Gemeente Alkmaar
Fiets- en voetgangersverkeer in Alkmaar wordt veiliger en beter
Half miljoen euro voor Actieplan Fiets- en Loopverkeer
10 december 2003
Als het aan het college van B&W van Alkmaar ligt wordt de komende twee
jaren in totaal EUR 500.000 gestoken in het verbeteren van onder meer
de infrastructuur en de verkeersveiligheid voor fietsers en
voetgangers. Gezien de schaalgrootte is Alkmaar een stad die zich
prima leent voor `langzaam verkeer'. Zo is gebleken dat 67% van alle
korte verplaatsingen in de stad per fiets of te voet wordt afgelegd.
Des te meer reden om extra aandacht en geld te besteden aan deze groep
verkeersdeelnemers. Wandelen of fietsen door Alkmaar moet namelijk een
volwaardiger en aantrekkelijker alternatief voor de auto worden. Na
twee jaren wordt de aanpak geëvalueerd en wordt besloten over de
voortgang van de actieplan.
Het actieplan richt zich voor het fietsverkeer op een fietspadennet
bestaande uit een basisnet en 8 belangrijkere zogenoemde
`doorstroomassen'. Alle huishoudens in de gemeente liggen binnen 400
meter van dit fietsnetwerk. Het voetgangersnetwerk is zeer wijd
vertakt. Het actieplan richt dan ook alleen op plaatsen waar relatief
grote concentraties van voetgangers zijn: de zeven belangrijkste
routes van en naar de binnenstad en de overige winkelcentra.
Veiligheid en kwaliteit
Het toekomstige langzaam verkeersnetwerk in het algemeen en de zeven
belangrijkste routes in het bijzonder moeten aan vier kwaliteitseisen
voldoen.
· Directheid (snelheid, hinder op wegen, verkeerslichten, omrijtijden)
· Veiligheid (aparte fiets- en voetgangersvoorzieningen,
voorrangsituaties, fietsendiefstal)
· Aantrekkelijkheid (sociale veiligheid, tunnels)
· Comfort (breedte fietsvoorzieningen, drempels, hellingshoeken,
bestratingsmateriaal)
Uit inventariserend onderzoek blijkt dat op veel locaties in de stad
het nodig te verbeteren valt willen ze voldoen de aan de gestelde
kwaliteitseisen. Zo is de ruimte voor fietsers op Wagenweg,
Stationsweg, van Ostadelaan (Bloemaertlaan-Terborchlaan),
Kennemerstraatweg aan de krappe kant. Verder blijkt dat 9% van de
doorstroomassen geen aparte fietsvoorziening heeft en samenvalt met 50
km/uur wegen. De belangrijkste wegen zonder fietsvoorziening zijn de
Bierkade, Stationsweg, Terborchlaan en Stationsweg. En door de
aanwezigheid van het Noord-Hollandskanaal kent Alkmaar een grote
zogenoemde `omrijfactor'.
Concrete maatregelen `meenemen' in regulier onderhoud en
reconstructiewerk
In 2004 komt er een fietsenstalling bij de Hoornsevaart, een oversteek
bij Grevelingen en een fietsdiefstalpreventieplan voor de
stadswachten. Voor 2005 staan onder andere fietsvoorzieningen aan de
Terborghlaan op de planning en een rotonde aan de
Muiderwaard/Noorderkade. 2006 is het jaar van de aanleg van de N242
gereed zijn. Voor de fietsers betekent dit onder andere dat de N242
ter hoogte van de Nollenweg en Westdijk ongelijkvloers kan worden
gekruist.
De belangrijkste wandelroutes in de stad krijgen meer zebrapaden en
verkeerslichten die voorzien zijn van goede geleidevoorzieningen en
waarschuwingssignalen (rateltikkers bij verkeerslichten). Dit
ontbreekt bij de meeste verkeerslichten en bijna alle zebrapaden. Geen
enkele rotonde is voorzien van blinde geleidevoorzieningen.
Verkeerswethouder Kloos: "Ik ben blij heel concreet te kunnen
investeren in Alkmaar als het gaat om het fiets- voetgangersverkeer.
Het verkeer is een samenspel auto, bus, fiets en voetganger. Dit
college vindt dat de burgers de keuze moet worden gelaten. Het doet
dan ook investeringen in alle doelgroepen: auto (parkeergarage,
medefinanciering N242, bus (HALOV Corridor, compensatie bezuinigingen)
en nu de fiets en voetganger. En door de werkzaamheden tegelijk uit te
voeren met bijvoorbeeld regulier onderhoud hebben we er zo weinig
mogelijk last van. Dit is een trendbreuk met het verleden toen de
aanleg van fietspaden afhankelijk was van de onderhoud van wegen."
10 december 2003