Opkopzorg
Volgende stap richting functiegerichte bekostiging in de AWBZ; de
nieuwe CTG-beleidsregel extramurale zorg
Op 18 november 2003 heeft de Staatssecretaris de nieuwe
CTG-beleidsregel extramurale zorg goedgekeurd. Met deze goedkeuring is
de volgende stap op weg naar functiegerichte bekostiging een feit.
Op 1 april jl. is de modernisering van de AWBZ van start gegaan met
een wijziging aan de voorkant van het systeem. De aanspraken zijn
AWBZ-breed omschreven in functies, de indicatiestelling vindt
AWBZ-breed in functies en klassen plaats en er is een AWBZ-brede PGB-
regeling nieuwe stijl voor alle functies met uitzondering van
behandeling en verblijf. Met deze start is een begin gemaakt met het
realiseren van de omslag van aanbod- naar vraagsturing. Bovendien
maakte de beleidsregel extramurale zorgproducten het per 1 april jl.
mogelijk dat aanbieders over de grenzen van hun eigen sector heen
extramurale producten uit andere sectoren konden gaan leveren. Om deze
vraagsturing in de zorg een slag verder te helpen is het nu zaak op
korte termijn stappen te zetten aan de achterkant van het systeem, in
de bekostiging, registratie en verantwoording.
Nieuwe CTG-beleidsregel extramurale zorg
De nieuwe beleidsregel extramurale zorg (die per 1/1/2004 de
beleidsregel extramurale zorgproducten vervangt) is een belangrijke
vervolgstap op weg naar ruimte voor partijen om afspraken te maken
binnen de geïndiceerde zorgbehoefte van klanten. Alle extramurale
zorgprestaties/producten zijn nu gegroepeerd naar functies. Bovendien
is het aantal prestaties teruggebracht. Per functie is een
basisvariant benoemd, met daarnaast één of enkele varianten die
bedoeld zijn voor mensen met bijzondere zorgvragen. Een voorbeeld:
naast ondersteunende begeleiding in de basisvariant kan voor mensen
met ingewikkelde psychische stoornissen of voor mensen met een
ingewikkelde gedragsproblematiek, een hoger deskundigheidsniveau in de
uitvoering of meer disciplinaire samenwerking noodzakelijk zijn. Ook
is het mogelijk dat naast zorg op afspraak (op afgesproken
tijdstippen) ook zorg op afroep (zorg wordt geleverd op moment dat
klant daarom vraagt) noodzakelijk is. Zulke bijzondere zorgvragen zijn
te vertalen in wat hogere tarieven dan de basistarieven.
De gekozen systematiek in de beleidsregel maakt dat de tariefsopbouw
transparanter is geworden. Naarmate de tarieven transparanter zijn,
zullen de zorgkantoren meer in staat worden gesteld om hun taak in een
doelmatige zorginkoop - waarbij ook inzicht in de opbouw van de
kostprijs een belangrijk onderdeel vormt - daadwerkelijk waar te
maken. Door de eenheid in taal is het voor zorgkantoren mogelijk de
zorg van verschillende aanbieders te vergelijken, over de sectoren
heen. Doordat de zorgprestaties nu zijn gegroepeerd naar functies en
ook de naamgeving van de zorgprestatie meer aansluit bij de daarbij
behorende functie, sluiten de bekostigde zorgprestaties beter aan bij
de functiegerichte indicatiestelling.
In het lokaal overleg tussen zorgkantoor en zorgaanbieder zullen op
basis van gegevens uit de indicatiestelling over de (geaggregeerde)
zorgvraag afspraken worden gemaakt over de hoeveelheid te leveren/in
te kopen functies en de verhouding tussen de basisprestatie binnen
een functie en de meer specifieke prestaties. In eerste instantie
wordt uitgegaan van de basisvariant, maar op basis van bijzondere
zorgvragen kunnen speciale varianten noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld
als gevolg van de noodzaak van oproepbaarheid van de zorg of het
vereiste deskundigheidsniveau. Voor de communicatie in de keten van
indicatiestelling tot zorgtoewijzing en levering worden spelregels
opgesteld die duidelijk maken wanneer de duurdere varianten van een
functie in aanmerking kunnen komen.
Ook voor de burger is er meer ruimte om de zorg te krijgen die bij
haar of zijn indicatiestelling past. De vertaling van de
functiegerichte indicatiestelling naar de uiteindelijk geleverde zorg
wordt eenvoudiger/begrijpelijker. Bij geringe veranderingen in de
zorgbehoefte hoeft men niet langs het RIO. Als men bijvoorbeeld
persoonlijke verzorging (PV) geïndiceerd heeft gekregen en eerst kon
worden volstaan met PV op afgesproken tijden en het later nodig is om
ook op ongezette tijden PV geleverd te krijgen, dan is dat binnen de
indicatie van de functie PV mogelijk zonder dat daarvoor een
herindicatie noodzakelijk is. Afhankelijk van afspraken tussen
zorgkantoor en zorgaanbieder hoeft ook het zorgkantoor hier niet aan
te pas te komen.
Vervolg
In het vervolg van de invoering van de functiegerichte bekostiging zal
worden gewerkt aan verdere transparantie van de tarieven en
prijsharmonisatie. Voor de extramurale productie is het streven om in
2005 de functietarieven volledig door te voeren.
Voor wat betreft de intramurale productie is een traject in gang gezet
om AWBZ-brede zorgarrangementen te benoemen. Deze activiteiten en de
informatie uit het kostprijsonderzoek van KPMG beschikbaar komt, maken
dat in 2005 een belangrijke stap gezet kan worden in AWBZ-brede
functietarieven.
Meer informatie
Voor meer informatie over het traject van de invoering van de
functiegerichte bekostiging wordt verwezen naar het Plan van aanpak
invoering functiegerichte bekostiging (DGB/ZVG-2407028).
Voor meer informatie over de inhoud van de nieuwe beleidsregel,
verwijzen wij u graag naar de website van het CTG: www.ctgzorg.nl
Arcares informeert haar leden via een voor leden toegankelijke
onderdeel van de website www.arcares.nl onderdeel ledennet over de
veranderingen in de prestatiegerichte bekostiging en de gevolgen voor
de bedrijfsvoering van de instellingen.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft onder de zorgkantoren een
circulaire verspreid met een korte toelichting op de nieuwe
beleidsregel. Deze toelichting is echter te uitgebreid en specifiek
gericht op de zorgkantoren om hier weer te geven.
Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) heeft de relatief abstracte
functies uit het Besluit Zorgaanspraken geduid in meer operationele
termen. Binnenkort wordt dit document naar verwachting vastgesteld,
waarna het op deze plek wordt gepubliceerd.
Datum: 09-12-2003