Opkopzorg


Volgende stap richting functiegerichte bekostiging in de AWBZ; de nieuwe CTG-beleidsregel extramurale zorg

Op 18 november 2003 heeft de Staatssecretaris de nieuwe CTG-beleidsregel extramurale zorg goedgekeurd. Met deze goedkeuring is de volgende stap op weg naar functiegerichte bekostiging een feit.

Op 1 april jl. is de modernisering van de AWBZ van start gegaan met een wijziging aan de voorkant van het systeem. De aanspraken zijn AWBZ-breed omschreven in functies, de indicatiestelling vindt AWBZ-breed in functies en klassen plaats en er is een AWBZ-brede PGB- regeling nieuwe stijl voor alle functies met uitzondering van behandeling en verblijf. Met deze start is een begin gemaakt met het realiseren van de omslag van aanbod- naar vraagsturing. Bovendien maakte de beleidsregel extramurale zorgproducten het per 1 april jl. mogelijk dat aanbieders over de grenzen van hun eigen sector heen extramurale producten uit andere sectoren konden gaan leveren. Om deze vraagsturing in de zorg een slag verder te helpen is het nu zaak op korte termijn stappen te zetten aan de achterkant van het systeem, in de bekostiging, registratie en verantwoording.

Nieuwe CTG-beleidsregel extramurale zorg
De nieuwe beleidsregel extramurale zorg (die per 1/1/2004 de beleidsregel extramurale zorgproducten vervangt) is een belangrijke vervolgstap op weg naar ruimte voor partijen om afspraken te maken binnen de geïndiceerde zorgbehoefte van klanten. Alle extramurale zorgprestaties/producten zijn nu gegroepeerd naar functies. Bovendien is het aantal prestaties teruggebracht. Per functie is een basisvariant benoemd, met daarnaast één of enkele varianten die bedoeld zijn voor mensen met bijzondere zorgvragen. Een voorbeeld: naast ondersteunende begeleiding in de basisvariant kan voor mensen met ingewikkelde psychische stoornissen of voor mensen met een ingewikkelde gedragsproblematiek, een hoger deskundigheidsniveau in de uitvoering of meer disciplinaire samenwerking noodzakelijk zijn. Ook is het mogelijk dat naast zorg op afspraak (op afgesproken tijdstippen) ook zorg op afroep (zorg wordt geleverd op moment dat klant daarom vraagt) noodzakelijk is. Zulke bijzondere zorgvragen zijn te vertalen in wat hogere tarieven dan de basistarieven.

De gekozen systematiek in de beleidsregel maakt dat de tariefsopbouw transparanter is geworden. Naarmate de tarieven transparanter zijn, zullen de zorgkantoren meer in staat worden gesteld om hun taak in een doelmatige zorginkoop - waarbij ook inzicht in de opbouw van de kostprijs een belangrijk onderdeel vormt - daadwerkelijk waar te maken. Door de eenheid in taal is het voor zorgkantoren mogelijk de zorg van verschillende aanbieders te vergelijken, over de sectoren heen. Doordat de zorgprestaties nu zijn gegroepeerd naar functies en ook de naamgeving van de zorgprestatie meer aansluit bij de daarbij behorende functie, sluiten de bekostigde zorgprestaties beter aan bij de functiegerichte indicatiestelling.

In het lokaal overleg tussen zorgkantoor en zorgaanbieder zullen op basis van gegevens uit de indicatiestelling over de (geaggregeerde) zorgvraag afspraken worden gemaakt over de hoeveelheid te leveren/in te kopen functies en de verhouding tussen de basisprestatie binnen een functie en de meer specifieke prestaties. In eerste instantie wordt uitgegaan van de basisvariant, maar op basis van bijzondere zorgvragen kunnen speciale varianten noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld als gevolg van de noodzaak van oproepbaarheid van de zorg of het vereiste deskundigheidsniveau. Voor de communicatie in de keten van indicatiestelling tot zorgtoewijzing en levering worden spelregels opgesteld die duidelijk maken wanneer de duurdere varianten van een functie in aanmerking kunnen komen.

Ook voor de burger is er meer ruimte om de zorg te krijgen die bij haar of zijn indicatiestelling past. De vertaling van de functiegerichte indicatiestelling naar de uiteindelijk geleverde zorg wordt eenvoudiger/begrijpelijker. Bij geringe veranderingen in de zorgbehoefte hoeft men niet langs het RIO. Als men bijvoorbeeld persoonlijke verzorging (PV) geïndiceerd heeft gekregen en eerst kon worden volstaan met PV op afgesproken tijden en het later nodig is om ook op ongezette tijden PV geleverd te krijgen, dan is dat binnen de indicatie van de functie PV mogelijk zonder dat daarvoor een herindicatie noodzakelijk is. Afhankelijk van afspraken tussen zorgkantoor en zorgaanbieder hoeft ook het zorgkantoor hier niet aan te pas te komen.

Vervolg
In het vervolg van de invoering van de functiegerichte bekostiging zal worden gewerkt aan verdere transparantie van de tarieven en prijsharmonisatie. Voor de extramurale productie is het streven om in 2005 de functietarieven volledig door te voeren. Voor wat betreft de intramurale productie is een traject in gang gezet om AWBZ-brede zorgarrangementen te benoemen. Deze activiteiten en de informatie uit het kostprijsonderzoek van KPMG beschikbaar komt, maken dat in 2005 een belangrijke stap gezet kan worden in AWBZ-brede functietarieven.

Meer informatie
Voor meer informatie over het traject van de invoering van de functiegerichte bekostiging wordt verwezen naar het Plan van aanpak invoering functiegerichte bekostiging (DGB/ZVG-2407028).

Voor meer informatie over de inhoud van de nieuwe beleidsregel, verwijzen wij u graag naar de website van het CTG: www.ctgzorg.nl

Arcares informeert haar leden via een voor leden toegankelijke onderdeel van de website www.arcares.nl onderdeel ledennet over de veranderingen in de prestatiegerichte bekostiging en de gevolgen voor de bedrijfsvoering van de instellingen.

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft onder de zorgkantoren een circulaire verspreid met een korte toelichting op de nieuwe beleidsregel. Deze toelichting is echter te uitgebreid en specifiek gericht op de zorgkantoren om hier weer te geven.

Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) heeft de relatief abstracte functies uit het Besluit Zorgaanspraken geduid in meer operationele termen. Binnenkort wordt dit document naar verwachting vastgesteld, waarna het op deze plek wordt gepubliceerd.

Datum: 09-12-2003