Postadres
Postbus 20001 Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
2500 EA Den Haag der Staten-Generaal
Bezoekadres Postbus 20018
Binnenhof 19, Den Haag 2500 EA DEN HAAG
Datum Kenmerk Onderwerp
10 december 2003 03.463756 Overzicht Postbus 51-campagnes 2004
Hierbij zend ik u het overzicht van de massamediale voorlichtingscampagnes die in
2004 gebruik maken van Postbus 51-middelen.
Met Prinsjesdag (brief 03M458916 d.d. 10 september 2003) stuurde ik u een brief
met het voorlopige overzicht van voorgenomen Postbus 51-campagnes in 2004.
Omdat het hoofdlijnenakkoord pas recentelijk was gesloten, waren nog niet alle
plannen voor massamediale campagnes uitgewerkt. In oktober zijn de ministeries
daarom nogmaals in staat gesteld nieuwe campagnes voor 2004 aan te melden. De
resultaten van beide aanmeldings- en toetsingsronden vindt u in bijgaand overzicht
terug.
Als zendgemachtigde beschikt de rijksoverheid over een vaste hoeveelheid radio- en
televisiezendtijd bij de publieke zenders. Daarnaast wordt zendtijd voor Postbus 51
ingekocht bij de commerciële stations. De totaal beschikbare zendtijd bij publieke
zenders en de ingekochte zendtijd bij commerciële stations wordt opgedeeld in
roulementen. Een roulement is een aantal uitzendmomenten van een televisiespot in
een periode van ongeveer 6 weken waarmee een minimaal gegarandeerd bereik wordt
gehaald.
De resultaten van het effectonderzoek naar de Postbus 51-campagnes worden
jaarlijks aan u toegestuurd. Op 23 juni 2003 heeft u de evaluatie van de campagnes in
2002 ontvangen.
In 2004 maken 25 campagnes gebruik van Postbus 51-zendtijd en -middelen. Eén
campagne, over de griepvaccinatie, maakt alleen gebruik van radiozendtijd.
Voor de volledigheid treft u in de bijlage achtergrondinformatie aan over de definitie
van massamediale campagnes, de toetsingsprocedure en de selectiecriteria die gelden
voor het inzetten van Postbus 51.
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
mr.dr. J.P. Balkenende
Pagina
2/9
Campagnes 2004 (eerste aanmeldingsronde)
SZW Preventie en reïntegratie van zieke werknemers en
arbeidsgehandicapten
De campagne ondersteunt nieuw beleid dat erop is gericht uitval van arbeid door
ziekte en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en terug te dringen. Het massamediale
deel van de campagne is gericht op kennisoverdracht: duidelijk, tijdig en adequaat
bekendmaken en toelichten van alle nieuwe wettelijke maatregelen.
BZK Voorlichting bij rampen
In deze campagne wordt aandacht besteed aan drie onderwerpen. Allereerst het
zogenaamde basisscenario "Wat te doen als de sirene gaat". De campagne kondigt
ook het maandelijkse luide proefalarm aan (op de eerste maandag van de maand) en
informeert de burger over rampentypen en mogelijke handelingsperspectieven in het
geval zich een ramp voordoet.
BZK Verkiezingen 2004 (Europees Parlement)
Op 10 juni 2004 worden verkiezingen gehouden voor de samenstelling van het
Europees Parlement. De campagne richt zich op opkomstbevordering, gekoppeld
aan kennis over (wijzigingen in) het kiesrecht. Deze deelcampagne is een onderdeel
van de koepelcampagne `Verkiezingen. U komt toch ook?'. De deelcampagnes voor
de verkiezingen van gemeenteraden, Tweede Kamer en Provinciale Staten zijn in
2002 en 2003 gevoerd.
BZK/Justitie `Naar een veiliger samenleving'
Deze campagne laat zien wat de overheid doet om Nederland veiliger te maken en
wijst burgers en bedrijfsleven op het belang om hieraan een eigen bijdrage te leveren.
