Geanimeerd debat bij behandeling Fiscaal Pakket 2004
woensdag 10 december 2003
Na een geanimeerd debat met staatssecretaris Joop Wijn (CDA) heeft de
Eerste Kamer gisteren ingestemd met het Fiscaal Pakket 2004. Wijn die
bij de overgang naar het kabinet Balkenende II de overstap maakte van
het ministerie van Economische Zaken naar dat van Financiën zei aan
het slot: "Ik heb veel geleerd van deze belastingbeschouwingen".
Eerder hadden woordvoerders van diverse fracties hun waardering geuit
voor de betrokken en openhartige wijze van discussiëren van de
staatssecretaris. Uiteindelijk kondigden alleen de fracties van
GroenLinks en de SP aan tegen het Fiscaal Pakket te zullen stemmen,
omdat het de inkomensverschillen zou vergroten.
Het debat krijgt nog een staartje door een motie van D66'er Schuyer
die steun kreeg van de twee andere regeringspartijen CDA en VVD en van
de PvdA, GroenLinks, SP en de ChristenUnie. In de motie wordt de
regering gevraagd vrijstelling te geven van vennootschapsbelasting aan
instellingen die rijksmonumenten restaureren met een culturele
bestemming, zoals kerken, gemalen of fabrieksgebouwen. De stemmingen
over de motie en de verschillende fiscale wetsvoorstellen vinden
plaats op 16 december 2003.
Wijn kondigde op aandrang van VVD en CDA een 'aanpassing' aan van de
Wet op de vennootschapsbelasting. Hij wilde niet van een 'herziening'
spreken, omdat dit teveel verwachtingen zou werken. Maar hij erkende
dat deze wet een 'lappendeken' is en 'hier en daar te ingewikkeld is
geformuleerd'. Een suggestie van D66 om een proef te nemen met een
'elastisch tarief' viel bij Wijn in goede aarde.
Een wens van de VVD om bij de loon- en inkomstenbelasting het
bijzondere tarief weer in te voeren stuitte bij de staatssecretaris op
verzet. Achter de discussie daarover wil hij een punt zetten.
Met verve verdedigde Wijn het 'autopakket'. De hoofdlijn is dat
woon-werk-verkeer vanaf 1 januari 2004 ook tot de zakelijke kilometers
wordt gerekend, maar dat de onbelaste vergoeding per kilometer voor
zakelijk gebruik van een privé-auto teruggaat van 28 naar 18 cent. De
bijtelling voor berijders van een lease-auto wordt 22%. Dit was voor
de meeste lease-rijders 25%. Maar er waren ook bijtellingen van 10, 15
en 20 procent. Als gevolg van de uniformering (een bijtelling van 22%
voor alle leaserijders) leveren de gezamenlijke leaserijders
65 miljoen euro op jaarbasis in.
Over de fiscale steun voor chronisch zieken en gehandicapten zei Wijn
dat dit 'maar één van de instrumenten is' om het koopkrachtverlies te
beperken. Andere belastingbetalers krijgen te maken met een korting
van twee euro op de heffingskorting om de financiële tegemoetkoming
aan chronisch zieken en gehandicapten te financieren.
---
link (opent in een nieuw venster) stenogram 9 december 2003 Dit is
een downloadbaar word-bestand van 363 Kilobyte word
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Eerste Kamer der Staten Generaal