Gemeente Son en Breugel
Ouderenproof
afbeelding: Ouderenproof U kunt vanaf deze plek de laatste nieuwtjes
over het project Ouderenproof nalezen!
Bericht 8 december
Het Project Ouderenproof nadert zijn afsluiting. Het concept
eindrapport is ter beoordeling aan de werkgroepen aangeboden. Die
hebben slechts een paar dagen de tijd gehad om het nog te voorzien van
de laatste opmerkingen en aanvullingen. Op 6 december is het
eindrapport teruggestuurd naar de werkgroepen en aangeboden aan de
stuurgroep. Kort daarna zal het vastgesteld worden en wordt tevens
gesproken over de verankering van het Project. Half december zal het
eindrapport een definitieve redactie krijgen en gestuurd worden aan de
voorzitters en secretarissen van de werkgroepen en de stuurgroep. Voor
de duidelijkheid: de werkgroepen hebben zich ingespannen om gegevens
over wonen, welzijn, zorg, en werken van 55+ers boven water te
krijgen. Dat is gebeurd in opdracht van de stuurgroep die de
verantwoordelijkheid draagt voor het Project.
Zoals het er nu voorstaat zal het eindrapport op 14 januari 2004
aangeboden worden aan de burgemeester en wethouders én de
gemeenteraad. Kort daarna, binnen een week, zullen de ouderen zelf
geïnformeerd worden. Men stelt zich voor dat te doen in een aantal
bijeenkomsten.
Bericht 19 november
Het project ouderenproof bevindt zich in een fase van afronding. De
samenstelling van het eindrapport vraagt nog enige tijd. Op dit moment
zijn nadere mededelingen niet relevant. Wij willen echter in het kader
van het project aandacht vragen voor onderstaande regeling.
Huisvesting en Mantelzorg
Inwoners van Brabant die ouders of anderen die verzorging nodig
hebben, tijdelijk woonruimte willen bieden in bijvoorbeeld een
aangepaste garage, krijgen daarvoor de gelegenheid. Het aanbieden van
woonruimte in de bestaande eigen woning (inwoning genoemd) is al
langer mogelijk. De inwoning is aan voorwaarden gebonden. Zo moet er
sprake zijn van een gezamenlijke toegang en gemeenschappelijke
voorzieningen. In de praktijk blijkt er echter ook behoefte te bestaan
aan een meer zelfstandige woonvorm in een bijgebouw. Gedeputeerde
Staten willen hieraan meewerken en hebben hiervoor een
voorbeeldregeling opgesteld. Deze regeling maakt het mogelijk om een
bijgebouw, zoals garage of schuur, te gebruiken als tijdelijke
woonruimte.
afhankelijke woonruimte
Deze zogenaamde afhankelijke woonruimte moet dienen voor de opvang van
iemand met een aantoonbare vraag naar verzorging. Er worden
voorwaarden gesteld ten aanzien van ligging, omvang en veiligheid van
het bijgebouw. Ook moet het nadrukkelijk gaan om een tijdelijke
situatie. Indien de noodzaak voor zorg vervalt door verhuizing of
anderszins, moet het gebruik als woonruimte beëindigd worden. De
voorbeeldregeling is op 26 september j.l. aan alle gemeentebesturen
verzonden en is bedoeld als handreiking. Brabantse gemeenten kunnen
met deze regeling een vrijstellingsbepaling opnemen in hun
bestemmingsplannen.
De complete regeling is te vinden onder www.brabant.nl. Actueel.
Huisvesting. Laatste Nieuws.
Bericht 22 oktober
De voortgang
In de afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd met de
dienstverleners. Dat zijn de personen, instellingen en bedrijven die
in de toekomst nog meer voor de ouderen in Son en Breugel kunnen gaan
betekenen. Het overleg is in het algemeen goed verlopen al moeten hier
en daar wat hobbels genomen worden.
Vrijdag 17 oktober zijn de voltallige werkgroepen dienstverlening,
welzijn, werken, wonen en zorg in het Vestzaktheater bijeen geweest.
Iedere groep heeft haar voorlopig eindrapport gepresenteerd. Men zal
er inhoudelijk op in gaan, conclusies trekken en aanbevelingen doen.
