10-12-2003
Opel levert meer dan 80 gepatenteerde ideeën
Opels claim vooruitstrevende voertuigen te fabriceren wordt ingegeven
door 80 innovatieve en vaak zeer slimme patenten die in de recent
geïntroduceerde Opel Signum, Opel Vectra Stationwagon en Opel Meriva
te vinden zijn.
Hiermee wordt een vervolg gegeven aan de lange traditie van patenten
bij Opel waarbij innovatieve en vaak technisch onconventionele
oplossingen worden gevonden. De basis voor de patenten van Opel werd
al in 1880 gelegd door de oprichter van Opel, Adam Opel, toen hij zijn
verstelbare stiksellengte-regelaar voor naaimachines liet patenteren.
Tegenwoordig staan de patenten borg voor de inventiviteit en de
creativiteit van het totale Opel-team van 31.000 werknemers.
Meer kracht, meer plezier
Een voorbeeld van een patent over de gehele modellenreeks, is terug te
vinden bij de dieselmotoren. De 2.0 en de 2.2 DTi ECOTEC dieselmotoren
hebben nieuwe controlesoftware, waarmee het vermogen bij een breed
toerengebied aanspreekbaar is. De voordelen voor de consument zijn
direct merkbaar: beide motoren leveren een hoger vermogen over een
breder gebied. Met de vlottere acceleratie die hierdoor ontstaat,
neemt het rijplezier toe. Het patent voor deze nieuwe controlesoftware
werd in maart 2003 toegekend.
Innovatieve systemen voor een flexibel interieur
Zowel de Opel Meriva als de Opel Signum zijn toonaangevend als het
gaat om flexibiliteit. De laatste ontwikkelingen borduren voort op het
Flex-7 stoelsysteem van de Opel Zafira. In de Opel Signum kunnen de
achterstoelen worden neergeklapt waarbij de stoelen tegelijkertijd
naar beneden zakken waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat. Dit
ingenieuze systeem is buitengewoon handig in het gebruik en uniek in
zijn klasse.
De Opel Meriva heeft een soortgelijk systeem. Het FlexSpace
stoelsysteem maakt het mogelijk de interieurconfiguratie snel en
gemakkelijk aan te passen aan de omstandigheden, zonder hierbij de
stoelen te hoeven veranderen. De innovatieve vijfzitter kan snel en
moeiteloos worden getransformeerd in een vier-, drie- of tweezitter
met een grote laadruimte. De driepersoons achterbank kan worden
opgedeeld in twee individuele stoelen met comfortabele armsteun in het
midden. Deze Opel patenten garanderen een hoge mate aan flexibiliteit
en comfort.
Het gepatenteerde FlexOrganizer systeem geeft de Opel Vectra
Stationwagon een volledig nieuwe zitopstelling en verschillende
bagageruimte configuraties. Het modulaire systeem maakt het mogelijk
de bagageruimte flexibel in te delen en bagage veilig en keurig
opgeruimd te vervoeren. De basis van het systeem wordt gelegd door
twee rails in de zijpanelen achterin. Een systeem van netten en
opklapbare verdelers zijn in de rails te plaatsen, waarmee de
bagageruimte is in te delen naar de individuele transportwensen.
Nieuwe ideeën voor grotere veiligheid en gemak
De laatste modellen zetten de nieuwe standaard op het gebied van
veiligheid. Een voorbeeld is het nieuw ontwikkelde dakdrager-systeem,
dat een prachtig design combineert met aanvullende veiligheidsaspecten
en gebruiksgemak. In de Opel Signum maakt de dakrailing deel uit van
het dak zelf en is deze niet bevestigd aan het dak met steunpootjes.
De Opel-ingenieurs hebben de constructie versterkt door verticale
lamellen, zonder hierbij het bijzondere design van de Opel Signum te
verstoren. Het dakdrager-systeem doorstond de zongenaamde City Crash
Test met verve. Bij een botsnelheid van 30 km/u voldeed het
gepatenteerde systeem met gemak aan de minimumeisen. Bij de test was
bovendien een lading van 100 kg op het dak geplaatst in plaats van de
voorgeschreven 75 kg. Het innovatieve systeem verlaagt bovendien de
luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik.