De campagne is tweeledig. De koepelcampagne dient als podium om zowel de
landelijke maatregelen van de overheid te presenteren als de vertaling daarvan op
lokaal niveau. In deelcampagnes worden concrete handelingsperspectieven aangereikt
zodat burgers weten hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een veiliger
samenleving. Voor deze koepelcampagne wordt geen gebruik gemaakt van Postbus
51, voor de verschillende deelcampagnes daar waar relevant wel.
Justitie/BZK `Weet wat je te doen staat als het om geweld gaat'
De campagne richt zich op het doorbreken van een cultuur van afzijdigheid en het
gevoel van machteloosheid ten opzichte van geweld op straat. De campagne is in
2001 en 2002 ook gevoerd en zal in 2004 in aangepaste vorm worden herhaald.
Bij deze landelijke massamediale campagne werken de ministeries van Justitie en
BZK samen met de Stichting `Meld Geweld'.
Deze campagne maakt deel uit van de aangemelde (koepel)campagne `Naar een
veiliger samenleving'.
Pagina
3/9
VROM Huursubsidie
Mensen met een laag inkomen die een huis huren, komen in aanmerking voor
huursubsidie. De campagne is erop gericht de potentiële aanvragers te wijzen op hun
rechten en hen te vertellen hoe en wanneer ze subsidie kunnen aanvragen, waar ze
informatie kunnen vinden en wie hen kan helpen bij de aanvraag.
VROM Energiebewust wonen
Door energie te besparen kan klimaatverandering worden tegengegaan. De
themacampagne biedt de burger verschillende handelingsalternatieven om energie te
besparen. Belangrijk instrument hierbij is het Energie Prestatie Advies (EPA).
EZ Liberalisering energiesector
Per 1 juli 2004 is de afnemer op de energiemarkt vrij in de keuze van
energieleverancier. Burgers en middelgrote en kleine bedrijven moeten de nieuwe
marktsituatie kennen om een goede keuze te kunnen maken op de energiemarkt. Uit
onderzoek blijkt dat zowel burgers als bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn bij
de veranderingen in de marktordening van de energiesector. Er is behoefte aan
neutrale overheidsinformatie naast alle reclame van energieleveranciers.
OCW `Je groeit in het onderwijs'
Het is de voortzetting van de campagne die het beeld van het leraarsberoep positief
moet beïnvloeden. Net als vorig jaar richt de campagne zich naast het voortgezet
onderwijs ook op het primair onderwijs en op beroeps- en volwasseneneducatie. De
campagne is gericht op een brede doelgroep: instromers, zij-instromers, herintreders
en de sociale omgeving. De campagne moet het imago van het werken in het
onderwijs verbeteren.
VWS Stoppen met roken
Om de effectiviteit van stoppogingen te vergroten en de toename van het aantal niet-
rokers te bevorderen, wordt een pakket aan maatregelen uitgevoerd. De campagne
richt zich op het vergroten van de kennis over de beschikbare stopmethoden en het
verbeteren van de houding van rokers ten opzichte van deze methoden. Het
ministerie werkt bij deze campagne samen met STIVORO (Stichting
Volksgezondheid en Roken).
Pagina
4/9
VWS Vrij veilig
De meerjarencampagne beoogt een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het
aantal nieuwe SOA-infecties in Nederland door het bevorderen van veilig vrijgedrag.
Hierbij ligt de nadruk op condoomgebruik. SOA zijn infectieziekten en kunnen
ernstige gezondheidsschade aanrichten. Het risico bestaat dat bij onvoldoende
inspanningen om soa te bestrijden, de verspreiding steeds verder gaat, onder meer
door een toename van resistente virussen en bacteriën. Het ministerie werkt bij deze
campagne samen met de Stichting SOA-bestrijding.
