Nederlandse Spoorwegen
NS claimt EUR 0,4 miljoen bij FNV voor acties 14 oktober
Opzettelijke verstoring van dienstverlening onacceptabel voor NS
NS heeft vandaag een claim van circa EUR 0,4 miljoen neergelegd bij FNV
Bondgenoten. Het bedrag betreft de schade die NS heeft geleden als gevolg
van het niet rijden van treinen rond Den Haag in de ochtend van woensdag 14
oktober. De schade bestaat ondermeer uit gederfde opbrengsten en de inzet
van extra personeel en advertentiekosten voor informatievoorziening aan
reizigers. De treinen reden niet omdat FNV het treinverkeer wilde ontregelen
om zo actie te voeren tegen het kabinetsbeleid. NS heeft zich steeds op het
standpunt gesteld deze opzettelijke verstoring van de dienstverlening niet
te accepteren en heeft tijdig aan FNV aangegeven eventuele schade te zullen
claimen.
NS werkt hard aan de verbetering van de prestaties voor haar klanten en aan
reductie van de kosten om tot een rendabel reizigersvervoer te komen. NS kan
het niet toelaten als individuen of organisaties haar activiteiten bewust en
onterecht verstoren en daarmee de treinreizigers duperen. NS treedt hier dan
ook hard tegen op, zoals ze ook optreedt tegen het toebrengen van schade aan
medewerkers, treinen en stations.
NS heeft in de aanloop naar 14 oktober veel ondernomen om FNV te bewegen af
te zien van acties op het spoor. President-directeur Veenman: "Ik heb veel
respect voor de rol van FNV Bondgenoten als 'spoorwegvakbond'. Onze relatie
is het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. Echter van het begin af aan
hebben wij duidelijk aangegeven dat deze acties op het spoor, gericht tegen
het kabinetsbeleid, onjuist, onterecht en onverantwoord waren. We hebben
direct gesteld dat we de schade van acties bij FNV zouden claimen".
Onder druk van de voor 14 oktober door FNV aangekondigde vakbondsacties op
het spoor, gericht tegen het kabinetsbeleid, zag NS zich in een duivels
dilemma gedwongen. Ter voorkoming van chaos, onveiligheid en een treinenloop
die tot ver in de middag in een groot deel van het land in het honderd zou
lopen, nam NS zelf verantwoordelijkheid voor haar klanten. NS schiep
duidelijkheid voor de treinreizigers door die ochtend tot 10.00 uur geen
treinen te laten rijden van en naar Den Haag.
De genomen maatregelen bleken succesvol. Reizigers waren goed op de hoogte
en hadden alternatieven gekozen. Bovendien reden rond half 11 de meeste
treinen weer volgens het spoorboekje. Buiten het gebied rond Den Haag hebben
treinreizigers weinig overlast ondervonden. Ook kon de voorziene schade van
het doorgaan van de FNV-acties beperkt worden.