10-12-2003
Bologna Motor Show feest van Italiaans nieuws
Tijdens de 28e Bologna Motor Show vormt de Fiat-, Alfa- en Lancia
stand het zonnige middelpunt. Fiat Auto laat de zomer nog even in de
tentoonstellingshallen terugkeren om op passende wijze te vieren dat
de Fiat Panda net is verkozen tot Auto van het Jaar 200
Om de veelzijdigheid van de compacte Italiaan nog eens extra te
onderstrepen presenteert Fiat in Bologna een verrassend uitgebreide
serie varianten van de Panda, waaronder een extroverte
vierwielaangedreven SUV die nadrukkelijk is afgeleid van het Simba
prototype dat we op de Nederlandse AutoRAI hebben gezien. Verder een
al even opvallende Abarth sportversie en een Panda 4x4 die -zo te
zien- morgen in productie zou kunnen gaan. Het is inmiddels geen
geheim meer dat Fiat de Panda modellenlijn flink wil uitbreiden, zodat
je er inderdaad van mag uitgaan dat de in Bologna gepresenteerde
versies veel méér zijn dan praatplaatjes. Sterker nog: de bezoekers
krijgen een voorproefje te zien van de toekomst van de
Panda-modellenlijn.
De Panda 4x4 toont op een speciaal aangelegd off-road parcours buiten
de hallen waar hij toe in staat is. Daar zullen zijn beschermplaten,
extra grondspeling (150 mm) en forse terreinbanden (185/75 R 14) goed
van pas komen. De vierwielaangedreven Panda is in Bologna in actie te
zien met de 44 kW (60 pk) 1.2-litermotor en de 51 kW (70 pk) 1.3
MultiJet. Indien mogelijk nog sportiever is de Panda Abarth Rally die
door N.Technology is gebouwd. Hetzelfde adres waar ook alle andere
racewagens van de Fiat Groep worden geprepareerd. De Panda Abarth
Rally wordt opvallend genoeg aangedreven door een getunede versie van
de 1.3 MultiJet 16V, voorzien van een turbo met variabele geometrie en
uiteraard een aangepast motormanagement. De krachtbron is goed voor
102 pk en een fenomenale trekkracht. Er is tevens een nieuwe
versnellingsbak gemonteerd. De keuze viel op een aangepaste en
versterkte uitvoering van de vijfbak uit de Punto JTD.
Primeur Stilo 2004
Een andere glansrol op de Fiat stand is weggelegd voor de nieuwe
modelgeneratie van de Fiat Stilo, zoals die vanaf begin volgend jaar
leverbaar is. De succesrijke middenklasser wordt binnenkort in zijn
2004 uitvoering aan de vakpers voorgesteld, maar de vele bezoekers van
de Bologna Motor Show (vorig jaar 1,2 miljoen!) krijgen de primeur.
Naast een aantal stijlvolle designaanpassingen - waarbij vooral de
achterkant flink is aangepast - valt de introductie van twee
krachtbronnen op. De Stilo wordt namelijk leverbaar met de nieuwste
telg van de FIRE motorenfamilie, de gespierde 1.4-16V. Met zijn 95 pk
vormt die een uitstekende combinatie met de Stilo. Dat geldt
vanzelfsprekend ook voor de nieuwste dieseluitvoering: de 140 pk
sterke 1.9 MultiJet. Met een trekkracht van liefst 305 Nm biedt die
een formidabele souplesse en zeer sportieve prestaties. De topsnelheid
van 200 of 203 kilometer per uur - afhankelijk van de
carrosserievariant - is een tastbaar bewijs dat de dynamiek van hoog
niveau is. Voor de sprint naar 100 kilometer per uur heeft de nieuwe
Stilo diesel slechts 9,7 seconden nodig. Dat alles wordt gecombineerd
met een gemiddeld brandstofverbruik van maximaal (voor de grote Stilo
Multi Wagon) 5,6 liter op 100 kilometer. Daarmee laat de Stilo eens te
meer zien waarom de nieuwste generatie dieselmotoren zo immens
populair is. De Stilo 140 pk diesel biedt immers het beste van
meerdere werelden.
Alfa Romeo 8c Competizione en Alfa Kamal
Ook Alfa Romeo en Lancia laten zich tijdens deze thuiswedstrijd voor
de Italiaanse merken bepaald niet onbetuigd. Naast de nieuwe Alfa GT
en de kersverse Alfa 166 is op de 28e Bologna Motor Show een prominent
plaatsje onder de spotlights weggelegd voor het imposante Alfa Romeo
8c Competizione supersportwagen prototype met zijn 400 pk sterke 4.2
liter V8 en een top van meer dan 300 kilometer per uur.
Ook de Alfa Kamal concept car zal zonder twijfel veel aandacht
trekken. Hij laat zien hoe een toekomstige Alfa Romeo SUV met het
unieke DNA van dit sportieve automerk vorm zou kunnen krijgen. In dit
geval wordt hij aangedreven door de 250 pk 3.2 liter V6. De ontwerpers
in Arese geven de Kamal een in deze klasse ongekend laag zwaartepunt
mee, wat op zijn beurt borg staat voor een portie extra dynamiek.
Zoals je die van een Alfa Romeo nu eenmaal mag verwachten, ook wanneer
het een model in deze voor het sportieve Italiaanse merk totaal nieuwe
klasse betreft. De Kamal is 435 centimeter lang, 186 centimeter breed
en 162 centimeter hoog.
Lancia Fulvia Coupé
Lancia is volop in beweging. Dat bewijst de pas gelanceerde compleet
nieuwe generatie Ypsilon - in Bologna is hij overigens in diverse
speciale uitvoeringen te zien - en dat bewijst ook de presentatie van
de fraaie Lancia Fulvia Coupé. Een studiemodel met een knipoog naar de
Lancia historie, en dan hebben we het vanzelfsprekend over de Fulvia
Coupé die in 1965 in Genève werd voorgesteld, maar tegelijkertijd
zeker ook een blik in de toekomst.
De 21e eeuwse uitvoering van de befaamde sportwagen krijgt de meest
moderne techniek mee die op dit moment beschikbaar is en het resultaat
is veelbelovend. Het Fulvia Coupé studiemodel mikt net als zijn
voorganger op snelheid en wendbaarheid, zonder dat exotische
krachtbronnen benodigd zijn. Onder andere door toepassing van
aluminium carrosseriepanelen zijn de modelmakers erin geslaagd de auto
onder de 1000 kilogram te houden, om precies te zijn 990 kilogram.
Overigens hadden speciale HF uitvoeringen destijds ook al een
lichtmetalen motorkap en -deuren. Die aanpak staat borg voor een zeer
levendig karakter. De Fulvia Coupé is enorm wendbaar, stuurt
uitzonderlijk scherp en laat mede door zijn lage luchtweerstand een
top van 214 kilometer per uur noteren. Des te verrassender is het dat
onder zijn motorkap een voor deze klasse relatief bescheiden 103 kW
(140 pk) krachtbron aan het werk is. Het betreft een 1.8
zestienklepper. De acceleratie is niettemin flitsend: 0 tot 100
kilometer per uur in 8,6 seconden. Dat alles bij een gemiddeld
normverbruik van 7,3 liter op 100 kilometer.
Kortom: het concept van een doordachte sportwagen voor de 21e eeuw.
Hoe de toekomst van dit studiemodel eruit ziet, zal in hoge mate
afhangen van de reacties van pers en publiek.
AutoRai