AutoRai

5-12-2003

Hyundai doet aftrap voor tournee met megavoetballen

In het kader van UEFA EURO 2004, het Europees Kampioenschap voetbal volgend jaar in Portugal, heeft Hyundai onlangs de aftrap gedaan voor zijn fameuze Goodwill Ball Road Show.

Voetbalsupporters krijgen de gelegenheid op een megagrote voetbal van vier meter doorsnee hun gelukwensen te zetten voor het nationale elftal. De gigantische bal maakt in de aanloop naar het toernooi een tournee langs Hyundai-dealers en wordt kort voor het evenement aangeboden aan de betreffende teams.

De Goodwill Ball Road Show werd voor de eerste keer gehouden voor het EK in 2000 (Benelux) en vervolgens in 2002 voor het WK (Korea en Japan). Dat leverde veel respons op en voedde het enthousiasme van voetballiefhebbers voor de toernooien en voor hoofdsponsor Hyundai. Het was voor de Koreaanse autoproducent een volstrekt logische keuze om ook voor het naderende EK met reuzenvoetballen de zestien gekwalificeerde landen door te trekken.

Loting
Het startschot voor de reizende shows werd onlangs gegeven in Portugal, waar in hetzelfde weekend de loting voor UEFA EURO 2004 plaats vond. Voor het gebouw Pavilhão Atlântico in Lissabon lagen de zestien voetballen opgesteld plus een bal met daarop de vlag van alle zestien landen, de zgn. All Nations Ball. Dat leverde een indrukwekkend schouwspel op. Bij deze officiële start was de complete top van de internationale voetbalbond UEFA aanwezig. Namens Hyundai was onder meer Ken Um, President van Hyundai Motor Europe, aanwezig. Grote ster was Hyundai-ambassadeur en voetballegende Johan Cruijff en ook gaven een aantal Portugese voetbalcoryfeeën acte de présence.

Ik weet hoe belangrijk supporters zijn voor de nationale teams en voor de individuele spelers. Door de Goodwill Ball Road Show van Hyundai kunnen voetballiefhebbers op een leuke manier hun team aanmoedigen, aldus Cruijff. Ken Um voegt daaraan toe: De Goodwill Balls staan symbool voor de visie van Hyundai: het creëren van een klimaat waarin mensen hun dromen werkelijkheid kunnen maken en waarin ze plezier beleven. De ballen beelden vrede en harmonie uit, ze brengen mensen van verschillende nationaliteiten samen.

Icoon
De gigantische voetballen zijn een icoon van het kampioenschap in Portugal, net zoals ze dat waren bij UEFA EURO 2000 en het FIFA WK 2002. Na de handtekeningentoer in elk land gaan de ballen terug naar Portugal, waar ze worden geshowd tijdens het toernooi. De Goodwill Ball Road Show maakt deel uit van een wereldwijd programma dat Hyundai start in het kader van EURO 2004. Hiervan maakt ook het Hyundai Voetbal Wereldkampioenschap voor amateurs deel uit, evenals een wedstrijd Be there with Hyundai. Wie de beste slagzin verzint, ziet die straks terug op de spelersbus van het nationale team. Greenib Car, de Nederlandse Hyundai-importeur, maakt binnenkort bekend op welke tien locaties voetbalsupporters terecht kunnen om hun gelukswensen voor Oranje op de Nederlandse Goodwill Ball te zetten.