Daarna volgt een open discussie.
Op 23 oktober worden de voorlopige rapporten aangeboden en toegelicht
aan de Stuurgroep. Deze commissie, onder voorzitterschap van wethouder
mevrouw Van Ommen, draagt de verantwoordelijkheid voor het project.
Daarna wordt het definitieve eindrapport samengesteld en medio
december aangeboden aan het gemeentebestuur en andere instellingen.
Alle ouderen worden uitgenodigd
Kort daarna worden alle ouderen van Son en Breugel uitgenodigd voor
een presentatie van de bevindingen en conclusies van het Project. De
definitieve vorm waarin dat gegoten wordt is nog niet bekend, maar de
Projectleider stelt zich voor dezelfde weg te kiezen als die van de
startbijeenkomsten, indertijd gehouden in het Vestzaktheater en t
Veer. Het Project Ouderenproof is dan, ver binnen de gestelde termijn,
afgerond. Tot hier is door heel veel ouderen heel veel werk verricht.
Dat had een vast omlijnd doel en men bleef daardoor het overzicht
houden. Er ontstaat nu echter een nieuwe situatie.
Een nog te vormen groep mensen moet er voor gaan zorgen dat de
conclusies van het Project verankerd worden. Eenvoudig gezegd, het
rapport moet niet in de waan van alle dag ten onder gaan en, zoals
zovele andere, voorgoed in de la verdwijnen. In feite moeten gemeente
en instellingen er van overtuigd geraakt zijn dat ze niet om het
rapport heen kunnen. Dat moet echter bewaakt worden.
Bericht 17 september
Men zou de indruk kunnen krijgen dat het rond het project Ouderenproof
wat stil geworden is. Dat is echter allerminst het geval. De
vakantieperiode en de aard van de werkzaamheden hebben publicaties
belemmerd. Ook nu is er nog niet zoveel nieuws te melden.
Zoals eerder aangegeven zijn de voorzitters van de werkgroepen in dit
stadium bezig met het benaderen van dienstverleners als gemeente,
zorginstellingen, woningbouwverenigingen, particuliere ondernemingen,
enz. Zij doen dat met een aantal gerichte specifieke vragen om
duidelijk te krijgen wat instellingen en bedrijven in de toekomst nog
meer kunnen betekenen voor ouderen. Over het algemeen hebben de
dienstverleners daarop positief gereageerd. Deze fase zal eind oktober
afgesloten zijn. Dan kan een concept eindrapport gemaakt worden.
Indertijd hebben ruim 500 55+ers de startbijeenkomsten bezocht en
velen hebben aansluitend gereageerd op een enquête.
De projectgroep Ouderenproof is zich zeer bewust van het feit dat
zeker deze achterban maar eveneens alle andere ouderen in Son en
Breugel uitvoerig geïnformeerd moeten worden over de resultaten. Men
denkt hierbij aan een soort slotmanifestatie aan het eind van het
jaar. Dan is het definitieve rapport klaar en door de werkgroepen
enthousiast heel veel werk verricht. Het project wordt afgesloten.
Altijd is gesteld dat dit rapport niet in de bekende la mag
verdwijnen. Na januari a.s. moet al het werk langzaamaan zichtbare
resultaten op gaan leveren. Een groep vertegenwoordigers van de
ouderen, wellicht ook uit de huidige werkgroepen, zal dat nauwlettend
gaan volgen en waar nodig actie ondernemen.
Werkgroep Wonen
( bericht d.d. 29 mei)
Het onderwerp Wonen leeft onder de ouderen in onze gemeente. Dit
blijkt wel uit het grote aantal vrijwilligers dat intensief heeft
meegewerkt aan het tot stand komen van het eindrapport van de
inventarisatiefase.
Dit inventarisatierapport is inmiddels aangeboden aan de Projectgroep
en nu worden de onderwerpen voor het overleg / onderhandelingen met de
aanbieders opgesteld.