VWS Griepvaccinatie
Jaarlijks terugkerende radiospot die met name de risicogroepen attendeert op de
vaccinatie tegen influenza. De campagne richt zich op mensen met een chronische
aandoening als onder meer hartpatiënten, longpatiënten, mensen met diabetes,
nierpatiënten en alle 65-plussers. Door de griepprik worden tijdens een
griepepidemie ruim 5000 sterfgevallen voorkomen. De campagne ondersteunt de
oproep van huisartsen aan de risicogroepen. Het ministerie werkt bij deze campagne
samen met het College voor zorgverzekeringen.
AZ 4 en 5 mei
Ieder jaar wordt aandacht besteed aan de (doden)herdenking op 4 mei en de viering
van de bevrijding op 5 mei in relatie tot het thema `vrijheid' en het behoud daarvan.
Deze massamediale campagne is de `drager' van verschillende (lokale en regionale)
communicatieactiviteiten, die door derden worden ingevuld. De campagne wordt in
nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en een aantal ministeries
opgezet.
V&W Agressie in het verkeer
Agressief gedrag in het verkeer of als zodanig opgevat gedrag, blijkt de grootste
ergernis van weggebruikers en is waarschijnlijk ook een belangrijke factor bij het
ontstaan van ongevallen. Regelgeving alleen is onvoldoende om een gewenst
verkeersgedrag te bewerkstelligen. Een combinatie van communicatie en handhaving
moet hieraan bijdragen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het
Korps Landelijke Politiediensten en het Bureau Verkeershandhaving van het
Openbaar Ministerie. De campagne spitst zich toe op de onderwerpen afstand
houden (Houd 2 seconden afstand) en het inhaalgedrag op 80 km wegen.
De komende jaren zijn `Bob', `Autogordels', `Fietsverlichting' en 'Houd 2 seconden
afstand', onderwerpen voor de verkeersveiligheidscampagnes. Aan deze campagnes
wordt de pay-off: "Daar kun je mee thuis komen" gekoppeld.
Pagina
5/9
V&W BOB, Alcohol in het verkeer
Het gebruik van alcohol in het verkeer leidt nog steeds tot doden, gewonden en tot
andere schade. Bij 1 op de 5 dodelijke verkeersslachtoffers is alcohol in het spel.
De 'Bobcampagne' is een campagne die wordt gestimuleerd door de Europese Unie.
De kern van de campagne is het maken van afspraken over wie nuchter naar huis
rijdt na een avond uit. Die persoon heet voor de gelegenheid Bob. `Bob' is in eind
2001 gestart als een meerjarige campagne waarin wordt samengewerkt met partijen
als de horeca- en alcoholbranche, politie (koppeling aan handhaving) en regionale en
lokale overheden.
De introductie van Bob is zeer voorspoedig verlopen. De Postbus 51-campagne
moet er in combinatie met de andere gezamenlijke activiteiten voor zorgen dat men
niet vergeet afspraken te maken over alcohol en verkeer.
V&W Autogordels
Doel van deze campagne is het vergroten van de kennis over het verplichte gebruik
van autogordels achter in de auto. Het dragen van de gordel moet een gewoonte
worden, zowel voor- als achter in de auto. Door een combinatie van handhaving en
communicatie kan slachtofferreductie worden bereikt. Daarom wordt samengewerkt
met politie, Openbaar Ministerie, decentrale overheden en maatschappelijke
organisaties.
V&W Fietsverlichting
De gelijktijdige inzet van massamediale voorlichting (landelijk én regionaal) en gericht
politietoezicht moet het gebruik van fietsverlichting bevorderen met als doel het
aantal fietsongevallen te reduceren. Er wordt een mix van instrumenten ingezet
waarbij communicatie en handhaving gekoppeld zijn.
