5-12-2003
Hyundai doet aftrap voor tournee met megavoetballen
In het kader van UEFA EURO 2004, het Europees Kampioenschap voetbal
volgend jaar in Portugal, heeft Hyundai onlangs de aftrap gedaan voor
zijn fameuze Goodwill Ball Road Show.
Voetbalsupporters krijgen de gelegenheid op een megagrote voetbal van
vier meter doorsnee hun gelukwensen te zetten voor het nationale
elftal. De gigantische bal maakt in de aanloop naar het toernooi een
tournee langs Hyundai-dealers en wordt kort voor het evenement
aangeboden aan de betreffende teams.
De Goodwill Ball Road Show werd voor de eerste keer gehouden voor het
EK in 2000 (Benelux) en vervolgens in 2002 voor het WK (Korea en
Japan). Dat leverde veel respons op en voedde het enthousiasme van
voetballiefhebbers voor de toernooien en voor hoofdsponsor Hyundai.
Het was voor de Koreaanse autoproducent een volstrekt logische keuze
om ook voor het naderende EK met reuzenvoetballen de zestien
gekwalificeerde landen door te trekken.
Loting
Het startschot voor de reizende shows werd onlangs gegeven in
Portugal, waar in hetzelfde weekend de loting voor UEFA EURO 2004
plaats vond. Voor het gebouw Pavilhão Atlântico in Lissabon lagen de
zestien voetballen opgesteld plus een bal met daarop de vlag van alle
zestien landen, de zgn. All Nations Ball. Dat leverde een
indrukwekkend schouwspel op. Bij deze officiële start was de complete
top van de internationale voetbalbond UEFA aanwezig. Namens Hyundai
was onder meer Ken Um, President van Hyundai Motor Europe, aanwezig.
Grote ster was Hyundai-ambassadeur en voetballegende Johan Cruijff en
ook gaven een aantal Portugese voetbalcoryfeeën acte de présence.
Ik weet hoe belangrijk supporters zijn voor de nationale teams en voor
de individuele spelers. Door de Goodwill Ball Road Show van Hyundai
kunnen voetballiefhebbers op een leuke manier hun team aanmoedigen,
aldus Cruijff. Ken Um voegt daaraan toe: De Goodwill Balls staan
symbool voor de visie van Hyundai: het creëren van een klimaat waarin
mensen hun dromen werkelijkheid kunnen maken en waarin ze plezier
beleven. De ballen beelden vrede en harmonie uit, ze brengen mensen
van verschillende nationaliteiten samen.
Icoon
De gigantische voetballen zijn een icoon van het kampioenschap in
Portugal, net zoals ze dat waren bij UEFA EURO 2000 en het FIFA WK
2002. Na de handtekeningentoer in elk land gaan de ballen terug naar
Portugal, waar ze worden geshowd tijdens het toernooi. De Goodwill
Ball Road Show maakt deel uit van een wereldwijd programma dat Hyundai
start in het kader van EURO 2004. Hiervan maakt ook het Hyundai
Voetbal Wereldkampioenschap voor amateurs deel uit, evenals een
wedstrijd Be there with Hyundai. Wie de beste slagzin verzint, ziet
die straks terug op de spelersbus van het nationale team. Greenib Car,
de Nederlandse Hyundai-importeur, maakt binnenkort bekend op welke
tien locaties voetbalsupporters terecht kunnen om hun gelukswensen
voor Oranje op de Nederlandse Goodwill Ball te zetten.
AutoRai