De woonbehoefte van ouderen is zeer verschillend. De werkgroep is
uitgegaan van drie groepen ouderen met een toenemende behoefte aan
zorg.
onafhankelijke vitale ouderen
ouderen met een beperkte mate van afhankelijkheid
ouderen geheel afhankelijk van zorg
Een groot deel van de ouderen zal, mits aanpassing tot
levensloopbestendige woning mogelijk is, hun gehele leven in een
zelfstandige woning kunnen blijven wonen. Een deel zal in de loop der
jaren verhuizen naar een woning waar meer zorg mogelijk is zoals
aanleunwoningen of serviceappartementen. Een klein deel zal
uiteindelijk verhuizen naar een zorginstelling.
Op basis van een aantal provinciale en gemeentelijke onderzoeken in
vergelijkbare omstandigheden komt de werkgroep tot de conclusie dat
een verdeling van de behoefte aan wooneenheden in de bovengenoemde
categorieën respectievelijk 65%, 25% en 10% bedraagt.
Zoals bekend liggen de rapporten van de diverse werkgroepen in de
bibliotheek ter inzage maar wij zullen hier een aantal van de
belangrijkste conclusies weergeven.
De vraag.
De gemeentelijke prognose van behoefte aan seniorenwoningen, vooral
in de zorginstellingen en aanleun-/serviceappartementen, voor de
komende 10 jaar is veel lager dan de regionale- en provinciale
prognoses.
Het is niet bekend of er een gemeentelijk beleid is t.a.v. de bouw
van huurwoningen voor senioren.
Het door de gemeente gehanteerde prijsklasse beleid voor toekomstige
woningbouw lijkt niet gebaseerd op een inzicht in de inkomensverdeling
van de inwoners.
De locaties.
Mogelijke locaties voor aanleunwoningen / serviceappartementen in
Son zijn Apollohal, padvinderij, tennisbanen en Vijverbergschool.
Idem in Breugel het oude centrum bij de Genovevestraat.
Welke eisen te stellen aan levensloop bestendige woningen.
Individuele ouderen moeten advies kunnen krijgen hoe hun woning aan
te passen.Er zijn een groot aantal Domotica projecten uitgevoerd door
verschillende instanties. Men ziet door de bomen het bos niet meer. Er
is behoefte aan een aantal modulaire standaard pakketten in diverse
prijsklassen die gemakkelijk uitbreidbaar zijn.
Inzicht in alternatieve woonvormen, dient ontwikkeld en uitgedragen
te worden en ruimtelijk ordeningsbeleid dient hiermee rekening te
houden.
Gemeente dient in te spelen op de behoefte van ouders bij hun
kinderen in te gaan wonen b.v. in een verbouwde garage.
Mogelijkheden om individueel of groepsgewijs zorg in te kopen
bevorderen.
Welke eisen te stellen aan serviceappartementen / aanleunwoningen.
Na te gaan of er aan het verlenen van bouwvergunningen voor dit
soort woningen voldoende strenge bouwkundige eisen worden gesteld en
zo ja in hoeverre die eisen zijn vastgelegd / genormeerd en voldoen
aan hedendaagse inzichten.
Er zijn gemeenten waar het Woonkeur certificaat wordt gehanteerd,
hoe is dit in Son en Breugel.
In samenwerking met thuiszorg stichtingen dient de behoefte aan
technische communicatie hulpmiddelen geïnventariseerd en vastgelegd te
worden waarmee de thuiszorg effectiever kan werken. Thuiszorg dient
ook ondersteunende communicatiehulpmiddelen te organiseren voor niet
zorg cliënten. Elders in Brabant zijn daarvan een aantal voorbeelden
bekend.
Procedures en subsidies.
Er is een tekort aan aanleunwoningen gezien de overvolle wachtlijst
bij Domein
De toewijzingsprocedure voor huurwoningen veroorzaakt veel onvrede.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende categorieën
en ook niet tussen inwoners en woningzoekenden van buiten de eigen
gemeente
Regelgeving omtrent woningaanpassing is complex en langdurig
Nagaan of bestaande verkorte procedure voor kleine aanpassingen bij
huurwoningen ook gebruikt kan worden bij koopwoningen.
Eerste fase afgerond.