Financiën Invoering Automatische Voorlopige Teruggaaf
Met Voorlopige Teruggaaf (VT) kunnen belastingplichtigen (te veel) ingehouden
loonbelasting/premie volksverzekeringen al in het jaar zelf, maandelijks, rechtstreeks
terugkrijgen van de Belastingdienst. Dit jaar verandert het VT-aanvraagproces. VT-
gerechtigden ontvangen geen aanvraagformulier in het najaar, maar de
Belastingdienst stelt op basis van historische gegevens een VT-bedrag vast dat in
december wordt toegezonden en alleen hoeft te worden gecontroleerd. Nieuwe VT-
aanvragers worden in deze campagne op het mogelijke recht op VT gewezen.
Pagina
6/9
Campagnes 2004 (tweede aanmeldingsronde)
Justitie/BZK Identificatieplicht
De invoering van de uitgebreide identificatieplicht is aan het parlement voorgelegd.
Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zal de Nederlandse bevolking tijdig op de
hoogte moeten worden gebracht van de plicht tot het dragen - en op verzoek tonen -
van een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor alle personen van 14 jaar en ouder die
in Nederland verblijven.
Deze campagne maakt deel uit van de koepelcampagne `Naar een veiliger
samenleving' (zie eerste aanmeldingsronde).
VWS Actieve leefstijl
Dagelijks bewegen heeft een positief effect op het voorkomen van verschillende
ziekten, zoals chronische aandoeningen, hart- en vaatziekten en diabetes. Meer dan
de helft van de Nederlandse bevolking beweegt echter onvoldoende. Onder de naam
FLASH! (Bewegen, Lopen, Actiemomenten, Sporten, Huishoudelijke activiteiten)
stimuleert deze campagne gezond gedrag en laat zien hoe een half uur per dag
bewegen op een natuurlijke wijze in het dagelijks leven is in te passen. Het ministerie
werkt bij deze campagne samen met het NISB (Nederlands Instituut voor Sport en
Bewegen).
BuZa Europa/Europese Unie
In 2004 vinden er belangrijke ontwikkelingen plaats, zoals de uitbreiding van de
Europese Unie, de Europese parlementsverkiezingen en het Nederlandse
voorzitterschap van de Europese Unie. Deze campagne laat aan de Nederlandse
bevolking zien dat Europa het dagelijks leven vaker beïnvloedt dan men denkt. De
campagne schuwt de dilemma's die Europa met zich meebrengt niet, maar laat vooral
de positieve kanten voor het individu zien. Deze campagne fungeert als koepel;
andere ministeries kunnen binnen dit kader ook om aandacht voor Europa vragen.
BZK/BuZa Referendum Europese grondwet
Mogelijk wordt op 10 juni 2004 een nationaal referendum gehouden over de
deelname van Nederland aan een Europese grondwet. In dat geval zal de
Nederlandse bevolking tijdig moeten worden geïnformeerd en de procedure
uitgelegd. Als het referendum doorgaat, zal deze campagne zoveel mogelijk
aansluiten bij de campagnes 'Verkiezingen. U komt toch ook?' en `Europa/Europese
Unie'.
VROM Bewust consumeren
Consumenten zijn een belangrijke stakeholder in de verduurzaming van de
samenleving. Ze kunnen een bijdrage leveren aan een beter milieu door bijvoorbeeld
hout te kopen van het FSC-keurmerk en milieuvriendelijke verf. De campagne wil de
consument aanzetten tot bewuster koopgedrag.
Pagina
7/9
VROM Gezond en veilig wonen
Deze campagne bestaat uit twee deelcampagnes. De eerste richt zich op de risico's in
huis, die veroorzaakt worden door bijvoorbeeld vocht, loden leidingen, asbest, gas-
en elektra-installaties. Mensen zijn zich te weinig bewust van de (gezondheids)risico's.
De campagne laat zien hoe een bepaalde situatie kan worden verbeterd.
De tweede deelcampagne richt zich op de veiligheid en gezondheid om het huis.
