Persberichten
8-12-2003
331 Stankklachten in de maand november
De meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond behandelde in november
331 stankklachten. Er waren minder incidenten dan gebruikelijk in de
maand november en ook geen grote klachtengolven. Normaal worden er in
november tussen 350 en 500 stankklachten gemeld.
De meeste stankklachten kwamen deze maand binnen over de volgende
voorvallen:
Shell Nederland Raffinaderij, Pernis
De meldkamer ontving op 12 november negen klachten uit Vlaardingen
over stank die werd omschreven als gasachtig, rotte eieren en
rioollucht. De reiniging van het afvalwater van het productieproces
bij Shell vindt plaats in een biologische waterzuivering. Als het
afvalwater te veel olie bevat, sterven de bacteriën van de
biowaterzuivering af en werkt de waterzuivering niet meer, met stank
als gevolg. Na een dergelijke storing duurt het een aantal dagen
voordat de biowaterzuivering weer optimaal werkt. Op 21 november
ontving de meldkamer vijf stankklachten uit Vlaardingen. De klachten
werden omschreven als stank van olie, mercaptaan en rottingslucht. Op
grond van de informatie ging de meldkamer op onderzoek bij Shell op de
Vondelingenplaat. Het bleek dat het bedrijf een leiding met stoom
wilde ontstoppen. Naar aanleiding van de klachten is men gestopt met
de werkzaamheden waarna geen klachten meer binnenkwamen. In de maand
november kwamen in totaal achttien stankklachten over Shell Nederland
Raffinaderij op de meldkamer binnen.
Europoort-Oost
Op de meldkamer kwamen op 27 november 32 stankklachten binnen uit
Maassluis, Rozenburg en Vlaardingen over een geur van chloor of
oplosmiddelen en chemische lucht. Bij uitgebreid onderzoek, samen met
afdeling Gevaarlijke Stoffen (AGS) van de Havendienst, is geen oorzaak
gevonden. Ook schepen in het Calandkanaal en de 7e Petroleumhaven zijn
hierbij onderzocht. Mogelijk is een bedrijf in het complex
Europoort-Oost (vanaf de Rijnweg) de veroorzaker van het voorval. Deze
bedrijven hebben een fax ontvangen met het verzoek nogmaals een
onderzoek in te stellen.
De meldkamer van de DCMR onderzoekt milieuklachten van de bevolking en
neemt waar mogelijk actie om de overlast te stoppen. De klachten
worden geregistreerd, waarbij de gegevens van de klagers vertrouwelijk
worden behandeld. Een milieuklacht is 24 uur per dag in te dienen op
telefoonnummer (010) 47 33 333 of via website www.dcmr.nl onder
milieuklachten.
Gemeente Maassluis