( Bericht d.d. 22/5)
Ongeveer 150 senioren (55+ ers) hebben zich de afgelopen maanden bezig
gehouden met de inventarisatie van voorzieningen die voor ouderen in
de nabije en verre toekomst van belang zijn. Ieder van de
onderscheiden werkgroepen heeft daarover een eigen rapport
samengesteld. In het algemeen is men zeer positief over het
enthousiasme en de deskundigheid die door de leden aan de dag gelegd
werden. Tot hier kan het Project als geslaagd beschouwd worden.
Menigeen had de verwachting dat men geconfronteerd zou worden met een
klachtenlijst. Het tegendeel is waar. Tijdens gesprekken en
onderzoeken is duidelijk geworden dat veel zaken goed geregeld zijn.
Probleem is echter dat mensen die bepaalde voorzieningen niet nodig
hebben zich daarover ook niet informeren. Toch zijn er heel wat zaken
die beter kunnen, wensen voor de toekomst als de vergrijzing nog
grotere vormen gaat aannemen. Het initiatief van de provincie Noord
Brabant voor een onderzoek door de ouderen zelf kwam dan ook niets te
vroeg. Enige andere provincies hebben het overgenomen en zelfs in het
buitenland toont men belangstelling. Wij willen in beknopte zin ingaan
op de bevindingen van de werkgroepen. De werkgroep Dienstverlening is
van mening buurtpreventieprojecten ruim aandacht moeten krijgen. Er is
in de zin van hulp op allerlei gebieden veel van te verwachten. Ook
pleit men voor een gedegen mobiliteitsbeleid in Son en Breugel. Het is
zeer belangrijk dat ouderen blijven participeren en daarvoor is
verplaatsing noodzakelijk. Met de Middenstand dient overleg gepleegd
te worden over toegankelijke dienstverlening op de juiste plaatsen.
Verder zou er met betrekking tot verkeer en overlast in de ruimste zin
een stakker handhavingsbeleid moeten zijn. De werkgroep Welzijn, meldt
als hoogste prioriteiten de stichting van een Ontmoeting en
Activiteitenruimte, het optimaliseren van het Vrijwilligerswerk en de
ontstaan van een uniform, voor ieder duidelijk Informatiekanaal over
het totaal van activiteiten en faciliteiten met betrekking tot het
welzijn van ouderen. Aandacht dient besteed te worden aan het vervoer
van minder mobiele ouderen. Door het bevorderen van deelname door
ouderen aan allerlei activiteiten kan voorkomen worden dat een deel
van hen vereenzaamt. Het zwembad zou voor ouderen toegankelijker
moeten worden. Op basis van demografische gegevens dient getoetst te
worden of woningen voldoen aan de eisen die voor ouderen gesteld
worden, zoals ruime toiletten, alle voorzieningen op één verdieping,
enz. Er is behoefte aan een inventarisatie van nieuwe hulpmiddelen in
de woning die er zijn of ontwikkeld worden. Het onderzoeken van nieuwe
woonvormen, de bestudering van bouwlocaties, het aanpassen van de
toewijzingsregels en aanvraagprocedures zijn noodzakelijk. Aldus de
bevindingen van de werkgroep Wonen. Bij de werkgroep die zich bezig
hield met het onderwerp Werken staat het inrichten van een Hobby en
Ontmoetingscentrum, met daarin ook een klussendienst, hoog op het
verlanglijstje. Verder denkt men dat ouderen hulp geboden kan worden
bij problemen met de computer. Eveneens kan men administratieve
ondersteuning bieden bij contacten met het ambtelijk apparaat en
particuliere instanties, zoals b.v. een notaris. Mogelijk kunnen
ouderen door bemiddeling zelfs in het arbeidsproces ingezet worden. De
werkgroep Zorg wil de communicatie met de ouderen verbeteren door ze
voortdurend op een nog duidelijkere, uitnodigende en eenvoudige wijze
op de hoogte te stellen van voorzieningen. Men realiseert zich dat het
niet eenvoudig is. Er wordt behoefte gesignaleerd aan overleg met
huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, apotheek, thuiszorg en SVVE.
