk: in mei moest het begin van de route, die door Weesp zelf,
geherprofileerd worden. Zelfs voor de chauffeurs van de lijn kwam de
uiteindelijke beslissing:: tijdelijk wordt blijvend, volstrekt
onverwacht.
De halte bij De Hogeweij is tot nu toe de drukste halte. Sinds de
omlegging van de route is niettemin een van de haltes (heen/terug) bij
De Hogeweij weggehaald, waardoor met name de (bejaarde) bewoners van
De Hogeweij ernstig gedupeerd worden. Die moeten nu een groot stuk
lopen voor ze de bus in kunnen. Daar komt nog bij dat in ruil voor de
drie geschrapte haltes in de nieuwe route (=het eerste deel van de
route) geen haltes zijn ingebouwd. Dus het theoretische voordeel:
werknemers van het bedrijventerrein kunnen de bus nemen, wordt niet
tot praktijk gemaakt.
Weesp is al vijftien jaar bezig om het busstation aan de achterkant
van het station te plaatsen. Door de voorgangers van Connexxion zijn
die plannen steeds tegengehouden omdat zij niet wilden tornen aan de
kwaliteitscriteria van het Openbaar Vervoer. Echter op dit moment
wordt in Weesp gewerkt aan de verplaatsing van het lijndienstenstation
naar de achterkant, de weilandenkant. En dat terwijl in heel
Nederland, met uitzondering van Eindhoven en Heerlen, lijnbussen
altijd vóór het station staan, ten gerieve van de
OpenbaarVervoerreiziger.
In september heeft Gedeputeerde Staten (GS) het ROA (Regionaal Orgaan
Amsterdam) toestemming verleend genoemde routewijziging in te stellen.
Dit terwijl het stuk dat sinds mei niet langer bediend wordt door lijn
177 circa 1 kilometer bedraagt. De standaardnorm bij routewijzigingen
is ten hoogste 500 meter. Kortom: waarom in hemelsnaam GS toestemming
heeft verleend, is onduidelijk.
De SP heeft opheldering gevraagd en wil dat Gedeputeerde Staten bij
Connexxion en Weesp er op aandringt in ieder geval de ene opgeheven
halte bij bejaardentehuis De Hogeweij terug te plaatsen, een halte bij
het spoorviaduct op te nemen en het lijnbusstation niet naar de
achterkant van het station te verplaatsen.