Bewoners worden geattendeerd op het bestaan van de zogenaamde risicokaart.
Hierop zijn per gemeente/provincie de risicogebieden in kaart gebracht.
Financiën Controlethema
De Belastingdienst controleert jaarlijks de aangifte inkomstenbelasting op een
bepaald thema. In 2004 is dat de lijfrenteaftrek. Mensen die een lijfrentepolis hebben
en kunnen aantonen dat ze een pensioengat hebben, kunnen deze aftrekken. De
campagne maakt de bevolking bewust van het bestaan van fiscale regels en geeft aan
hoe de Belastingdienst eventueel hulp kan bieden als er vragen zijn.
V&W Nederland leeft met water
Deze meerjarencampagne is in 2002 gestart en maakt de bevolking bekend met de
gevolgen van het nieuwe waterbeleid. In 2004 laat de campagne zien wat de overheid
doet om de problemen aan te pakken. Hierdoor moet de kennis over en het begrip
voor de gemaakte keuzes worden vergroot. In een volgende fase krijgt de bevolking
eigen handelingsalternatieven aangeboden.
Deze massamediale campagne dient als kapstok voor communicatieactiviteiten van
provincies, gemeenten en waterschappen.
Pagina
8/9
Achtergrondinformatie
Onder een massamediale voorlichtingscampagne wordt verstaan: een
communicatieproject, dat gebruik maakt van massamedia (tv, radio en/of een
combinatie van middelen met landelijk bereik), dat (mede) namens de rijksoverheid
wordt gevoerd of (gedeeltelijk) wordt gefinancierd door de rijksoverheid. Er is een
onderscheid te maken tussen campagnes die gebruik maken van Postbus 51-zendtijd
en -middelen en de campagnes die hier géén gebruik van maken.
Vanwege mijn verantwoordelijkheid als zendgemachtigde van de rijksoverheid voor
Postbus 51, worden alleen de campagnes die Postbus 51-middelen inzetten
aangemeld via deze brief. Campagnes die geen gebruik maken van Postbus 51 dienen
door de ministeries rechtstreeks via begrotingsstukken of beleidsnota's aan de
Tweede Kamer te worden gemeld.
De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Postbus 51-aanmeldingen voor 2004 getoetst in
overleg met de interdepartementale commissie Publiekscommunicatie en Informatie.
Dit is gebeurd aan de hand van de volgende criteria:
1. Is het onderwerp van de campagne een prioriteit van kabinetsbeleid en/of
strategisch akkoord;
2. Wat is het maatschappelijk belang van de campagne of het maatschappelijk risico
indien de campagne niet wordt gevoerd;
3. Rechtvaardigt de grootte/omvang en bereikbaarheid van de doelgroep een
campagne;
4. Wat is de verwachte effectiviteit van de campagne in relatie tot de inzet van media
en middelen;
5. Is de informatie relevant voor de burger;
6. Zijn mogelijkheden tot samenwerking met andere ministeries onderzocht.
Na toetsing aan deze criteria wordt de lijst met goedgekeurde campagnes opgesteld.
Om vast te stellen welke urgentie of prioriteit een onderwerp heeft, wordt gekeken
naar een drietal aanvullende voorwaarden.
1. Nut en noodzaak van een campagne afgezet tegen andere campagnes (het
relatieve belang van een campagne);
2. Evenwichtige 'weergave' van het regeringsbeleid (spreiding van
campagneonderwerpen). Politieke prioriteiten moeten worden gecommuniceerd
maar ook voor andere overheidsboodschappen moet ruimte beschikbaar zijn;
3. Bij invoering van nieuwe wet- en regelgeving wordt het belang van het
onderwerp en de geschiktheid van Postbus 51 als afzender meegewogen.
Vervolgens wordt een eindafweging gemaakt en wordt de beschikbare zendtijd op
basis van deze prioriteitsstelling verdeeld.
Pagina
9/9