Men is van mening dat de Centrale Huisartsenpost toegang moet hebben
tot de bestanden van de huisarts. Tot hier een overzicht op
hoofdpunten van de bevindingen, wensen en aanbevelingen van de
werkgroepen. Uit de lijvige rapporten zullen vragen gedestilleerd
worden, waarmee men in overleg treedt met de zgn. dienstverleners
zoals Provincie, Gemeente, Stichting Welzijn, Thuiszorg, Artsen,
Politie, Middenstand, Busonderneming, SVVE, Zorgcentrale, enz,
enz.Deze volgende fase moet medio september afgerond zijn. Tijdens de
vergaderingen van de Projectgroep, die gevormd wordt door de
Projectleider en de voorzitters van de werkgroepen, werd grote
waardering uitgesproken naar de werkgroepen voor de wijze waarop zij
hun taak hebben opgevat.
Werkgroep Zorg.
(Bericht d.d. 15-5-2003)
De werkgroep Zorg heeft het eindrapport van de inventarisatiefase
samengesteld en aangeboden aan de Projectgroep. De andere werkgroepen:
wonen, werken, dienstverlening, en welzijn zullen nu ook zover zijn.
De werkgroep zorg is tevreden over het niveau van en de deelname aan
de discussies. Twee onderwerpen kwamen hierbij nadrukkelijk naar
voren. Er zal een demografisch onderzoek gehouden moeten worden naar
de ontwikkeling van de bevolking van Son en Breugel. De nu bekende
cijfers zijn verouderd. Nieuwe recentere zullen de mogelijkheid bieden
vast te stellen in welke mate er behoefte is aan bepaalde
voorzieningen. Verder is duidelijk geworden dat er te weinig of niet
goed gecommuniceerd wordt naar de bevolking. Van het bestaan van een
aantal voorzieningen en regelingen op het gebied van zorg zijn slechts
enkelen op de hoogte. Een voorstel voor het invoeren van een
Zorg/Welzijnskalender kreeg in de groep veel bijval. Voor belangrijke
zaken is alleen publicatie in de Brug onvoldoende. Men realiseert zich
dat het moeilijk is alle informatie op de juiste tijd en plaats bij de
doelgroep te krijgen. Als men er nog niet aan toe is bestaat er geen
of weinig interesse om informatie op te nemen. Als men die wel nodig
heeft is die meestal niet meer beschikbaar. Naar de bevolking toe
dient men continue te laten weten dat men terechtkan bij het
Zorgkantoor aan de Europalaan en de Zorgcentrale. De in ontwikkeling
zijnde Zorg/Welzijnskalender als telefoonkaart lijkt in dit verband
zeer nuttig. Geen uitvoerige beschrijvingen, maar een duidelijk
overzicht waar men voor welke informatie terechtkan. De werkgroep
heeft zich verder beziggehouden met een aantal concrete zaken. Bij het
onderwerp medische voorzieningen kwamen Centrale Huisartsen Post,
huisartsen, apotheek, fysiotherapie en tandartsen ter sprake. Bij
thuiszorg heeft men zich gebogen over huishoudelijke verzorging,
lichamelijke verzorging, ondersteuning, begeleiding en verblijf in een
instelling. Bij Mantelzorg moest nen constateren dat niet iedereen
beschikt over familie, vrienden, buren die een handje kunnen helpen in
noodsituatie. Wat is hier de plaats van de vrijwilliger vroeg men zich
af. Het lijkt zinvol Verzorging en Verpleging in één instituut onder
te brengen, waarbij alle vormen van zorg verleend kunnen worden. Het
toewijzingbeleid moet voor ieder duidelijk zijn en inwoners van Son en
Breugel dienen bij gelijke urgentie voorrang te krijgen. De
mogelijkheid voor terminale patiënten om hun laatste dagen in een
huislijke omgeving met geestelijke verzorging en stervensbegeleiding
door te brengen werd eveneens besproken. Met het eindrapport van het
Project, waarin ook de bevindingen van de andere genoemde werkgroepen,
zal bij de dienstverleners aangeklopt worden.
Project op schema
(Bericht 21-03-2003)
In het project Ouderenproof zijn zon zestig tot zeventig personen in
hun onderscheiden groepen aan het werk om te onderzoeken hoe in de
toekomst het ouderenbeleid in onze gemeente gestalte moet krijgen.
