Gemeente Alkmaar


Fiets- en voetgangersverkeer in Alkmaar wordt veiliger en beter

Half miljoen euro voor Actieplan Fiets- en Loopverkeer

10 december 2003

Als het aan het college van B&W van Alkmaar ligt wordt de komende twee jaren in totaal EUR 500.000 gestoken in het verbeteren van onder meer de infrastructuur en de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Gezien de schaalgrootte is Alkmaar een stad die zich prima leent voor `langzaam verkeer'. Zo is gebleken dat 67% van alle korte verplaatsingen in de stad per fiets of te voet wordt afgelegd. Des te meer reden om extra aandacht en geld te besteden aan deze groep verkeersdeelnemers. Wandelen of fietsen door Alkmaar moet namelijk een volwaardiger en aantrekkelijker alternatief voor de auto worden. Na twee jaren wordt de aanpak geëvalueerd en wordt besloten over de voortgang van de actieplan.

Het actieplan richt zich voor het fietsverkeer op een fietspadennet bestaande uit een basisnet en 8 belangrijkere zogenoemde `doorstroomassen'. Alle huishoudens in de gemeente liggen binnen 400 meter van dit fietsnetwerk. Het voetgangersnetwerk is zeer wijd vertakt. Het actieplan richt dan ook alleen op plaatsen waar relatief grote concentraties van voetgangers zijn: de zeven belangrijkste routes van en naar de binnenstad en de overige winkelcentra.

Veiligheid en kwaliteit
Het toekomstige langzaam verkeersnetwerk in het algemeen en de zeven belangrijkste routes in het bijzonder moeten aan vier kwaliteitseisen voldoen.

· Directheid (snelheid, hinder op wegen, verkeerslichten, omrijtijden)


· Veiligheid (aparte fiets- en voetgangersvoorzieningen, voorrangsituaties, fietsendiefstal)

· Aantrekkelijkheid (sociale veiligheid, tunnels)
· Comfort (breedte fietsvoorzieningen, drempels, hellingshoeken, bestratingsmateriaal)

Uit inventariserend onderzoek blijkt dat op veel locaties in de stad het nodig te verbeteren valt willen ze voldoen de aan de gestelde kwaliteitseisen. Zo is de ruimte voor fietsers op Wagenweg, Stationsweg, van Ostadelaan (Bloemaertlaan-Terborchlaan), Kennemerstraatweg aan de krappe kant. Verder blijkt dat 9% van de doorstroomassen geen aparte fietsvoorziening heeft en samenvalt met 50 km/uur wegen. De belangrijkste wegen zonder fietsvoorziening zijn de Bierkade, Stationsweg, Terborchlaan en Stationsweg. En door de aanwezigheid van het Noord-Hollandskanaal kent Alkmaar een grote zogenoemde `omrijfactor'.

Concrete maatregelen `meenemen' in regulier onderhoud en reconstructiewerk
In 2004 komt er een fietsenstalling bij de Hoornsevaart, een oversteek bij Grevelingen en een fietsdiefstalpreventieplan voor de stadswachten. Voor 2005 staan onder andere fietsvoorzieningen aan de Terborghlaan op de planning en een rotonde aan de Muiderwaard/Noorderkade. 2006 is het jaar van de aanleg van de N242 gereed zijn. Voor de fietsers betekent dit onder andere dat de N242 ter hoogte van de Nollenweg en Westdijk ongelijkvloers kan worden gekruist.
De belangrijkste wandelroutes in de stad krijgen meer zebrapaden en verkeerslichten die voorzien zijn van goede geleidevoorzieningen en waarschuwingssignalen (rateltikkers bij verkeerslichten). Dit ontbreekt bij de meeste verkeerslichten en bijna alle zebrapaden. Geen enkele rotonde is voorzien van blinde geleidevoorzieningen.

Verkeerswethouder Kloos: "Ik ben blij heel concreet te kunnen investeren in Alkmaar als het gaat om het fiets- voetgangersverkeer. Het verkeer is een samenspel auto, bus, fiets en voetganger. Dit college vindt dat de burgers de keuze moet worden gelaten. Het doet dan ook investeringen in alle doelgroepen: auto (parkeergarage, medefinanciering N242, bus (HALOV Corridor, compensatie bezuinigingen) en nu de fiets en voetganger. En door de werkzaamheden tegelijk uit te voeren met bijvoorbeeld regulier onderhoud hebben we er zo weinig mogelijk last van. Dit is een trendbreuk met het verleden toen de aanleg van fietspaden afhankelijk was van de onderhoud van wegen."

10 december 2003