Een hele serie patenten verbetert het functioneren en de installatie
van airbags. Waar airbags vroeger elektronisch gecontroleerd werden,
zorgt nu een mechanisch systeem voor het relatief gelijkmatig
ontvouwen van de airbags bij een ongeval. De gelijkmatige en
efficiënte ontvouwing verlaagt de kans op letsel. Tegelijkertijd is
het systeem in vergelijking met het conventionele systeem minder
storingsgevoelig.
Een andere nieuwe ontwikkeling is de kunststof klep waarmee de airbag
aan de passagierszijde wordt afgedekt. De klep is in het dashboard
geïntegreerd en heeft een van tevoren bepaald breekpunt. Bij een
ongeval breekt de klep open, zonder los te laten van het dashboard.
Het risico van letsel als gevolg van loskomende componenten van het
airbagsysteem neemt hiermee aanzienlijk af. De gehele airbag-unit is
bovendien vervaardigd van plastic waarmee het gewicht wordt
gereduceerd en dan kans op letsel verder afneemt.
Kleine verbeteringen, grote uitwerking
Naast de veelal in het oog springende patenten, zijn er ook tal van
kleine maar ingenieuze ideeën, waarmee de auto een perfecte
reiscompagnon wordt. Het inmiddels gepatenteerde puddle light is
onderdeel van de kentekenplaatverlichting van de Opel Signum en Opel
Vectra en schakelt automatisch in bij geopende achterklep. Hiermee zie
je in het donker waar je staat.
Een andere technische innovatie is te vinden bij de buitenspiegels.
Als de achteruit wordt ingeschakeld, richt de rechterbuitenspiegel
zich automatisch schuin naar beneden waardoor de bestuurder een
uitstekend zicht krijgt direct naast de auto en parkeren een stuk
gemakkelijker wordt. Het systeem wordt automatisch uitgeschakeld als
zich een aanhanger of caravan achter de auto bevindt. In dat geval
heeft de Signum-rijder immers beide buitenspiegels nodig op ooghoogte.
Voor de eerste keer is de gepatenteerde transportmodus geïntegreerd in
de nieuwe modellen. Een voertuig brengt soms meer dan 40 dagen door
aan boord van een schip voor de aflevering. Al wordt de auto niet
gebruikt, de auto verbruikt wel een kleine hoeveelheid energie. In de
nieuwe transportmodus wordt deze energie met 40% teruggedrongen.
Functies die niet benodigd zijn tijdens het transport, zoals klok of
centrale deurvergrendeling, worden uitgeschakeld.
Dankzij het intelligente controlesysteem blijft het volledig
functioneel en veilig om mee te rijden. Als de auto is gearriveerd bij
de distributeur kunnen de functies snel en gemakkelijk gereactiveerd
worden, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Cross-Carline-strategie brengt verbeteringen sneller bij de klant
Veel innovaties zijn in verschillende vormen terug te vinden bij
verscheidene voertuigen. Opel volgt bij de inzet en ontwikkeling van
nieuwe elementen de zogenaamde Cross-Carline-strategie: technische
innovaties worden voor een zo breed mogelijk modellengamma ontwikkeld.
Door deze methode komen innovaties sneller beschikbaar voor de
consument. Daarnaast zorgen de patenten ervoor dat de innovaties
exclusief aan Opel voorbehouden blijven. Voor Hans H. Demant, lid van
de Adam Opel AG Board of Managers en verantwoordelijk voor het
International Technical Development Center, zijn de patenten het
instrument van de onderneming om nieuwe ontwikkelingen te beschermen:
Onze Signum, Vectra Stationwagon en Meriva zijn innovatieve
voertuigen, voorzien van tal van intelligente oplossingen. Deze
modellen demonstreren de kracht van innovatie en vindingrijkheid van
de Opel-medewerker. Daarom zijn exclusiviteit en de bescherming van de
patenten heel belangrijk voor ons.
AutoRai