Onlangs was er een bijeenkomst van de Projectgroep, waarin de
vertegenwoordigers van de werkgroepen. Welzijn, Zorg, Werken,
Dienstverlening en Wonen zitting hebben. Omdat de genoemde terreinen
zich hier en daar overlappen was het nodig tot afbakening te komen,
ofschoon al spoedig bleek, dat dit niet helemaal mogelijk is. Verder
werd over en weer informatie uitgewisseld over voortgang en manier van
aanpak. Uit de wijze waarop de vergadering verliep kan men concluderen
dat er met groot enthousiasme gewerkt wordt. In de korte tijd die men
bezig is hebben de meeste groepen al drie tot vier vergaderingen
achter de rug. Men is bepaald niet bezig het wiel opnieuw uit te
vinden, maar bestaande kennis te projecteren op onze situatie. Zo
worden deskundigen uitgenodigd en steekt men zn licht op bij gemeenten
die ook met het project bezig zijn of het reeds afgerond hebben. Er
heerst een sfeer van dit gaan wij oplossen. Duidelijk kwam ook naar
voren dat men communicatie met al die mensen die al een bijdrage
hebben geleverd op de startbijeenkomsten en in de enquête en alle
personen die het project met belangstelling volgen van het grootste
belang is. Relevante informatie zal dan ook regelmatig in de Brug
verschijnen. In de nabije toekomst zullen alle verslagen die gemaakt
worden per werkgroep in de leeszaal van de bibliotheek te vinden zijn.
De aanvullend gehouden enquête heeft voor een groot gedeelte bevestigd
wat reeds na de startbijeenkomsten duidelijk werd. Het project heeft
er meer draagkracht door gekregen en een vijftigtal personen heeft
zich alsnog gemeld als medewerker in de werkgroepen. Zij zullen op
korte termijn informatie ontvangen. Ofschoon de groepen nog in de fase
van inventariseren verkeren is het toch reeds mogelijk iets over de
aanpak en de werkterreinen te zeggen.
De groep Welzijn geeft aan onvoorbereid op pad te zijn gegaan, maar
inmiddels gevonden te hebben dat het gaat om sociale participatie:
meedoen, reorganiseren, erbij horen en niet in een isolement raken.
Men heeft zich de volgende vragen gesteld: wat is er, hoe bereik je
mensen, hoe kun je dingen verbeteren, wat zijn de taken en
prioriteiten?
Ook de groep Zorg heeft haar werkgebied inmiddels in kaart. Men zal
zich gaan richten op huisartsen en apotheek, thuiszorg, verzorging- en
verpleegtehuizen en items die niet onder genoemde zaken te vangen
zijn. In dit verband komt Medisch Centrum aan het 17 sept. Plein en de
beperkte communicatie daarover ook nog even aan de orde.
De werkgroep Wonen stelt zich voor aanpassing en verbetering van
bestaande woningen en nieuwbouw gezamenlijk te bezien. Omdat in onze
gemeente geen relevante demografische gegevens voorhanden zijn is men
te rade gegaan bij het project Veldhoven, dat reeds is afgerond. Daar
blijkt dat de meeste 55+ ers willen blijven wonen waar ze wonen, dat
een deel graag een betere woning heeft en dat een klein deel naar
bejaarden- en zorgcentra gaat. Men realiseert zich dat de cijfers zeer
discutabel zijn en in een relatief korte tijd totaal kunnen
veranderen. Meer demografische gegevens zijn nodig. Onderscheiden
werkgroepen zullen zich bezig houden met het totaalbeeld van de
behoefte, mogelijkheden om zelfstandig te blijven wonen, inrichting
van de woningen en algehele informatie.
De werkgroep Dienstverlening gaat zich richten op voorzieningen in de
wijk, mobiliteit, politie en verkeer en commercie BV winkels. Op
bepaalde terreinen is reeds door deskundigen naar de onderwerpen
gekeken.
De groep Werken wil onder haar opdracht alle bezigheden verstaan dat
nut hebben voor de gemeenschap of het sociaal contact bevorderen. Men
denkt aan hobbys, vrijwilligerswerk en uitvoeren van klussen.
Het project Ouderenproof ligt op schema.
