9-12-2003
smart komt goed uit DEKRA crashtest
Een smart city-coupé uit 1999 is samen met een aantal andere gebruikte
autos getest door de DEKRA, een Duitse organisatie die regelmatig de
veiligheid van verschillende type autos test. Deze crashtest bootst
een realistisch ongeluk na zoals die iedere dag in het verkeer kan
voorkomen.
Tijdens deze crash die met een snelheid van 50km/u werd uitgevoerd,
absorbeerde de tridion veilig-heidskooi van smart de meeste krachten
die vrijkwamen. De smart city-coupé (vanaf 1 januari 2004 smart fortwo
genaamd) werd als enige auto na deze test niet total loss verklaard,
maar kon gewoon worden gerepareerd.
Naast innovatie, functionaliteit en joy of life staan actieve en
passieve veiligheid bij smart hoog aange-schreven. Daarom heeft iedere
smart standaard onder andere een tridion veiligheidskooi, het
elektroni-sche stabiliteitsprogramma ESP en full-size airbags.
Ook de ANWB heeft in samenwerking met Europese zusterclubs bewezen dat
de smart city-coupé in het segment compacte autos de inzittenden het
beste beschermt tegen whiplash en dat de auto de beste
stoelstabiliteit heeft. De smart stoelen zijn immers integrale
veiligheidsstoelen: de stoelen hebben een modulair opgebouwde
staalplaatstructuur.
De smart forfour, welke in het 1e kwartaal van 2004 zal worden
geïntroduceerd, zal ook aan alle strenge veiligheidseisen voldoen.
Onlangs voerde DaimlerChrysler zelf een crashtest uit, waarin de smart
forfour liet zien dat de kwaliteit en veiligheid van deze auto de
wettelijk verplichte veiligheidseisen zelfs ruim oversteeg.
AutoRai