De werkgroepen van het project Ouderenproof zijn voortvarend aan het
werk gegaan. De leden blijken zeer betrokken bij hun eigen terrein en
er is over de diverse disciplines veel ervaring in huis. Moeite heeft
men nog met de afbakening van het eigen werkgebied. Met name bij
Dienstverlening en Welzijn stoeit men nog met de vraag wat nu precies
bij wie thuis hoort. Een concreet voorbeeld: is het lange wachten bij
de bank en apotheek met geen of onvoldoende zitplaatsen nu een punt
voor welzijn of voor dienstverlening? Welzijn lijkt overigens bij alle
disciplines van het project een rol te spelen. Ofschoon dit probleem
nooit geheel opgelost zal kunnen worden moet daarover in het overleg
van de voorzitters in de Projectgroep meer duidelijkheid komen.
De verslagen van de werkgroepen kunnen niet bepaald gekwalificeerd
worden als klachtenlijsten. De groep dienstverlening constateert dat
er al veel voorzieningen zijn en stelt zich de vraag hoe die nog beter
kunnen, wat we zelf kunnen doen in eigen omgeving of wijk en wat in
groter verband moet gebeuren.
Het is duidelijk dat de werkgroepen nog bezig zijn bij de
inventarisatie van de overvloed aan gegevens met veel enthousiasme,
hun weg te zoeken. Dat is niet eenvoudig. Veel dingen hangen samen.
Als men praat over een gemeenschappelijke ruimte voor ouderen komt
daar meteen het probleem van de verplaatsing om de hoek kijken. Het
zijn vaak kleine dingen die een activiteit succesvol maken of niet.
Waarom slaan activiteiten voor ouderen in Breugel wel aan en in Son in
mindere mate? Ligt het aan de uitstraling van de accommodatie, ligt
het aan een vaste kern van mensen, ligt het aan de afstand? In dit
kader komen regelmatig accommodaties ter sprake die slechts een
beperkt aantal uren in de week gebruikt worden, zoals het goed
geoutilleerde gebouw van de Scouting aan de Europalaan.
Kortom, er moet nog bergen werk verzet worden en dat gaat gebeuren.
Vragenlijst
Alle 55+ ers van Son en Breugel die dat nog niet gedaan hebben worden
alsnog in de gelegenheid gesteld hun stem te laten horen over het
project Ouderenproof, door de vragenlijst die hen is toegezonden
ingevuld te retourneren
Sterker nog, de voorzitter van de Projectgroep vraagt hen in een
begeleidend schrijven vriendelijk doch dringend dat ook te doen. De
werkgroepen Wonen, Welzijn, Werken, Dienstverlening en Zorg hebben hun
eerste bijeenkomsten al achter de rug. Om aan het eind van dit jaar
een verantwoord rapport samen te kunnen stellen over de voorzieningen
voor ouderen in de nabije en verre toekomst, hebben zij dringend
behoefte aan uw mening. Immers het project is in zoverre uniek, dat
ouderen zelf gaan bepalen wat goed voor hen is. Deze kans mag men niet
laten lopen. Laat uw stem horen en dit keer wordt er ook geluisterd
Onderzoek inwoners tussen 65 en 85 jaar
GGD rapport seniorenenquête
Het rapport Seniorenpeiling Son en Breugel 2001-2002 is verschenen. De
GGD Zuidoost-Brabant heeft een onderzoek gedaan onder de 65 t/m 84
jarige, zelfstandig wonende inwoners van onze gemeente. 475 van deze
inwoners ontvingen een enquête; 77 procent van hen heeft de enquête
ingevuld teruggestuurd.
Gekeken is o.a. naar lichamelijke en geestelijke gezondheid,
leefgewoonten, wonen, activiteiten, tijdsbesteding en
informatiebehoefte. De resultaten worden in het rapport vergeleken met
20 andere gemeenten in de regio, waar de GGD hetzelfde onderzoek
hield.
De uitkomsten uit het onderzoek kunnen worden meegenomen in het
project Ouderenproof.
Verder zal het rapport beschikbaar worden gesteld aan instanties die
zich bezig houden met dienstverlening aan ouderen.
Mocht u belangstelling hebben voor het rapport kunt u een exemplaar
opvragen bij de afdeling Onderwijs en Welzijn, telefoon 0499 491 430.
Relevante informatie:
Grote opkomst bij startbijeenkomsten